Klinker på källargolv med oljefläckar?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ska göra om gamla pannrummet till tvättstuga och har precis skurit ner den gamla oljetanken i bitar. Blev lite spill och kladd på golvet som jag tagit upp med absol, men det är ju alltid lite fläckar kvar efteråt.

Tänkte lägga klinker i utrymmet när jag får tid, och undrar nu om det är risk för att fixen inte biter eller om man måste ha speciell primer på oljefläckade golv.

Någon på sporthoj som vet?

Från texten till Biltemas fix:

"Det är inte nödvändigt att underlaget är nytt,
men det måste vara massivt, torrt, fritt från
damm, fett och rester från utspilld olja
.

Innan applicering sker på cementbaserade
ytor, marmorimiterad konststen eller färdigblandad
cement, är det absolut nödvändigt
att behandla underlaget med PRIMER.
"

Det släppte för mig i pannrummet när jag la om mitt golv utan att preparera golvet men det var inte värre än att lägga om 2 av plattorna sen dess har det funkat dem senaste 10 åren.

På gamla betong golv i t ex garage med gammalt oljespill. Är det alltså bara att applicera primer och måla sedan över. Kommer det verkligen att hålla?

När det gäller min fråga om betonggolv så funderade jag för något år sedan att måla väggarna i garaget inklusive golvet.

Finns några gamla oljefläckar sedan någon tidigare person haft en läckande bil ståendes där. Lade planerna på is. Har det garaget utlånat till en byggfirma för tillfället och nyttjar ett annat garage lite längre bort.

Det garaget är uppmålat inklusive golvet. Underarbetet på golvet är nog inte 100% utfört. Ställer man in bilen med varma däck plockar den upp färg. Detta i sin tur har fått mig att överväga att slipa betongen istället och lacka det eller vad man nu gör för att få en lite finare yta.

Problemet med oljan lär ju kvarstå även om man slipar golvet. Betongen måste ju ha sugit åt sig.

En parantes som inte har med trådskaparens tråd. Får skapa en egen den dagen det blir dags att fixa till mitt eget garage :)

Ber om ursäkt till trådskaparen för att jag kapade tråden med min fråga.

När det gäller min fråga om betonggolv så funderade jag för något år sedan att måla väggarna i garaget inklusive golvet.

Finns några gamla oljefläckar sedan någon tidigare person haft en läckande bil ståendes där. Lade planerna på is. Har det garaget utlånat till en byggfirma för tillfället och nyttjar ett annat garage lite längre bort.

Det garaget är uppmålat inklusive golvet. Underarbetet på golvet är nog inte 100% utfört. Ställer man in bilen med varma däck plockar den upp färg. Detta i sin tur har fått mig att överväga att slipa betongen istället och lacka det eller vad man nu gör för att få en lite finare yta.

Problemet med oljan lär ju kvarstå även om man slipar golvet. Betongen måste ju ha sugit åt sig.

En parantes som inte har med trådskaparens tråd. Får skapa en egen den dagen det blir dags att fixa till mitt eget garage :)

Angående däcken så är det ett allmänt problem när man har lackade golv, däcken innehåller lösningsmedel som löser upp färgen.

Är det inte en så stor yta kanske man kan slänga på golvgips?
Har en känsla av att olja kan tränga ganska långt ned i betongen, så att slipa vetefan.

Jag lackade med hagmans tvåkomponentfärg på garagegolvet efter noggrann rengöring. Där hjulen står så följer färgen med. Inte tål det dubbdäcksburnouts heller, men det förstod man ju ändå... I övrigt verkar det bita bra!

Borde väl funka att köra med en vanlig golvmopp och fylla hinken med bensin istället för vatten och sen gnugga lite extra på oljefläckarna med en diskborste. Hur länge lukten sitter i sen vågar jag dock inte svara på. :näsblod

Man kan sopa/skura omkring en stark basiskt lösning också , gör det av kaustiksoda - två dl i en spann , sug upp med våtdamsugare.

Är det skitigt gör det två gånger eller fler.

Bättre att köra flera gånger med lite svagare än gå på med en stark+sköljning med rent vatten så man får bort allt.

Gör en sista avsopning/skurning med rent vatten och sug upp.

Torka

Måla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S