Klippt från Honda RS250R Owners Manual

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Här är lite några underhållande ord från en väl tummad Instruktionsbok till en 1996 Honda RS250R.

"By selecting a HRC roadracer RS250R as your new machine, you have placed yourslf in a distinguished family of owners and riders."

Åh, nu är jag speciell. Tänk att de släpper in mig på den här restaurangen!

"The RS is a high performace racing machine utilizing the latest racing technology. This motorcycle is intended for competition use by experienced riders only."

Phu, tur att de inte krävde att man ska vara duktig också. Efter tre års harvande som gammal, fattig och talanglös B-förare kan jag i alla fall säga att jag är erfaren.

"This new racer was designed to be as competitive as possible. But motorcycle racing is a physically demanding sport that requires more than just a fine racing machine."

Ooops, det här bådar inte gott. Jag har på känn var det kommer att sluta. Den här hojen är inte alls för vem som hellst.

"To do well, you must be in excellent physical condition and be a skillful rider. For the best possible results, work diligently on your physical conditioning and practice frequently."

Attans! Där kom det. Man måste ha talang och vara i toppform. Räcker det med babysim en gång i veckan som träning? Jasså, inte? Sen det här med att man måste ha talang tycker jag är taskigt att de måste ta upp. Den främsta orsaken till att jag köpte en snabbare hoj var för att maskera mina brister som förare.

Sen en grej till. Det står inget i manualen om mysmek. Inte heller nämner de Tuborg. Sen kom jag på att de dricker ju inte danskt öl i Japan så jag letade efter Keirin, men hittade inte det heller. Det syns faktiskt inte en ölburk på en enda bild. De enda bilderna där människor är med är de iklädda vita, rena overaller. Det tycker jag ser lite stelt ut. Grabbarna i Japan verkar ha nollkoll!
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det ser illa ut. Du blir nog tvungen att sälja.
Frågan är var du skall hitta en köpare som klarar alla kriterierna. :D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
....

Sen en grej till. Det står inget i manualen om mysmek. Inte heller nämner de Tuborg. Sen kom jag på att de dricker ju inte danskt öl i Japan så jag letade efter Keirin, men hittade inte det heller. Det syns faktiskt inte en ölburk på en enda bild. De enda bilderna där människor är med är de iklädda vita, rena overaller. Det tycker jag ser lite stelt ut. Grabbarna i Japan verkar ha nollkoll!

Jo men så är japanerna korta och ser ofta bekymrade ut. Det verkar ju bara vara dyra leksaker och rekord som får dom att jubla... Ett par flak med Tuborg i boxen ute på MotoGP så hade det varit glada miner på hela högen även om deras pilot just skrotat hojen för tredje gången på lika många pass.

Lösningen på alla garagedeppressioner är en kall Tuborg och tjuvrökning. När man skruvat sönder något dyrt och känner att man inte orkar mer så sätter man sig ner en stund, stirrar apatiskt framför sig medan man läppjar på den vid det här laget lagom avslagna pilsnern. Åtskilliga praktiska tester visar att på den tiden det tar att få i sig en Prince light så får man i sig de klunkar brygd som behövs för att gnistan ska komma tillbaka i ögona och hoppets eld åtminstone ska glöda lite i bakgrunden.
Detta att jämföra med en kompis som slutade röka, skulle hämta kärringen om ett par timmar så han kunde inte folköla och toppade detta med att skjuta knaster runt sig när han skulle skruva ihop crossen. När knastret för femtielfte gången sprätte iväg in under garagebänken så brann det för fullt och en stackars oskyldig förbipasserande fotpump avslutade sina dagar med att slå ett fult hack i betongväggen. :3freak


....Själv skrattade jag så jag höll på att kissa på mig när jag hade upprättat ett lämpligt säkerhetsavstånd. :rofl
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Börjar så smått inse vad jag missat under alla år jag tråkmekat. Får nog börja med att inreda en ordentlig mysmekhörna, ser redan ett kylskåp, några okej-plancher, en stereo och en soffa från nån gammal pilsnervagn framför mig :banana
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Helt rätt Stavgren. Dock är en soffa inte att rekommendera. Den blir snabbt för skitig för att använda och är helt enkelt ivägen.
Brudplancher, bilkalendrar och gamla slipade puckar är också väggprydnader som gör sig bra på väggarna bredvid de gamla bilemblemen som andas historia "Granada 2.8i", "Dart GT Coupe" och "240 GL"

Inte heller kaffebrygg platsar bra i garaget då vinkelslip-damm snabbt gör den oanvändbar. En slipad kille har en laddad termos med sig de dagar då punköl inte kan förtäras av logistiska skäl.

Kom ihåg, vi ska inte försörja oss i våra garage, vi ska TRIVAS!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
"To do well, you must be in excellent physical condition and be a skillful rider. For the best possible results, work diligently on your physical conditioning and practice frequently."

Attans! Där kom det. Man måste ha talang och vara i toppform. Räcker det med babysim en gång i veckan som träning? Jasså, inte? Sen det här med att man måste ha talang tycker jag är taskigt att de måste ta upp. Den främsta orsaken till att jag köpte en snabbare hoj var för att maskera mina brister som förare.


Hehe, det är svårt att dölja dålig körning med en racer, minsta misstag och det visar sig på klockan direkt. Fel växel i en kurva är ofta lika med 1-2 sekunder, bromsa för mycket 1-4 sekunder. Det roliga i det hela är att man fattar ganska fort vart det är man tappar tid och sedan blir det en utmaning att köra bättre och bättre varv för varv. Sen när man tycker att det går ganska fort, då smäller det till när watz flyger förbi.

Min kondis har inte räckt, den var ganska ok i våras efter mycket träning i vintras, men det blev inte mycket tränat under sommaren efter vurpan, när man dragit handleden och fått en blå fot. Nu är det tillbaka till gymet och löpspåret som gäller, så man pallar med nästa år. Samtidigt gör man fortfarande en hel del fel, som att spänna sig för mycket och göra av med för mycket energi när man kör, men det kommer också efterhand.
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Yamaha skrev en gång i tiden hur mycket de tyckte en racerpilot skulle väga för att vara konkurrenskraftig på deras hoj. :eek: Snacka om att bjuda på ursäkter! :tummenupp

Tråkigt nog så har jag aldrig kört en TZ...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Oro skrev:
Yamaha skrev en gång i tiden hur mycket de tyckte en racerpilot skulle väga för att vara konkurrenskraftig på deras hoj. :eek: Snacka om att bjuda på ursäkter! :tummenupp

Tråkigt nog så har jag aldrig kört en TZ...

Hehe, det kan inte ha att göra med att de stoppat fjädrar i hojen efter vikten på en japansk pilot? De flesta nordbor väger ju iaf 15-20kg för mycket för de fjädrar som både honda och yamaha levereras med.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chrille skrev:
Kom ihåg, vi ska inte försörja oss i våra garage, vi ska TRIVAS!

Fan chrille, nu blir jag tvungen att ta mig ner till klubben å börja skruva... Blir ju inspirerad, tänkte det skulle få vänta några veckor till annars..

/B
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bj.O.rn skrev:
Fan chrille, nu blir jag tvungen att ta mig ner till klubben å börja skruva... Blir ju inspirerad, tänkte det skulle få vänta några veckor till annars..

/B

Visst är det gött??!

"Hur fan ska jag göra nu då?"
så blir man tvungen att sätta sig ner, kaffe/pilsner, en cigg, nån trevlig polare att snacka med kanske, byta skiva i stereon, pilla med något annat......

Det går inte fort, men det är trevligt...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Här är lite några underhållande ord från en väl tummad Instruktionsbok till en 1996 Honda RS250R.

"By selecting a HRC roadracer RS250R as your new machine, you have placed yourslf in a distinguished family of owners and riders."

Åh, nu är jag speciell. Tänk att de släpper in mig på den här restaurangen!

"The RS is a high performace racing machine utilizing the latest racing technology. This motorcycle is intended for competition use by experienced riders only."

Phu, tur att de inte krävde att man ska vara duktig också. Efter tre års harvande som gammal, fattig och talanglös B-förare kan jag i alla fall säga att jag är erfaren.

"This new racer was designed to be as competitive as possible. But motorcycle racing is a physically demanding sport that requires more than just a fine racing machine."

Ooops, det här bådar inte gott. Jag har på känn var det kommer att sluta. Den här hojen är inte alls för vem som hellst.

"To do well, you must be in excellent physical condition and be a skillful rider. For the best possible results, work diligently on your physical conditioning and practice frequently."

Attans! Där kom det. Man måste ha talang och vara i toppform. Räcker det med babysim en gång i veckan som träning? Jasså, inte? Sen det här med att man måste ha talang tycker jag är taskigt att de måste ta upp. Den främsta orsaken till att jag köpte en snabbare hoj var för att maskera mina brister som förare.

Sen en grej till. Det står inget i manualen om mysmek. Inte heller nämner de Tuborg. Sen kom jag på att de dricker ju inte danskt öl i Japan så jag letade efter Keirin, men hittade inte det heller. Det syns faktiskt inte en ölburk på en enda bild. De enda bilderna där människor är med är de iklädda vita, rena overaller. Det tycker jag ser lite stelt ut. Grabbarna i Japan verkar ha nollkoll!


:D :D

Skulle man ta deras högtravande ord på allvar vore större delen av alla RS-förare olämpliga. Men det är kul läsning:

"you must be in excellent physical condition". :FU
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Nyteknik skrev:
:D :D

Skulle man ta deras högtravande ord på allvar vore större delen av alla RS-förare olämpliga. Men det är kul läsning:

"you must be in excellent physical condition". :FU

Nu tycker jag iofs att de flesta RS/TZ/RSW-förare verkar vara i relativt bra fysiskt skick. Jag menar jämför med medelvikten och BMI på förare i andra klasser... :FU :rofl :whip Men det kanske bara är inbillning? :rolleyes:
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
....
Sen en grej till. Det står inget i manualen om mysmek. ....

Sorry Teddy, jag tänkte mig inte för. Glömde ju att berätta det mest uppenbara. Det är inte Honda-manualen som brister, det är din kunskap i roadracingterminologi på engelska. Kolla ditt tekniska lexicon.

mysmek - maintenance ; kan även förekomma som repairs då det är av den mer hastigt påkomna typen. Ej att förväxla med fulmek.

Du ser, din manual får genast en helt annan, trivsammare, grundton
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Oro skrev:
Nu tycker jag iofs att de flesta RS/TZ/RSW-förare verkar vara i relativt bra fysiskt skick. Jag menar jämför med medelvikten och BMI på förare i andra klasser... :FU :rofl :whip Men det kanske bara är inbillning? :rolleyes:


Haha, nu är det iofs med glimten i ögat, men du låter nästan som den gamle personligheten "Snabb" här på sporthoj ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Oro skrev:
Asch, som racerförare lever man på nudlar, klart man går ner i vikt då... :3freak Det där med "skill" fick man dock tydligen inte med samtidigt som man svalde ner nudlarna. :va


heh, du gav upp för tidigt, på't igen ;)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Chrille skrev:
...mysmek - maintenance...
Du ser, din manual får genast en helt annan, trivsammare, grundton

Jaha! Nu börjar bitarna falla på plats. Jag undrade just vad de menade med det som står på första uppslaget under rubriken "How to use this manual". Där står det: "The purpose of this Owner's Manual is to help ensure that you obtain the greatest possible satisfaction from your new RS roadracer...Follow the Maintenance Schedule recommendation (page 3-2) to ensure that your RS is always in peak operating condition."

Vi bläddrar kvickt till sidan 3-2 och där finns ett helt schema med massor av saker som ska mysmekas. Och det ska tydligen mysmekas mycket och ofta. Det här kräver minst en hel platta folkis. Det är nog bäst att jag kollar med Filip vilket märke han brukar använda.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
AA-föreningar gnuggar sina händer....
Många nya medlemmar kommer det till om allt ska "mysmekas".
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Jaha! Nu börjar bitarna falla på plats. Jag undrade just vad de menade med det som står på första uppslaget under rubriken "How to use this manual". Där står det: "The purpose of this Owner's Manual is to help ensure that you obtain the greatest possible satisfaction from your new RS roadracer...Follow the Maintenance Schedule recommendation (page 3-2) to ensure that your RS is always in peak operating condition."

Vi bläddrar kvickt till sidan 3-2 och där finns ett helt schema med massor av saker som ska mysmekas. Och det ska tydligen mysmekas mycket och ofta. Det här kräver minst en hel platta folkis. Det är nog bäst att jag kollar med Filip vilket märke han brukar använda.


Nja, det går faktiskt inte åt så mycket öl, då saker och ting är väldigt snabbmeckat, men är man ölintresserad kan man givetvis dra ner på tempot i mackandet och öka ölintaget. Dock har jag givit mina meckar ölförbud under perioder, då man ändå måste vara lite skärpt under tiden man meckar ;)
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top