Klipphoppning och brohoppning, 2005-2009

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Lusten blev inte mycket större efter att en träningskompis till mig bröt nacken från 30m, et helt vanligt fot-hopp som gick snett.

dom där simhoppstävlingarna på TV är alltså inte riskfria? kan inte minnas att jag sett någon det gått galet för....
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
dom där simhoppstävlingarna på TV är alltså inte riskfria? kan inte minnas att jag sett någon det gått galet för....

Riskfritt är det ju självklart inte. Jag kan definitivt tänka mig att du skulle kunna få hyfsade skador redan från 10m om du skulle lyckas med sämsta tänkbara landningen. Över 20m börjar risken för skador öka ganska kraftigt. Skulle aldrig rekommendera någon jag inte hoppat med att prova på ett hopp över 20m, då jag rekommenderar en hel del hoppvana innan man gör det.

Dock brukar det ju sällan bli så svåra skador. Jag såg ett klipp på en kille i en Red Bull-tävling (ca 26m) som helt tappade orienteringen i luften, han var på väg att landa illa, men lyckades vrida till sig så att han fick någon arm och något ben ett att ta i vattnet först. Fick säkert rejält ont, men klarade sig bra.

Allt handlar ju om hur du bryter ytan. Landar du helt platt är det jävligt illa, men det är ju otroligt sällsynt att det händer. För flera år sedan misslyckades jag med en mollbergare från 13m. Höll på att få magplask, men lyckades sätta ner höger arm och vänster ben först. Höger ben fick ont, bröstet fick ont, och ansiktet fick sig en rejäl salva, men en stund senare kände jag inget längre. Hade jag landat med magen först hade det definitivt gjort betydligt mera ont.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
coolt! Är första hoppen från ett hopptorn i närheten av kumlinge? isf är det första stället jag satt en backflipp helt ifrån :D
Brukar bli lite små hopp varje sommar, knappast något som kommer upp i divension, våghalsigaste är nog svinghopp med backflipp från 14m.

Hörde talas om två på siljasymphony som hoppa från relingen (22m) ena skada ryggen såpass illa att han inte kunde jobba på sjön efteråt :(
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
coolt! Är första hoppen från ett hopptorn i närheten av kumlinge? isf är det första stället jag satt en backflipp helt ifrån :D
Brukar bli lite små hopp varje sommar, knappast något som kommer upp i divension, våghalsigaste är nog svinghopp med backflipp från 14m.

Hörde talas om två på siljasymphony som hoppa från relingen (22m) ena skada ryggen såpass illa att han inte kunde jobba på sjön efteråt :(

Nja, de är från ett hopptorn vid Lumparsund. Det ligger på fasta Åland, på vägen ut mot färjorna som GÅR mot Kumlinge. :tungan

Jag hoppade från 7ans akterdäck på Rosella två gånger då jag jobbade där förut, när vi låg till kajs vid Stadsgården. Andra gången var nog en av de få gånger jag blivit lite orolig faktiskt. Det var så satans kallt i vattnet, vilket tillsammans med vågorna som gick där och avståndet jag var tvungen att simma gjorde att jag fick lite obehagskänsla faktiskt.
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Ågelsjön Nkping!

Tja!

Måste bara rekommendera alla som gillar klipphopp och är i närheten av Norrköping att bege sig till Ågelsjön.

Makalöst vacker natur och klippor hela vägen upp till 25m.

Var där igår och vänsterarmen är löjligt blå idag ...hahahaha

Bangade dock på den högsta klippan, vore nice att ha någon med sig som hoppat där tidigare.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jävla dåre! Sånt uppskattas :tummenupp :yoparty

Har själv hoppat en gång från 22m, aldrig igen, fyfan va äckligt det var.
Håller mig till 10-15m, vanliga hopp. Volter och sånt jox fixar jag inte.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Valbo high diving team, som tyvärr är ett nedlagt projekt.
TS, tränar du på trampolin (studsmatta) ?
/P

[YOUTUBE-ID]UekEqFRWswo[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top