Klimathotet?

Raderad medlem 51742

Guest
Henrik Jönsson är som vanligt rätt i tid. :)

Sammanfattningen är väl ungefär som jag ser det:
Det FINNS konsensus över att det sker en global uppvärmning.
Det finns INGEN konsensus över vad man bör göra åt det eller vilka konsekvenser det kommer få.
Och som vanligt bör man inte lyssna på extremister från någon sida.
Vilket jag försöker undvika i alla viktiga och komplexa frågor.

Detta är ytterligare en av de polariserande frågor där många snabbt hoppar ner i sin skyttegrav och sedan har "tänkt färdigt".
Eller låter någon annan "tänka färdigt" åt sig.
(Det sista stulet från Hakelius utmärkta krönika i Expressen.)
Som med så många andra frågor just nu; istället för att diskutera vad som är bästa lösningarna och rätt avvägning vid prioritering av målkonflikter blir det istället bilden av kunskapsläget och problemformuleringarna som blir ideologiskt styrda och därmed omöjliga att enas om.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Innan man diskuterar klimatförändringar borde man kanske först lära sig skillnaden mellan väder och klimat.
Ändå är det alltid just vissa veckor som påstås vara så signifikanta av klimatalarmisterna, är det inte sommaren 2018 så är det november 2022. Det är aldrig de kalla dagarna eller veckorna.

Hur som helst så kommer det gå bra, allt ordnar sig till sist.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ändå är det alltid just vissa veckor som påstås vara så signifikanta av klimatalarmisterna, är det inte sommaren 2018 så är det november 2022. Det är aldrig de kalla dagarna eller veckorna.

Hur som helst så kommer det gå bra, allt ordnar sig till sist.
Här får du en länk till en klimatalarmistsida. Om de är trovärdiga kan jag inte säga men de amerikaniserade delarna av detta land tror nog på det...

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag såg att luften i Mumbai nu var så dålig att den var direkt frätande.

Vi måste höja reduktionsplikten och införa dubbdäcksförbud och elbilszoner i norrland.
Och plastpåseskatten måste höjas till 7kr även på fruktpåsar....
Skitkul, om det inte hade varit sant.
Symbolpolitik i Sverige istället för att åtgärda de riktiga problemen!

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, vi har ett miljö- och klimatproblem i världen.

Nej, vi kan inte lösa det genom att Sverige "tar ansvar" och "visar vägen". Stora förändringar måste ske där problemet är som störst, och det är inte här.

Inte nog med att Sverige har en av världens högsta drivmedelsskatter, vi miljöbeskattas på andra sätt trots att vi är bra jävla miljömedvetna här jämfört med stora delar av världen. Men hur mycket vi än källsorterar så hjälper det inte, för tydligen hamnar våra plastpåsar ändå i världshaven (vem som slänger dem där efter att jag slängt dem i plaståtervinningen är dock lite oklart) så vi måste givetvis betala plastpåseskatt för annars kommer alla havssköldpaddor att dö. Hur många såna som nu bor i Östersjön...

Dessa siffror är ett par år gamla så troligtvis har saker och ting förändrats något, men jag tycker ändå att följande statistik belyser problemet på ett väldigt tydligt sätt:

Sverige hade 2019 ca tio miljoner invånare som det året släppte ut ca 4,5 ton Co2 per person. Motsvarande siffra för Kina, vars befolkning då uppgick till ca 1,4 miljarder, var 8,12. Om 140 gånger så många kineser bidrar nära nog dubbelt så mycket som genomsnittssvensken till den globala uppvärmningen så säger det sig själv att vi kan dra ner hur mycket vi vill på vår påverkan, planeten kommer knappt märka av det. Vidare så växer Kina just nu med ungefär ett Sverige om året, så om vi så slutade andas allihop och reducerade våra utsläpp till noll över en natt så skulle vår uppoffring vara mer än väl uppvägt om bara ett år enbart tack vare Kinas befolkningsökning. Och medan vi stänger ner miljövänliga kärnkraftverk och bygger otillräckliga vindkraftverk istället så bygger Kina fler och fler kolkraftverk...

Jag är trött på symbolpolitik som inte ger någon konkret effekt ute i verkligheten, mer än att våldföra sig på min privatekonomi. Jag skiter faktiskt fullständigt i klimatet, så länge stora delar av världen obehindrat lever rövare med miljön så spelar det ingen roll hur mycket jag än anstränger mig. Det är en piss i mississippi.

Det finns ingen sans i att miljöbeskatta oss svenskar till döds om det ändå inte gör någon skillnad, det bidrar bara till minskad levnadsstandard för oss. Och de hycklande jävla miljömupparna som bestämt att det är svenska folket som ska "ta ansvar, gå före och visa vägen" samtidigt som de själva tutar runt i en fyrhjulsdriven dieselpickis för att "min man kör ju så stora stenar" kan ta och rövknulla sig själva med en kaktusdildo för att därefter hålla andan tills de dör. Ni kan ta ansvar själva, förbannade jävla hycklare. Era personliga utsläpp av koldioxid är fanimig en våldtäkt på planeten, gör det rätta och ta livet av er så blir alla mycket gladare. Inte minst havssköldpaddorna.
Exakt!
Bättre att Sverige lägger pengarna på miljjövänlig hightech som vi kan sälja globalt, DET skulle göra skillnad.
Tex…

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Läste det ska bli den varmaste vintern i Europa .Men var inte länge sen de skrev det skulle bli den kallaste i Sverige .Så kallt i Sverige o varmt i öv
riga Europa då

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Expressens meteorolog kunde inte ens säga om det skulle bli en vit jul. För tidigt att säga.

SVT text hann klämma in en alarmerade nyhet om att igelkottarna riskerar att svälta ihjäl nu när det är så varmt. Igelkottar går normalt i ide okt/nov. Jag gillar igelkottar. Kan inte göra något åt vädret. Jag kan må dåligt. Det är SVTs jobb.
Nu kommer normala temperaturer för årstiden.

Någon meteorolog sa att vi har haft en mild höst, lite i förbifarten. Mild.

Häromdagen var det nytt värmerekord. Nästan 17 grader. Det var 16,7. Vinkla och förstärka.

3DA191F9-6B04-428D-9317-27CE228FEF09.png

Ja men nu blir det dyrt med el istället. Får väl bli stearinljus i julgranen. Fast ljusen sotar och det sätter sig i luftrören och kan ge cancer.

Spriten blir dyrare efter nyår också. :D

Men positivt om det blir en grön vinter så jag kan åka hoj. Fast är det bara nys från någon alarmistjournalist så är det inte mycket värt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA