klinkersgolv som går åt h*vete

det var också en tanke jag hade. det är en massiv granitskiva som är STENhård :)
jag har ju kört som fan med stålborste (har förbrukat flera stycken) och det syns ingen skillnad, var får man tag på bläster? kompressor kan jag fixa, och en punktbläster från biltema är inget att ha då golvet är ca 16kvm

tjejen är påväg att köpa ättika, vilket jag är starkt skeptisk till. men vi får se, det är värt ett försök!

en sak undrar jag, varje gång man försöker med något och blöter ner plattorna så syns inte det mjölkiga. allt ser verkligen jättefint ut, finns det någon ytbehandling som gör så att ytan ser "blöt" ut?

Blästra förhelvete inte golvet. Såvida du inte vill ha sand där du inte trodde att det kunde finnas sand!
Sedan kommer ytan på stenen bli hemskt konstig gissar jag, sträv liksom.

Har du testat att slipa stenplattorna med ett finare sandpapper? Runt 5-600 i kornstorlek kunde vara lagom.

Blästra förhelvete inte golvet. Såvida du inte vill ha sand där du inte trodde att det kunde finnas sand!
Sedan kommer ytan på stenen bli hemskt konstig gissar jag, sträv liksom.
:D jag tror jag avstår, har kört hela kvällen med skurblock och det verkar som att det fungerar någorlunda, tillräckligt bra för att man kan leva med sitt misstag.

Har du testat att slipa stenplattorna med ett finare sandpapper? Runt 5-600 i kornstorlek kunde vara lagom.
jepp, det kommer inte ner i porer, så det fungerar tyvärr inte.

Du borde använt mörk fog!

Vi kommer ha liknande plattor i vårat nya kök oxå! :)

Tänkte det samma!
Har ungefär likadana plattor i vårt kök fast med grå fog.

jag skall köra över hela golvet med syra och sen med VIM/"Gröna burken" för en rengöring en gång till.

jag återkommer med resultat!

Det ska vara det som funkar. Fogen är i princip kalkbruk och syror ska bita på det men moderna fogar är relativt tåliga.
Med andra ord. Det är nötning och syra som gäller. Så på med lite syra och gnid med skursvamp. Blir det inte bra så gör det igen.
Blir fogen mellan plattorna skadad så är det ju bara att foga igen men vara noga med att inte låta det torka fast.

en sak undrar jag, varje gång man försöker med något och blöter ner plattorna så syns inte det mjölkiga. allt ser verkligen jättefint ut, finns det någon ytbehandling som gör så att ytan ser "blöt" ut?

Kan du inte testa att olja in då och tvätta av? Oljan borde ju bara fastna där det är smutsigt?

Syra syra

Det är en cementfilm från fogen som ska bort. Använd syra flera ggr då det är som Krut funkar bara en gång. Citronsyra, ättikssyra, Avkalkningsmedel same shit different name. lägg på gnugga gnugga lägg på gnugga gnugga.
så ska du se att det lösersig :näsblod. lägg på gnugga gnugga.
du kan se om det bubblar och fräser när du lägger på medlet då funkar det.
Men mekaniskt så går det med tiden bästa är båda hitta en stark syra eller klinkerrent.

jag är lite nyfiken vilken fogmassa köpte du (fabrikat)
var köpte du klinkern?

en klinker flera klinker ... det heter klinker inget annat.
/Magnus

Kollade du in i "min" tråd? Jag drabbades av samma problem på ett matt-svart kakel som fick en mjölkig hinna.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2807879&postcount=25 :fakta

"Citek avkalkning & sanitetsrent" var lösningen för oss som blandades med lite(ca 40%) vatten ochy sedan sprayades på, fick verka, skrubbades, verka lite till och sen torkades bort.

vart köpte du det? google ger inget..

tack för hjälpten!:tummenupp

Det är en cementfilm från fogen som ska bort. Använd syra flera ggr då det är som Krut funkar bara en gång. Citronsyra, ättikssyra, Avkalkningsmedel same shit different name. lägg på gnugga gnugga lägg på gnugga gnugga.
så ska du se att det lösersig :näsblod. lägg på gnugga gnugga.
du kan se om det bubblar och fräser när du lägger på medlet då funkar det.
Men mekaniskt så går det med tiden bästa är båda hitta en stark syra eller klinkerrent.

jag är lite nyfiken vilken fogmassa köpte du (fabrikat)
var köpte du klinkern?

en klinker flera klinker ... det heter klinker inget annat.
/Magnus
klinkern är köpt på hornbach och de har inga bra tips på hur man blir av med det. fogen är även den köpt på hornbach, den heter Casco rustik klinkerfog

Last edited:

Jag köpte det på Konsum / Coop... Jag tog första bästa jag hittade och det var just det där. Funkade finfint. En viktig detalj är att du ser till att hela tiden ta nytt medel. Har du en skurhink med vätska som du hela tiden "återanvänder" så kommer syran snart ha neutraliserats av det fog som den har löst upp. Det var därför jag körde med rengöringsmedlet i en sprayflaska för då är det omöjligt att "återanvända".

Spraya på så det täcker, gnugga lite så det blir lite mer löddrigt, låt verka 5-10 minuter (medan du jobbar dig vidare på resten av golvet), torka rent, upprepa vid behov.

klinkern är köpt på hornbach och de har inga bra tips på hur man blir av med det. fogen är även den köpt på hornbach, den heter Casco rustik klinkerfog

Citek finns lite här och var. Bland annat så finns det på ICA i hyllan med rengöringsmedel. Det måste inte vara Citek. Det ska vara samma med vilket kalkborttagningsmedel som helst men Citek vet jag är bra.

Kom att tänka på att jag har en pava med "Rekal ugnsrengöring" ståendes och den är så satans effektiv mot allt jag har testat den på. Kanske skulle funka med sånt?
Ph-värde 14,0, men det känns som att det ska vara åt andra hållet på skalan, någon som vet?
Hur som helst så har jag lärt mig att inte andas när jag använder det medlet i diskhon :näsblod

klinkern är köpt på hornbach och de har inga bra tips på hur man blir av med det. fogen är även den köpt på hornbach, den heter Casco rustik klinkerfog[/QUOTE]

Oki då vet jag.

Använd klinker rent Kolla om det innehåller Oxalsyra eller fosforsyra typ >85% då lossnar det helt klart. PH värdet brukar ligga på < 1 (om jag minns rätt).
Plattan ska vara glaserad så den tål syran inga problem. Det är vanligt att man tillsätter vidhäftningsförbättringsmedel i fogen (plast) då blir fogen jävligare att tvätta av. Som vi sa tidigare lägg på medel gnugga gnugga på med nytt medel gnugga gnugga. osv...

lycka till hör av dig med bilder på det rena golvet :banana
/M

Om det är nå plasthelvete som är tillsatt borde någon form av petroliumprodukt kunna lösa det. Aceton, kemiskt ren bensin, kanske prova någon form av färgborttagare eller packningsborttagare.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick