Klen ram på Duke II

kanstrup

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Har precis kommit hem efter en tur i de norska fjällen med min Duke II -03:a. Körde med relativt lätt packning på bakre delen av sitsen. Efter några dagars körning lade plötsligt batteriet av och jag fick kicka igång hojen tills det blev läge att kontrollera felet.

När brorsans hoj också började strula blev det dags att se över vad som egentligen hänt med min hoj. Jag lyfte sadeln och började med att kontrollera alla säkringar och anslutningar till batteriet. Inget fel här inte, men efter några minuters felsökning upptäcker jag mäkta förvånad att bakre delen av ramen ramen är knäckt på båda sidor. Eftersom minuspolen är jordad i just den delen av ramen som knäckts loss har nu all kontakt med batteriet försvunnit.

En temporär lösning på problemet blev att vända batteriet och dra om jordkabeln till en del av ramen som (hittills) inte knäckts av.

Min packning var inte speciellt tung. Max 8-10kg. Kikar man på konstruktionen av delen som knäckts av, inser man rätt enkelt att det där inte kan hålla i längden. Två fyrkantsrör som är genomborrade på flera ställen, samtigt som Duken med sin enstånka är långt ifrån fri från vibrationer.

Min hoj är bara ett år gammal och hojen är utrustad med fotpinnar för passagerare så jag borde inte redan få problem med en sak som detta. Skall försöka få det på garantin. Någon mer som råkat ut för samma problem?

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Klart det kommer gå på garantin.

Jag har inte hört det förut, men det är väl samma ram som på 640 LC4 och 660? borde vara fler som har haft problemet tycker man ju.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Om man räknar att en passagerare väger typ mellan 40-80 så borde den ju inte gå av för den lilla packningen...! jag har skjutsat runt en polare på ca 80 kg en hel dag... det var astråkigt. typ som å ha en elefant i baksätet... å slö som f*n blev hojen också, men inte gick den sönder...

OT: jag tvekade in i det sista, men var väldigt väldigt nära att ge mig ut på en 5 dagars tur i norge med min duke 2a nu i Juli. trevligt att fler kör lite tooouuuaring med sin sm. synd att det slutade så här för dig bara, men som sagt. det måste ju gå på garantin!

kanstrup

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
bagerah skrev:
jag tvekade in i det sista, men var väldigt väldigt nära att ge mig ut på en 5 dagars tur i norge med min duke 2a nu i Juli. trevligt att fler kör lite tooouuuaring med sin sm. synd att det slutade så här för dig bara, men som sagt. det måste ju gå på garantin!

Går det inte på garantin, är det nog hyffsat enkelt att ta fram svetsen och få ihop det igen, men konstruktionen känns ändå rätt klen.

Angående rundan i Norge så fungerade Duken helt utmärkt på de norska vägarna. Klart bäst på serpentinerna på de smala vägarna uppe på fjällen. Blev en runda på ca 290mil på 6 dagar så tveka inte att toura lite med Duken. Det enda som är jobbigt är att köra fort.

Vet inte om det är rekord här, men gårdagen bjöd på en tur på 9h och 26min effektiv körtid och en sträcka på 837km. Det var för långt!

35-40mil och en 5-6h körning fungerade utmärkt.

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Hoj
Cbr 954
bagerah skrev:
Om man räknar att en passagerare väger typ mellan 40-80 så borde den ju inte gå av för den lilla packningen...! jag har skjutsat runt en polare på ca 80 kg en hel dag... det var astråkigt. typ som å ha en elefant i baksätet... å slö som f*n blev hojen också, men inte gick den sönder...

OT: jag tvekade in i det sista, men var väldigt väldigt nära att ge mig ut på en 5 dagars tur i norge med min duke 2a nu i Juli. trevligt att fler kör lite tooouuuaring med sin sm. synd att det slutade så här för dig bara, men som sagt. det måste ju gå på garantin!

slö som fan?? ok.. jag petade upp min på bakhjulet med polarn där bak så sent som häromdagen.. menmen.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
opium skrev:
slö som fan?? ok.. jag petade upp min på bakhjulet med polarn där bak så sent som häromdagen.. menmen.

Den går ju iofs lättare upp på ett hjul med skjuts... :arsele

kanstrup

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Här kommer ett par bilder på eländet...

Bifogat

• Bild(11).jpg
    Bild(11).jpg
    28 KB · Visningar: 339
  • Bild(12).jpg
    Bild(12).jpg
    27.3 KB · Visningar: 345

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Kanske 8-10 kg var den perfekta vikten för att få bakramen i självsvängning. Skit samma, en ram får inte gå av vad man än utsätter den för. Kräv ny på garantin!

kanstrup

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Hojen precis tillbaka efter garantireparation av bakram.

Den nya ramen är förstärkt med extra material just där min gamla gick av. Dessutom är de genomgående hålen som håller innerskärmen mindre vilket ytterligare ger lite extra gods, så nu skall det förhoppningsvis hålla bra.

Även om ingen verkar ha sett problemet tidigare måste KTM själva känna till att ramen är lite väl klen. Någon med en Duke -04:a kanske kan kika om de ändrat ramen till i år?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det kan vara materialval som gör att ramen blivit klenare än tänkt. Ramen har sett ut sådär sedan -99 i alla fall och det har inte varit något vanligt fel, om man så säger. Däremot drabbades 01: orna av brott på bakaxeln och något år senare så var det gaffelkronorna till vissa andra modeller som var sköra.

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
samma samma

kanstrup skrev:

Tjena! Jag köpte min för en månad sen och upptäckte/svetsade min ram EXAKT där din gått av. Ruskigt dåligt, min är en -01, kanske var den avnär jag köpte den privat men det är väl inget jag kan göra åt det nu!!

Ordnade det sig med garantin?

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
GSXR-1000 K7
kanstrup skrev:

körde duke II när jag budade förut och det e bara å inse att den e klen i bakramen min var förstärkt men gick sönder ändå närjag packa på den ordentligt ta för vana och kolla ramen när du byter eller gör rent luftfiltret/fredrik

smarre

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Pappsen skrev:
Tjena! Jag köpte min för en månad sen och upptäckte/svetsade min ram EXAKT där din gått av. Ruskigt dåligt, min är en -01, kanske var den avnär jag köpte den privat men det är väl inget jag kan göra åt det nu!!

Ordnade det sig med garantin?

Jag hade en Duke II 00:a som jag knäckte tre(!) bakramar på under knappt 1200 mils körning. Skitkonstruktion!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept