Klart för nya hastighetsgränser...

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Blanda inte ihop äpplen och päron nu.

Äpplen:
Förhoppningsvis blir det en EU -hamonisering av hasigetsgränserna i slutändan. D.v.s. bara 40,60,80,100,120 I så fall tycker jag det är bra.

Päron:
Om dessa nya gränser införs med den normalsvenska helylle-metoden så sänks väl gränserna på de flesta ställen med 10 km/h. I så fall blir jag inte glad.

Sedan konstaterar jag att i de Europeiska länder som jag känner till så är standardbegränsningen 60 km/h i tätort och 80 km/h på landsbygd om skyltning saknas. Min magkänsla säger mig att vi nog får dessa gränser även här, om 50 och 70 försvinner. Att kräva 40 respektive 60 som generella begränsningar vore helt enkelt politiskt självmord förutom att det också strider mot EU -harmoniserings idén.

Jag tror i så fall att 70 faktiskt blir 80 på favoritvägen där borta genom skogen/över åkern... men vad spelar det för roll? En sporthojsägare kör ju i 140 där lika för bannat,eller hur:rolleyes:

Det blev mycket spekulation det här. Den som lever får se
 
Last edited:

Bengt Allevad

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Trångsund
Hoj
BMW R1100S
Utan att gå in på nivåer, ty där tror jag vi kan tycka och diskutera hur länge som helst tror jag på en högre grad av differentiering..
Då är det lättare att förstå meningen och utifrån det följa gränserna bättre..
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ett sunt system, med utdelning av körkort på rätt sätt och insikten hos alla förare om respekt för medtrafikanterna, behöver inga hastighetsbegränsningar på landsvägarna!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
självklart kommer det ju att medörra sänkningar. Många 50 vägar blir 40 och många 70 vägar blir 60. Det sa dom redan innan förslagen lades fram att det var dessa två hastigheter de skulle ersätta.
Det är värdelöst såklart eftersom våra vägar redan idag är lågt märkta.
men det är väl bra om de blir lite flexibelt att istället för att vela mellan om en väg ska va 50 eller 70 så har man alternativ på en 60 väg ... men de lär väl aldrig hända, Det är sänkning i första hand detta gäller vad jag läst.

tumme ner
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Perfa,, blir som i Finland då.. där funkar det bra,, 70 blir 80 (som alla kör ändå) 90 blir 100 (som alla kör ändå) osv...
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Jag tror att man kommer att bita sig i svansen. Genom att minska det egna ansvaret för en korrekt hastighetsanpassning kommer ännu fler att blint lita på skyltningen oavsett yttre omständigheter. Tummen ner.:kulspruta
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Låter bra. Då får man ju iaf. användning av hastighetsmätarens siffror. ;)

11279_3_buss%20hastighetsm%C3%A4tare.JPG
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Nu förstår jag vad blå lagets ospecificerade jobbgaranti kommer att bestå av. Alla arbetslösa får tillverka skyltar för 55 kr/timme så gör man två frugor på smällen!
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Supermoppe, kör du mitsu? Känner igen stuket på mätarna =)
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Från "Aktuellt" 21,00

Förslag ska komma från regeringen och det ska ske röstning. D.v.s. detta är INTE klart än...
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
Sedan konstaterar jag att i de Europeiska länder som jag känner till så är standardbegränsningen 60 km/h i tätort och 80 km/h på landsbygd om skyltning saknas.

Bara för att klargöra. Mina google-skills kan ju ha fel och sidan kan vara dåligt uppdaterad/inte stämma:
http://europa.eu/abc/travel/gettingthere/index_sv.htm

Men visst. Slovakien/Polen verkar ha 60 inom tätort. Personligen röstar jag för 30/50/80/100/130 som hastigheter om man nu känner sig för att byta. Sen bör man fundera till på vart hastighetskontroller genomförs. E4:an genom Östergötland ger säkert massa "ingripanden" men höjer den trafiksäkerheten så mycket?

/O
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
har inte orkat läsa alla inlägg, men petig som man är..
det är INTE klart. förslaget är däremot klart/ "färdigskrivet" så nu ska de läggas fram som förslag och det ska röstas om det.
förslaget kom förra året och har fram till nu varit "luddigt".
på vissa håll i landet så pågår ju försök.
blir de "Ja" i omröstningen, så ska ju testerna sedan utvärderas mm å de ska sättas i verk så lär ju dröja minst ett år tills de blir aktuellt på svenska vägar..
om man ska tro VV och Aftonbladets uppgifter (litar doch aldrig på en tidning)
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Kostnaden för skyltbyten lär vara en piss i Nilen jämfört med t.ex kostnaden för asfaltslitage orsakat av att vi behagar ha samma vinterdäcksregler i hela vårt 200 mil HÖGA land.
I södra Sverige körs det med dubbdäck i 5 månader varav det är barmark i 4½, ..typ.

För övrigt tycker jag diffrentieringen är en lysande idé, ...rätt stor skillnad mellan både 30 & 50, och 50 & 70.
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Ett sunt system, med utdelning av körkort på rätt sätt och insikten hos alla förare om respekt för medtrafikanterna, behöver inga hastighetsbegränsningar på landsvägarna!

De va, ta mig fan, det klokaste som sagts på detta forum på år o dar!!

Låter bra. Då får man ju iaf. användning av hastighetsmätarens siffror. ;)

11279_3_buss%20hastighetsm%C3%A4tare.JPG


På min hastighetsmätare står det mycke mera siffror :tungan
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag tror 40 i innerstan kan bli bra. Här nere kör alla i 55-65 och med zebra lagen är det som bäddat för olyckor. Dessutom så verkar hälften inte ens veta att det finns något som heter cyklist.

Sen får man hoppas skyltsättarna vet vad dom gör( nej inget skämt ).

Och handen på hjärtat - hur många är det egentligen som väljer hastighet efter landsvägsskyltarna när de sitter på 2 hjulingarna?
 

Bananen

Guest
Vad spelar det för roll vad det står på skyltarna??:va

Min hoj gör ju 300 :D
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Har inte last hela traden, jag tycker vi ska ha kvar 30 km/t granser FORBI dagis, skolor m,m dar barn ror sig...?
(kanske nan som redan tagit upp detta i denna trad?)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top