Har precis kommit hem efter en tur i de norska fjällen med min Duke II -03:a. Körde med relativt lätt packning på bakre delen av sitsen. Efter några dagars körning lade plötsligt batteriet av och jag fick kicka igång hojen tills det blev läge att kontrollera felet.
När brorsans hoj också började strula blev det dags att se över vad som egentligen hänt med min hoj. Jag lyfte sadeln och började med att kontrollera alla säkringar och anslutningar till batteriet. Inget fel här inte, men efter några minuters felsökning upptäcker jag mäkta förvånad att bakre delen av ramen ramen är knäckt på båda sidor. Eftersom minuspolen är jordad i just den delen av ramen som knäckts loss har nu all kontakt med batteriet försvunnit.
En temporär lösning på problemet blev att vända batteriet och dra om jordkabeln till en del av ramen som (hittills) inte knäckts av.
Min packning var inte speciellt tung. Max 8-10kg. Kikar man på konstruktionen av delen som knäckts av, inser man rätt enkelt att det där inte kan hålla i längden. Två fyrkantsrör som är genomborrade på flera ställen, samtigt som Duken med sin enstånka är långt ifrån fri från vibrationer.
Min hoj är bara ett år gammal och hojen är utrustad med fotpinnar för passagerare så jag borde inte redan få problem med en sak som detta. Skall försöka få det på garantin. Någon mer som råkat ut för samma problem?
När brorsans hoj också började strula blev det dags att se över vad som egentligen hänt med min hoj. Jag lyfte sadeln och började med att kontrollera alla säkringar och anslutningar till batteriet. Inget fel här inte, men efter några minuters felsökning upptäcker jag mäkta förvånad att bakre delen av ramen ramen är knäckt på båda sidor. Eftersom minuspolen är jordad i just den delen av ramen som knäckts loss har nu all kontakt med batteriet försvunnit.
En temporär lösning på problemet blev att vända batteriet och dra om jordkabeln till en del av ramen som (hittills) inte knäckts av.
Min packning var inte speciellt tung. Max 8-10kg. Kikar man på konstruktionen av delen som knäckts av, inser man rätt enkelt att det där inte kan hålla i längden. Två fyrkantsrör som är genomborrade på flera ställen, samtigt som Duken med sin enstånka är långt ifrån fri från vibrationer.
Min hoj är bara ett år gammal och hojen är utrustad med fotpinnar för passagerare så jag borde inte redan få problem med en sak som detta. Skall försöka få det på garantin. Någon mer som råkat ut för samma problem?