Klickar bara till på elstarten

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
(Lägger in en tråd här också och hoppas på fler svar)

Har ett nytt problem med hojen. När jag köpte den funkade startmotorn och så fint. Efter ett tag slutade den dock starta med startmotorn, man hörde hur den gick runt med inte tillräckligt snabbt. Samma sak om batteriet var helt nyladdat. Kom då fram till slutsatsen att batteriet antagligen behövde bytas. Men innan ja hann köpa ett nytt kom det ännu ett nytt problem. Ben slutade dra runt helt på startmotorn, utan klickar bara när man trycker på knappen. Den klickar alltså bara till en gång. Efter det bytte jag batteri, men det är ju något annat också.

Har kollat kondensatorn som sitter på höger sida bakom kylare som det står att man ska göra i serviceboken genom att koppla lampa till osv. Kom fram till att den inte verkar funka. Frågan är då vad den gör? Har den något med elstarten att göra? Kan jag köra hojen med trasig kondensator?
 
En kondensator lagrar väl ström? för att få att hålla upp spänningen i batteriet? rätta mig om jag har fel, vet det när man höll på med att bygga ljud till bilen så hade man en extra kondensator så att inte det skulle bli för mycket belastning på batteriet så att lamporna blinkade.

Har du kollat så att det inte är något fel med startmotorn? koppla den till ett batteri så att du ser att den snurrar..
 
Last edited:
Om det är på KTM:en du menar så är det ett vanligt fel...hade det på min 640 samt nuvarande 950.
Startmotorerna behöver uppdateras med lite saker på verkstad (gratis).
Om det bara är kondensatorn som du säger, prova att bara byta denna! Men skulle tro att det är startmotorn, som sagt "klickade" min också, sen ibland skorrade den och lät illa, ibland gick den igång.....:huvet
 
Jepp det är KTM:en :gnissla

Helt oförändrat med nytt batteri. Grejen är den att startmotorn ska vara lagad nyligen så den borde ju inte ha gått igen. Hur gör man för att koppla den direkt till batteriet för att ta reda på o den är trasig eller inte?
 
Jag gissar att det är startreläet som är kass, mät före och efter startreläet när du försöker starta och kolla så reläet släpper igenom tillräcklig strömstyrka.
 
Jag gissar att det är startreläet som är kass, mät före och efter startreläet när du försöker starta och kolla så reläet släpper igenom tillräcklig strömstyrka.

Vad ska jag mäta? Och vad ska det vara för värde om det är rätt? Kan nästan inget om elsystem.. :va

Säg att det nu skulle vara reläet som är trasigt och orsaken. Då undrar jag vad kondensatorn gör? För den funkar ju bra att köra utan kondensatorn vet jag eftersom jag kört med den trasig innan jag upptäckte det. Någon som vet vilken funktion den fyller på hojen?
 
Vad ska jag mäta? Och vad ska det vara för värde om det är rätt? Kan nästan inget om elsystem.. :va

Säg att det nu skulle vara reläet som är trasigt och orsaken. Då undrar jag vad kondensatorn gör? För den funkar ju bra att köra utan kondensatorn vet jag eftersom jag kört med den trasig innan jag upptäckte det. Någon som vet vilken funktion den fyller på hojen?

Kan nästan inget om elsystem.. OK! Då kan du göra så här.

Testa att koppla en sladd på plus och en på minus på batteriet, leta upp polerna på startmotorn och snudda vid dom. Obs! Se till att du sätter plus mot plus och minus mot minus, drar startmotorn runt motorn nu så är förmodligen startreläet kass. ( Du har ju kopplat förbi reläet)
 
Min gjorde likadant för någon månad sedan och jag felsökte en väldig massa. Trodde att det var startrelät som var paj (prylen som klickar) men sedan upptäckte jag att det bara vara dålig kontakt vid startmotorn. Prova att lossa där och göra rent. Se även till att du sätter brickorna i rätt i ordning, annars kan kontaktytan bli för liten!
 
Tack för alla tipsen :tummenupp

Kollade lite på en av kontakterna till startmotorn (måste varit minussladden). Såg att förra ägaren gjort en lustig lösning med ett par rostiga brickor på varandra :gnissla. Bytte ut mot 2st nya brickor och hoppades på bättre kontakt.

Nu beter den sig annorlunda. Istället för ett klick när man trycker på startknappen blir det liksom ett "surrande". Svårt att förklara såhär över internet :gnissla

Edit: Kollade lite på det med att kolla startmotorn. I manualen står det såhär:

Måste jag ta bort startmotorn från motorn? Eller kan jag, med den på plats, koppla batteriets minuspol till valfritt ställe på startmotorn och pluspolen till anslutningen och se om den drar runt?
 

Bifogat

  • startmotor.JPG
    startmotor.JPG
    37.4 KB · Visningar: 252
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top