Klassisk hårdrock

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Ah vill ha! Jag och polarn skulle sitta och glo på "Hådjokk" men somnade:-(, såg lite av maiden som var först, sen kom Judas om jag inte minns fel... Däremot så samsändes konserten i P3 så man lirade ju in på kassätt, fan vad jag vill ha den!!!! Var hittar man den???

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Exakt, den gamla "goda" tiden när en del speciellt utvalda högtider samsändes med radion för att man skulle få hyggligt ljud till tv-bilderna också. Har faktiskt mina kassettband kvar från denna milstolpe i svensk tv's historia.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
För intresserade ska jag kolla med min kompis var den kommer ifrån.
Om någon är sugen skulle jag säkert klara av att kopiera den och skicka till behövande, men då får ni PM:a mig om det!

Kvalitén var i alla fall bra och jag satt och headbangade till Victim og Changes igår, glodde på Jake E Lee som när han lirade Paranoid och... Tja, ni fattar nog!

För övrigt tycker jag att det är hur coolt som helst att folk kommer ihåg något som visades en gång mitt i natten för snart 25 år sedan! Jag är kanske inte alltför onormal då!? :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
John Sykes är en riktigt bra gitarrist men passade inte i Whitesnake, 1987 är en högst medioker platta som visar på Davids vända kappan efter vinden mentalitet under 80-talet. Trouble och Lovehunter är mina favoriter, Moody+Marsden regerar. Davids soloplattor från 77 är också guld.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Jag är tämligen förbryllad över att Chrulle inte har visat sitt pudelrockartryne än i denna tråd... :gnissla

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad har Stiiv gett jitarrvärlden bortsett från ett fånigt smajl och en dålig video med en fet chey med finnar?

Ett nytt sätt att spela gitarr, kanske, musikalisk bredd genom att vara genreöverskridande!? Diggar hans mentor Satriani mer ändå.
Går dock inte att ta ifrån honom att han var den förste som verkligen tillfört nåt nytt sen min absolute favorit Van Halen, (har förresten en nästan ospelad bootleg från monsters -84, pissigt ljud och kultstatus).

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ett nytt sätt att spela gitarr, kanske, musikalisk bredd genom att vara genreöverskridande!? Diggar hans mentor Satriani mer ändå.
Går dock inte att ta ifrån honom att han var den förste som verkligen tillfört nåt nytt sen min absolute favorit Van Halen, (har förresten en nästan ospelad bootleg från monsters -84, pissigt ljud och kultstatus).

Satriani håller jag med om, den killen är en mästare. Men vadå tillfört nåt nytt sen Van Halen? Yngwie då? :D Och man ska inte glömma Jason Becker och Marty Friedman heller när man snackar gitarrhjältar :D
Nää Stiiv Vaj är hårdrockens motsvarighet till Jean-Pierre Barda :mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Satriani håller jag med om, den killen är en mästare. Men vadå tillfört nåt nytt sen Van Halen? Yngwie då? :D Och man ska inte glömma Jason Becker och Marty Friedman heller när man snackar gitarrhjältar :D
Nää Stiiv Vaj är hårdrockens motsvarighet till Jean-Pierre Barda :mad:
Yngwie är ett unikum, helt outstanding på det han gör men lyssna på Alcatrazz-plattorna. Där hör man vilket universalgeni Vai är,(medan Malmsteen är en ekvilibrist som fortsatte på Blackmores kärlek till klassiskt och nådde nya höjder),som tom får Bonnet att låta hyfsad. Rothans Eat 'em and smile, hur kul är inte den?
Satriani på Olympen i Lund; Jonas Hellborg, Annika Skoglund(otippat) och Danny Gottlieb, grymt. Går man loss på tekniskt spel är ju Joe totalt akterseglad av sin forne elev, men Satch är ändå Satch!

Den här tråden är som gjord för ändlösa hårklyverier i sann 80-talsanda.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dessa ekvillibrister är utan tvekan enormt skickliga, men väldigt få av dem har någon större talang för komponerande eller för melodier. Ibland är mindre mer.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Dessa ekvillibrister är utan tvekan enormt skickliga, men väldigt få av dem har någon större talang för komponerande eller för melodier. Ibland är mindre mer.

Nu fnissade jag lite. Yngwie komponerade ju för böfvelen en hel symfoni :)
Ok att den kanske inte smäller Bach eller Mozart på fingrarna, ok att den är extremt gitarrbaserad, ok att den egentligen består av mycket av Yngwies gamla skåpmat, men...en symfoni är fortfarande inget man slänger ihop medans man sitter och skiter. Karln är en legend och det finns knappast nån annan som har gjort mer eller influerat gitarrvärlden mer än den karln. Pungt!

Och ni som tänker börja med det gamla tjatet om fet hamster, relase the fucking fury eller knarktjafs kanske skulle läsa på lite om karln ;)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
men...en symfoni är fortfarande inget man slänger ihop medans man sitter och skiter. Karln är en legend och det finns knappast nån annan som har gjort mer eller influerat gitarrvärlden mer än den karln. Pungt

Bach gjorde nog, för med tanke på produktiviteten hos den mannen torde han ha behövt använda den tiden också. Besides, är det inte förlösande att sitta och filosofera i ett stinkande skithus, liksom en miljö som frigör inte bara exkrement utan även tankar.

Utan att ifrågasätta det virtuosa i Yngwies spel, så är han e legend i sin nisch, med förlov sagt. Hörde en brusig demo inspelad när han var 16, man blev ju blåst av stolen, trots detta har jag inte en platta av honom.

Chris Ash;
Det där skulle man kunna bränna en massa energi på att bemöta! Är det inte en klassisk Volvo vs Saab-diskussion? Har ägnats många nätter åt ämnet utan att nån vinnare kunnat koras, (skrivet med ett nostalgiskt flin).
Komplimanger, var in på hemsidan en sväng!

VH, versaler som (v)äger både i musik- och mcvärlden!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nu fnissade jag lite. Yngwie komponerade ju för böfvelen en hel symfoni :)
Ok att den kanske inte smäller Bach eller Mozart på fingrarna, ok att den är extremt gitarrbaserad, ok att den egentligen består av mycket av Yngwies gamla skåpmat, men...en symfoni är fortfarande inget man slänger ihop medans man sitter och skiter. Karln är en legend och det finns knappast nån annan som har gjort mer eller influerat gitarrvärlden mer än den karln. Pungt!

Och ni som tänker börja med det gamla tjatet om fet hamster, relase the fucking fury eller knarktjafs kanske skulle läsa på lite om karln ;)

Yngwie är skitgrym, jag beundrar honom storligen, men skriva rocklåtar är inte hans grej, tycker ärligt talat symfonin också är rätt medioker, och tyvärr envisas han med att producera också. Lyssna på War to end all wars. Jag hade gärna hört honom i ett band faktiskt, där någon annan håller i taktpinnen. Eller att han gör fler Facing the Animal, där låtskrivandet faktiskt är riktigt bra.

Ritchie Blackmore anno 1970-77 är nog historiens mest kompletta gitarrhjälte. Låtar och plattor som kommer stå som monument långt efter hans död, och ett lir när han var som bäst som ingen annan rörde. Yngwie, Satch mfl saknar den ena halvan och när man tänker efter så gjorde egentligen inte Yngwie någonting som inte Blackmore redan gjort, förutom att spela det dubbelt så fort.

Bach gjorde nog, för med tanke på produktiviteten hos den mannen torde han ha behövt använda den tiden också. Besides, är det inte förlösande att sitta och filosofera i ett stinkande skithus, liksom en miljö som frigör inte bara exkrement utan även tankar.

Utan att ifrågasätta det virtuosa i Yngwies spel, så är han e legend i sin nisch, med förlov sagt. Hörde en brusig demo inspelad när han var 16, man blev ju blåst av stolen, trots detta har jag inte en platta av honom.

Chris Ash;
Det där skulle man kunna bränna en massa energi på att bemöta! Är det inte en klassisk Volvo vs Saab-diskussion? Har ägnats många nätter åt ämnet utan att nån vinnare kunnat koras, (skrivet med ett nostalgiskt flin).
Komplimanger, var in på hemsidan en sväng!

VH, versaler som (v)äger både i musik- och mcvärlden!

De flesta gamla kompositörer är svårligen överskattade, de gjorde en hel del bra men även mycket uselt, tex Bach och Vivaldi skrev mycket kantater och konserter enligt mall 1A.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
De flesta gamla kompositörer är svårligen överskattade, de gjorde en hel del bra men även mycket uselt, tex Bach och Vivaldi skrev mycket kantater och konserter enligt mall 1A.
Men bäst av alla är och förblir: Twisted Sisters!!!! Kolla in solo på We`re not gonna take it!!!!!:yoparty

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Damn nu väcktes det upp en massa gamla minnen satt där med min Thin Lizzy prydda jeansväst i soffan och rockade fett ihop med polarna.
Det var tider det boendes i ett riktigt betongghetto med endast hårdrocken, polarna och den lokala pizzerian som bundsförvan:yoparty .

Nästa minne som poppar upp är filmen Warriors denna outlawfilm som chockade en hel nation "warriors come out en play . Den scenen är inbränd på näthinnan då hade man en tid som var väldigt outlaw:rolleyes:

Lika livrädd varje gång man var ute med västen för att de stora grabbarna skulle stjäla den.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Yngwie är skitgrym... Eller att han gör fler Facing the Animal, där låtskrivandet faktiskt är riktigt bra.
Ahh, där påminnde du mig om en skiva som jag inte spelat på länge. :tummenupp
Yngve är Yngve, karln har inte gjort något nytt sedan han var 17, men fan va bra han gör det!

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Såg DIO i Lund men det måste varit tidigare, 83-84..

Såg Dio på johanneshov 85 eller om det 86...jag var typ yngst och farsan äldst i hela hallen.

Är detta en sån där tråd som man kan fråga om en låt som visades i metaljournalen? I så fall letar jag efter namnet på gruppen i sista vidoen i första avsnittet med ett band bestående av två killar och två brudar där basisten hade tvåfärgat hår, nån som vet?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Såg Dio på johanneshov 85 eller om det 86...jag var typ yngst och farsan äldst i hela hallen.

Är detta en sån där tråd som man kan fråga om en låt som visades i metaljournalen? I så fall letar jag efter namnet på gruppen i sista vidoen i första avsnittet med ett band bestående av två killar och två brudar där basisten hade tvåfärgat hår, nån som vet?

Det är bandet med systrarna Petrucci, Roxy hamnade sen i Vixen. Kommer inte på namnet dock, Evil nånting tror jag....

Ahh, där påminnde du mig om en skiva som jag inte spelat på länge. :tummenupp
Yngve är Yngve, karln har inte gjort något nytt sedan han var 17, men fan va bra han gör det!

Solot i Sacrifice....det är Yngwie när han är som bäst, ungefär ett ton känsla parat med hans vansinniga teknik. Sen lirade ju Cozy Powell trummor på den plattan och det märks. Varför tillverkas inga sådana trummisar längre? Idag ska det bara vara triggat, "vända ut och in på sig själv"-fills och dubbla kaggar i 300 km/h.

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det är bandet med systrarna Petrucci, Roxy hamnade sen i Vixen. Kommer inte på namnet dock, Evil nånting tror jag....

Tackar...har letat tidigare men slog nu på wikipedia på Petrucci och hittade Madam X. Googlar man det namnet så lär man nog få upp en del suspekta sidor dock.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning