Klickande oljud KTM 625

Rekaren

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Skåne
Hoj
KTM 625 '05
Var ute och körde idag när jag vid ett rödljus började höra ett klickande ljud från motorn. Ljudet påminde väldigt mycket om det ljud som motorn ger ifrån sig när den startas efter att ha stått kall en längre tid - ger jag inte den tillräckligt med gas då så börjar den att klicka för att sedan dö.

Ljudet blev mer och mer frekvent under tiden som jag körde, och till slut var det mer regel än undantag att det klickade vid framförallt tomgång.

Som om inte detta var nog tyckte jag att hojjen kändes ganska seg när jag skulle köra hem den. Det var precis som att den inte ville prestera mer efter att man vridit 1/4 av gashantaget. Samtidigt så fick hojjen ett mycket dovare ljud enligt mig.

Någon som har koll på vad detta kan bero på? Har det klickande ljudet något att göra med att hojjen kändes segare?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Instämmer, med tillägg. Kör inte mer, kolla ventilspelet. På en gång. Kolla även fjädern till autodecompen, den brukar kunna gå av, varpå autodekompen ligger och låter på låg tomgång. Är det inte det, leta vidare. Men kör inte mer förrän du vet vad det beror på, och då ev har åtgärdat det. Det kan bli så onödigt dyrt att ignorera nya ljud i motorn. Kan vara en rulle på någon av vipporna som har gett sig med tanke på den snabba effektförsämringen.
 

Rekaren

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Skåne
Hoj
KTM 625 '05
Ajdå. Är det kopplat till ventilerna så låter det smidigare att lämna in den så att det blir riktigt gjort - jag har nämligen varken bladmått eller kunskapen om hur man justerar ventilerna. Däremot ska jag kika på autokompen så snart jag får möjlighet.

Tack på förhand.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hörrödudu, det är en go känsla när man gjort det själv. Investera i bladmått och en verkstadshandbok (finns ofta att hitta som pdf på nätet). Läs på lite, och om du fortfarande är osäker, så lämna in den.

Det fina med SM är att det är lätt att komma åt, och få ventiler att justera. Lycka till!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Bladmått behövs inte, det är för svårt att komma åt med bladmått jämfört med den andra metoden. Gängan på vippornas justerskruv är M6x075. Gängstigningen är 0.75 mm per varv. Så lossa muttern, skruva åt tills spelet är 0 mm och lossa 1/8-1/6 dels varv så får du rätt mått. Men börja med att kolla om muttrarna på vipporna sitter fast. Gör dom det, ta bort ventilkåpan och kolla rullarna på vipporna. Och resten, kamaxel, ventilfjädrar.

För ventilspelet tror inte jag det är om effektminskningen nu var så dramatisk som du beskriver. Om nu inte en skruv har lossat. Du behöver packningsklister till ventilkåpan när du återmonterar. Täpp inte igen oljekanalerna vid återmontering. Motorn ska vara i rätt TDC (finns ju 2 st TDC), när det är rätt TDC skall båda nockarna på kamaxeln peka neråt.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top