Klargöra reglementet

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hej!
Har en fundering ang. BOTT.
Har försökt läsa mig till det på de rekomenderade sidorna, men blir inte klok på vad som menas.
Enligt gällande regler för ERF t.ex. skall man ha en underkåpa (bellypan) som rymmer minst 50% av vätskan i motorcykeln. Jag förmodar att det gäller BOTT också!?
Problemet är i sådana fall att jag måste bygga en egen underkåpa då det är stora hål i min orginal kåpa. (Om man inte bara får silvertejpa hålen?)
Frågan är om det finns regler om var uppsamlingen av vätskan skall finnas, längre fram, i mitten, eller längre bak???
Sen är frågan varför det skall vara nödvändigt med underkåpa på en boxer? Vad är det som säger att det kommer att läcka precis under kåpan och inte under en cylinder???
Internationellt sett så hade inte HP2 sport någon heltäckande underkåpa under Hockenheim 1000km t.ex.
Neu%20gegen%20alt.jpg

Tacksam för svar!
Mvh Jonas
19819ff7.gif

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Om du spränger motorn i luften är det meningen att uppsamlingskåpan ska ta skiten som flyger omkring (vevstakar kolvar drev etc), gärna så mkt av oljan också.

Troligtvis inga speciella regler för just boxermotorn.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Utdrag ur SVEMOS motorkalender 2007-2008 SR för Roadracing :
§ 3.1.11.1 : För fyrtaktsmotorer gäller dessutom att den undre kåpan skall vara konstruerad så att vid ev. motorhaveri skall halva mängden olja och kylvätska kunna hållas kvar utan att hamna på asfalten därigenom undviks att bakomvarande förare drabbas.

Konstruktionen skall ha två hål med vardera 25 mm diameter som skall vara pluggade vid torrt väder men vid regn ska på tävlingsledarens order hålen kunna öppnas.

Om MC tillverkas utan underkåpa skall sådan monteras.

Med andra ord : Du skall ha en heltäckande kåpa som klarar av minst 50% av kylvätskan och oljan oavsett om du kör i BOTT eller någon annan klass med 4-taktare.

Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Ska du köra BoTT? Det hade varit grymt skoj å se var HP2:an går för :tummenupp .
Det är för mycke ducati i klassen :tungan .

//Jonas #25

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping