Klart för nya hastighetsgränser...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
GP: 2007-01-10 11:34

"Klart för nya hastighetsgränser

Det blir än mer differentierade hastighetsbegränsningar på svenska väger. De nya hastighetsgränserna blir 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen, enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson (c).

Det blir än mer differentierade hastighetsbegränsningar på svenska väger. Det sade infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) när hon på onsdagen talade vid Transportforum i Linköping.

Nya gränser blir 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen.

Förslaget kom förra året från Vägverket, men den förra ministern Ulrica Messing (s) var inte beredd att acceptera det.

TT"

Behövs detta? Kommer _det_ att bli bättre eller sämre? När kommer det att införas? Kommentera på...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
jo men det låter juh som en toppen ide, sen att det kostar några miljoner att byta ut alla skyltar.
:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Känns som att de lika gärna kunde gå ut med att det är ok att köra 10 för fort. De miljoner det kostar att byta skyltar, för att inte nämna informationskostnaden kunde lagts på dagis eller nåt.. Eller en RR-bana i Enköping ;-)

För de som blir glada av de 10 km/h spelar det ingen roll, för oss som behöver mer än 10 för att bli nöjda spelar det inte heller nån roll, åtminstone jag kör som jag vill iaf!!!
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Ett dåligt förslag.

Antingen blir en 90-väg sänkt till 80 eller höjd till 100. Jag tror många blir irriterade över en säkning, och en höjning innebär ju att folk kommer köra i 110 istället för 100 (ist för 100 på en 90-väg). Fler kommer dö, och mer koldioxidutsläpp.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2706440 Känns som att de lika gärna kunde gå ut med att det är ok att köra 10 för fort. De miljoner det kostar att byta skyltar, för att inte nämna informationskostnaden kunde lagts på dagis eller nåt.. Eller en RR-bana i Enköping ;-)

För de som blir glada av de 10 km/h spelar det ingen roll, för oss som behöver mer än 10 för att bli nöjda spelar det inte heller nån roll, åtminstone jag kör som jag vill iaf!!!
Håller helt med...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tycker det är skitbra, så länge skyltarna placeras på rätt ställen. T.ex mellan Mora och omvärlden så finns det sträckor som är fatalt felskyltade. Det är brett som en motorväg, men ändå bara 90 och alla sitter och kör 100. Ja, det finns chans att folk då öker 10 till och ligger 110, men nä. Jag satt och funderade på det då, och jag tror inte många % skulle öka de där 10 extra hela tiden.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Man får ju verkligen hoppas att det inte blir 60 på 70-sträckorna. RV 45 mellan Mellerud och Göterborg kan de i så fall stänga helt.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det blir än mer differentierade hastighetsbegränsningar på svenska väger. De nya hastighetsgränserna blir 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen, enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson (c).
Dom menar väl ändå att man nu kommer att ha hastighetsbegränsningarna

30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120

Så ni som oroar er över att som sänker på någon väg behöver nog inte göra det.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Ja ifall de SÄNKER farten från säg 70 till 60 osv.. då ska de få på huvet.

Risken är nog stor att dom passar på och gör en hel del sänkningar.Tror många 90 vägar kan bli 80 istället.

Dom menar väl ändå att man nu kommer att ha hastighetsbegränsningarna

30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120

Så ni som oroar er över att som sänker på någon väg behöver nog inte göra det.

Det verkar ju bara dumt.Så det stämmer säkert.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Rätta mig om jag har fel men enligt det ursprungliga förslaget var det väl en EU-anpassning av hastighetsskyltarna(gränserna). Med tanke på det vanliga svenska myndighetsmissbruket så lär justeringen knappast bli någon höjning av hastigheten.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Otroligt. Inte ens en höjning med 10 km/h på någon av de vägar jag åker ofta på kommer göra någon laglig.

Störtlöjligt. Ett omyndigförklarande. Är 110 tillåtet vinter/kvällstid borde 140 inte vara något problem under bättre förhållanden.

Kör man på vätgas blir koldioxidutsläppen dessutom mindre...
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
120km/h på motorvägen är ingen höjdare med tanke på tung trafik som ibland håller 80km/h.
Eftersom ALLA håller strax över 120 då så blir det för stor risk att köra om lastbilen.

Spelar roll vad det står på skylten, håll hastigheten så får man inte böter heller.
Har man sen vägarna som sin arbetsplats kan man ju skylla på hastighetsbegränsningarna om man kommer för sent.
 

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
Jag är rädd att säkningarna från 90 till 80 och från 70 till 60 kommer att bli många, medan höjningar blir svåra att hitta. Kanske nån enstaka fiiin motorväg med tredubbla räcken och golvvärme höjs 120 medan resten sänks.


edit: 110 till 100 blir ju också en sänkning som vi lär se många av :gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top