Klassiska Imatra

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100

Bifogat

  • WHO70(kake2).jpg
    WHO70(kake2).jpg
    33.3 KB · Visningar: 576
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
1. Micke "Mel" Melander kör över järnvägsövergången i Imatra.
2. Kenny Roberts Imatra Finland 1980.
3. Jack Middelburg Imatra.
 

Bifogat

  • micke_imatra.jpg
    micke_imatra.jpg
    87.1 KB · Visningar: 501
  • KENNY80.jpg
    KENNY80.jpg
    24.8 KB · Visningar: 450
  • DE18.JPG
    DE18.JPG
    70.6 KB · Visningar: 373

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Såg bland bilderna att man fortfarande kör race på den banan. Mest "veteran-hojar" dock, men såg en och annan nyare hoj på nån bild också.
Nån som vet om man fortfarande kör race där? Kan man tävla där? Hittade några websidor, men bara på finska... :rolleyes:
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Macke skrev:
Såg bland bilderna att man fortfarande kör race på den banan. Mest "veteran-hojar" dock, men såg en och annan nyare hoj på nån bild också.
Nån som vet om man fortfarande kör race där? Kan man tävla där? Hittade några websidor, men bara på finska... :rolleyes:
Man stängde banan 1982 efter att Jock Taylor omkommit. Man "paraderar" där med klassiker till minnet av Imatra GP, men riktiga race tror jag inte man kör.

TAYLO821.JPG

Jock Taylor & Benga Johansson, Imatra 1982
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
RedBaron skrev:
Lite bilder från förr när avåkningszoner var ett okänt begrepp och en halmbal surrad vid ett träd var "state of the art".

Bosse Granath och Kent Andersson, år okänt
Troligen 1973. 250cc ev 350cc Jag har varit på Imatra VM 1972-1978.
Mycket häftigare än Anderstorpsmossen.
Ljudet från Ago:s MV 500 3 cyl. i den 2km långa björkallen utmed
älven minns jag fortfarande
Banan var om jag minns rätt 6km lång, fyra raksträckor
och fyra kurvor.
Fast det var inte så bra att tala om att man var svensk
frampå nattkröken :död
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
BMW R90s skrev:
Troligen 1973. 250cc ev 350cc Jag har varit på Imatra VM 1972-1978.
Mycket häftigare än Anderstorpsmossen.
Ljudet från Ago:s MV 500 3 cyl. i den 2km långa björkallen utmed
älven minns jag fortfarande
Banan var om jag minns rätt 6km lång, fyra raksträckor
och fyra kurvor.
Fast det var inte så bra att tala om att man var svensk
frampå nattkröken :död
Året är 1970 och hojarna Yamaha TR2 http://www.kakeh.com/imatra/galler70.htm

Tävlade du eller var du åskådare ?
 
Last edited:

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
RedBaron skrev:
Man stängde banan 1982 efter att Jock Taylor omkommit. Man "paraderar" där med klassiker till minnet av Imatra GP, men riktiga race tror jag inte man kör.

TAYLO821.JPG

Jock Taylor & Benga Johansson, Imatra 1982


O svenska Benga Jansson var burkslav åt Jack när det hände tyvärr, (Har än idag sportbilagan från AB kvar som handlar om detta),...Dock klarade Benga sig utan nåra större skråmor...
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
SLADDVARNING skrev:
Fy fan va häftigt,man tackar för länken RedBaron :tummenupp !!! Min pappa kommer bli alldeles tårögd av alla bilder :Bugar !!!!!
Härligt att höra ! Vad har han för relation till Imatra ? Har han någon kul anekdot från banan att bjuda på ?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
RedBaron skrev:
Året är 1970 och hojarna TZ350 enligt en annan källa till samma bild http://www.kakeh.com/imatra/galler70.htm

Tävlade du eller var du åskådare ?

Det är med största sannolikhet TR2 de kör. TZ350 kom inte förrän ett par år senare. 1971 körde Bosse Granath en TR2B och vann SM med den. Jag köpte den av honom till 1972 och hade den ett par år innan jag köpte en TZ350.
Just den TR2B hade han satt en Norton framgaffel på och en sådan är det inte på bilden såvitt jag kan se.
1976 kom TZ350 med monoshock och gjorde över en natt alla tidigare modeller obsoleta ...
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
elwe skrev:
Det är med största sannolikhet TR2 de kör. TZ350 kom inte förrän ett par år senare. 1971 körde Bosse Granath en TR2B och vann SM med den. Jag köpte den av honom till 1972 och hade den ett par år innan jag köpte en TZ350.
Just den TR2B hade han satt en Norton framgaffel på och en sådan är det inte på bilden såvitt jag kan se.
1976 kom TZ350 med monoshock och gjorde över en natt alla tidigare modeller obsoleta ...
Buse :fatta!

Du inser väl att du inte kan poppa in i denna tråden och sen försvinna utan att berätta hur det var att köra på Imatra.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
RedBaron skrev:
Buse :fatta!

Du inser väl att du inte kan poppa in i denna tråden och sen försvinna utan att berätta hur det var att köra på Imatra.

"D int lönt att förklar för en som int begrip"
:)

Jo, det var speciellt ... 270 km/h på en smal, avstängd, bomberad, landsväg med skog på sidorna... det är som att köra i ett grönt rör.

De hade lagt lite plankstumpar över rälsen där man korsade järnvägen, men det var ingen hit när det var blött eftersom man inte hade rätat upp hojen riktigt efter 90-gradaren innan ...

På bakrakan var det en höger, kombinerad med ett krön som man tog i ca 200 km/h på skrå. Eftersom man flög drygt 30 m kunde man inte ligga till vänster för då hamnade man i naturen ... längst till höger var krönet mycket brantare så ville man inte heller hamna. Modellen var att ta böjen före böjen och räta upp hojen och flyga lite diagonalt mot vägen.

Efter rondellen och järnvägsstationen var det också ett hopp just där depåutfarten var. Det var även en allé med björkar där så man hade blästrat bort de vita linjerna just i hoppet och där man landade ... det var halt på linjerna annars, speciellt i blött väder.
I övrigt är det väl inte så mycket att säga ... en mycket snabb bana som premierade lite "dare-devil"-mind :)
 

Mickstern

Medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Kalix
Hoj
Såld
RedBaron skrev:
Man stängde banan 1982 efter att Jock Taylor omkommit. Man "paraderar" där med klassiker till minnet av Imatra GP, men riktiga race tror jag inte man kör.

TAYLO821.JPG

Jock Taylor & Benga Johansson, Imatra 1982

Vi åkte till Imatra under mitten av åttiotalet några gånger. Jag var där sista gången -86. Jag kan inte säga att jag minns vilka klasser som kördes, men Peter Linden och Arto Nyqvist har vi sett tävla där.

Festerna under veckan (racandet pågick en hel vecka!) var inte nådiga. Bland det galnaste i hojsvängen jag varit med om.

Jag tror att någon i publiken blev påkörd av en skenande hoj (-87, återigen tror jag), därefter försvann tävlandet.

Någon, kanske har bättre minne... :confused:
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Mickstern skrev:
Vi åkte till Imatra under mitten av åttiotalet några gånger. Jag var där sista gången -86. Jag kan inte säga att jag minns vilka klasser som kördes, men Peter Linden och Arto Nyqvist har vi sett tävla där.

Festerna under veckan (racandet pågick en hel vecka!) var inte nådiga. Bland det galnaste i hojsvängen jag varit med om.

Jag tror att någon i publiken blev påkörd av en skenande hoj (-87, återigen tror jag), därefter försvann tävlandet.

Någon, kanske har bättre minne... :confused:
Om man tittar i galleriet http://www.kakeh.com/imatra/ så är där bilder från 1985 och 1986 också med bl.a Joey Dunlop. Någonting körde man de åren tydligen, men det var inte GP längre. Kanske vi kan locka hit någon som kan översätta finska ?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Åkte ett varv på banan i februari (med bil kan jag ju tillägga)när jag hämtade min hoj där. Vissa delar är ju bortbyggda, och man har väl fått en och annan rondell på sina ställen.
Men vilka rakor det ändå var frågan om, och järnvägsövergången..
Folket i staden vill verkligen ha tillbaka tävlingarna, visst tycker de paraden ger dem lite minnen tillbaka, men tävlingarna tyckte de gav så mycket mer.
 

Mickstern

Medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Kalix
Hoj
Såld
RedBaron skrev:
Om man tittar i galleriet http://www.kakeh.com/imatra/ så är där bilder från 1985 och 1986 också med bl.a Joey Dunlop. Någonting körde man de åren tydligen, men det var inte GP längre. Kanske vi kan locka hit någon som kan översätta finska ?
Jag skall kolla om någon på jobbet kan översätta historiken. Sista bilderna var från -86. Det kan vara så att olyckan jag tänker på hände då. Jag skall kolla med någon som är mindre drabbad av Alzheimer...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top