Klonk i gaffeln/styrhuvudet på GSXR1000 2013

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Köpte nyligen en fin och tämligen lågmilad Suzuki GSXR1000 från 2013. Har tagit några provturer med den och den går ju fint som fanken. MEN, vid gupp i gatan eller om man hör ner från ett trottoarkant så klonkar det ordentligt i framgaffeln eller styrhuvudet. Det känns inte bra alls att höra detta så fort man kör över ett litet gupp. Vad kan det här bero på? Tips någon?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Framgaffeln behöver olja och/eller service. Men kolla först att alla skruvar och stag sitter fast i framdelen av hojen för klonkljudet kan vara vad som helst som sitter löst.

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Har känt på gaffeln när den stått uppställd med depåstöd bak och jag känner inget glapp eller hör något konstigt ljud. Hojen har inte ens gått 1000 mil ännu.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kollar man inte sånt när man köper en beg hoj?? Dvs. styrlager, svinglager å hjullager..

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Kollar man inte sånt när man köper en beg hoj?? Dvs. styrlager, svinglager å hjullager..

Nä, tydligen inte efter jag har läst hans fråga och kan inte heller säga att jag alltid gjort det då tex. senaste hojen köpte jag osedd. Nu är ju "skadan skedd" och jag håller tummar och tår att roten till det onda hittas och kan åtgärdas på ett så enkelt sätt som möjligt :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har känt på gaffeln när den stått uppställd med depåstöd bak och jag känner inget glapp eller hör något konstigt ljud. Hojen har inte ens gått 1000 mil ännu.

Hojen har inte ens gått 1000 mil ännu.
Då utesluter jag lagerfel.

Däremot är det inget konstigt om packboxarna i gaffeln blivit gamla och läckt ut olja.
Kanske all olja ?
Och då är det klart det klonkar när gaffeln bottnar vid minsta "gupp". Gaffeln är ju tom på olja.

Så valet är om du själv ska ta itu med det (kanske är det en enkel match lossa toppskruven och hälla på en dl gaffelolja i båda benen?) Och hjälper det inte, gör om.
Förresten har du kollat om justerskruvarna för gaffeln är i originalläge?
eller
montera av gaffelbenen och lämna in dom för service, byte av packboxar Tar "bara" ca 2 timmar, går att klämma in mellan andra jobb. Boka tid.
eller
eller lämna in hojen för service av gaffelbenen och byte av packboxar.
Då blir det mera tid för det stora jobbet är montera ur och tillbaka gaffelbenen på hojen.
Boka tid för det är full sysselsättning på MC-firmorna nu.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om gaffel är tom på olja så betyder det att den läcker och där är det ganska meningslöst hälla mer olja i den.

Det kan även klonka för att någonting är löst, tex en cartridgestång.

Så det är bara att riva gaffeln.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om gaffel är tom på olja så betyder det att den läcker och där är det ganska meningslöst hälla mer olja i den.

Det kan även klonka för att någonting är löst, tex en cartridgestång.

Så det är bara att riva gaffeln.

Du har rätt. Tack för påpekandet ! :tummenupp
Men häller man i olja så kommer man se läckaget och veta att det är dags för packboxbyte.
Vilket jag missade att skriva.
Missade också att risken vid läckage är att bromsverkan fram sjunker snabbt mot noll genom att olja från gaffelbenen lägger sig på bromskivor / bromsbelägg.
Så tänk på att använda båda bromsarna, fram och bak, precis som vanligt !
ifall du väljer fylla på olja för att se om gaffelbenen läcker.

Last edited:

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Tack för alla svar och tips. Utesluter läckande framgaffel, då jag kollade den biten vid köp. Det skulle i så fall vara om tidigare ägare tömt hela gaffeln på olja, därefter rengjort allt och satt i nya bromsklotsar. Bromsarna nyper jättefint och det finns inte tillstymmelse till olja på skivorna. Jag har råkat ut för sådant tidigare på en hoj jag hade och då syntes det på skivorna även efter att man tvättat dom.
Skicket på motorcykeln i övrigt är toppfint och det finns inget som tyder på att den skulle ha varit med om något speciellt. Har också svårt att tro att det skulle vara styrlagren, inte efter knappa 1000 mil. Men jag ska kolla det också. Körmässigt så känns hojen helt okej, både i höga farten och vid nedlägg m.m. Inga konstigheter. Det är därför det är så jä--a irriterande med detta klonk så fort man kör i ett gupp. Det är klonk som som låter som om något slår i, ganska distinkt skulle jag säga. Hur ser detta med cartridgestång ut på en Suzukigaffel och hur kan man säkerställa att det är detta som är problemet? Vill ju inte skruva ner en massa i onödan.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy