Klonkande cb 125 -75

ziif

Åk före ni, så väntar jag där framme.
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400T -83, 750 sida -43, cb 500 four -75
Hej

Jag har nyligen köpt en cb 125 som ger ifrån sig ett klonkande ljud.
Det är framförallt vid dragläge på 1:an, 2:an vid låga varv som det låter.
Jag har kollat ventilerna vilka hade ett glapp på 0,1mm, nu är de justerade till 0,05. Jag justerade även kamkedjan men det löste tyvärr inte problemet. jag har lyssnat med skruvmejsel och jag tycker inte att det kommer från toppen eller cylindern, det låter mest om man sätter mejseln mot höger motorkåpa.

Någon som haft liknande ljud och har något förslag vad jag bör kolla först?
När jag väl skulle filma så klonkade det mest hela tiden på tomgången. I första filmen hör man ett metalliskt klonkande i slutet av filmen.

https://youtu.be/iS6SPpTSy8E

https://youtu.be/W5TSN7gH47E
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kör motorn lätt varm och tappa ur oljan, kika efter silvriga avlagringar = renovering av motorn. Om du vågar/vill fortsätta köra, häll i 50W "classic" motorcolja och hoppas på det bästa.
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Den där fina hojen ska du vara rädd om.
Du har hela vintern på dig att lyfta ur maskin och lokalisera felet.
Kör inte mer med den nu och förvärra skadan.

mina fem.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den där fina hojen ska du vara rädd om.
Du har hela vintern på dig att lyfta ur maskin och lokalisera felet.
Kör inte mer med den nu och förvärra skadan.

mina fem.

Håller med! :tummenupp

Att hälla i tjockare olja när det dessutom är kallt ute är inte att rekommendera...
Teorin att den tjockare oljan tar upp det större spelet fungerar mest i teorin. :(
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Där skulle jag satsa på en tidstrogen Motaloyrenovering, serrö!

motaloy_zpsaed9akwc.jpg


Glänta på det sportiga snabbtanklocket som ansluter till den komfortabla tankmattan, ös ner en näve metallknappar - så renoverar motorn sig själv medans du kör. Jajamän! Med garanti och allt.

Eller också gör du som Sportbike säger.
Det där låter som sagt som vevlagerknack och det finns ingen enkel väg runt det.
Kör du mer så blir det värre.

Edit!
Finns en sak att kolla först; Innanför höger motorkåpa sitter en enkel oljerenare, ett slags "centrifugalfilter", typ.
Plocka bort kåpan och kolla så ingen varit där och klåpat sig!

Här är en tummad verkstadshandbok på engelska:
https://drive.google.com/file/d/0B-tFhEuFeS25VUdEX1BzaDJCelZqWV9jLXYwSTdqRnpuRm9V/edit

och här ligger en helt vanlig instruktionsbok, på svenska!
http://inside.hondamc.com/upload/Download/IBOOK/CB125B6_ K3-K5.pdf

Skumt säljande text i ingressen för att vara en instruktionsbok. Man har väl redan köpt hojen när man får instruktionsboken...?


Hur som helst, vill du inte köpa nya grejer så finns det många B6or och K5or som sår och möglar ihop ute i landet. Köp ett lik som inte har just ditt fel, och bygg ihop en fungerande motor av två över vintern.

Fin hoj!
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
en -75?
Då har du en med riktiga ekerfälgar och inte de asfula Comstar?
Har två CB125T..En av vardera.
Den ena går riktigt fint.. med Biltema mineralolja i.. :tummenupp

Svårt att lyssna på filen, vevlager är en gissning...men delar till modellen finns ju i överflöd.

Små-kade svenskar behöver ju förlängare och köper ju inget under 900cc.:D
 
Last edited:

ziif

Åk före ni, så väntar jag där framme.
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400T -83, 750 sida -43, cb 500 four -75
Tack för alla svar.
Jag kör Motaloyrenoveringen =), kollar centrifugalfiltret först men troligen är det vevlagren som ni säger.

Jag har sneglat på en exakt likadan reservdelshoj på blocket för 800kr men naturligtvis var annonsen borta när jag kollade idag.

Men om det nu bara är vevlagren så köper jag nog nya.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag hade en likadan hoj på tidigt 80-tal. (Också -75, och t.om samma färg!!)
Jag hade problem med oljetrycket/oljeförsörjning till kamaxel; den lilla "plunger"-typ av pumpen kunde helt enkelt producera tillräcklickt och hålla upp trycket. -slitet pump, och lite extra glapp här och där.
Som resultat skar kamaxeln en gång ordentligt, och kammarna/vipparna var ordentligt slitna då jag öppnade. Ja bytte till en ny kam, nya vippar, och kamaxellagern i alutoppet fick fräsas till ett större hål + ny lager av brons som trycktes in och brotschades. Blev bra trodde jag. Men sen med het, tunn 10W/30 olja skar kamaxeln igen..

-jag är inte säker om jag hör rätt av videon att klonk-ljudet "går" bara hälften av motorns roteringshastighet. (?)
Då kunde det också vara ett kamaxelfel med din CB125. -är det så, se till att vid reparation du också kollar/byter oljepumpen, och säkrar att det inte finns extra glapp t.ex vid centrifugen. Så att toppen får olja som det ska.. (Och kör inte med för tunn olja: kör du bara på sommaren 20W/50 är helt fine. Kanske lite förstärkta fjädrar till kopplingen som kan behövas; med viss trimning jag hade problem med kopplings-slir då man accade järnet över 8000rpm). -jag hade aldrig hela motorn öppet, och inte vet hur t.ex vevaxel-lagringen och oljekanalerna där ser ut, och kan läcka..
 

ziif

Åk före ni, så väntar jag där framme.
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400T -83, 750 sida -43, cb 500 four -75
Tack, bra info, då ska jag kolla kammen, centrifugen och vevlagren.
Tack för tipset med 20W/50W
Jag läste i handboken att det sitter en skruv på toppen som man kan lossa, om det sipprar ut olja där vid tomgång så ska det komma olja till kammen, jag får kolla det.

Accade över 8000, hur mycket varvar den original ? Jag har inte pressat den eftersom den låter som den gör.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
en -75?
Då har du en med riktiga ekerfälgar och inte de asfula Comstar?
Har två CB125T..En av vardera.
Den ena går riktigt fint.. med Biltema mineralolja i.. :tummenupp

Svårt att lyssna på filen, vevlager är en gissning...men delar till modellen finns ju i överflöd.

Små-kade svenskar behöver ju förlängare och köper ju inget under 900cc.:D

Hade också en Honda CB 125 K5 från 1973 en gång i tiden och jag minns att man fick vara glad om man kunde passera 100 km/h med den hojen trots ett tufft två till ett system som brölade som en trasig hjullastare.Senare tröttnade man på dessa små-kade hojar som fick växlas precis hela tiden utan större resultat vare sig det handlade om acceleration eller toppfart.Så det är bara småpittar med ett förvridet ego som hyllar dessa hojar.

För övrigt så påminner mig ljudet om ett kasst vevlager från min egen Honda CB 125 K5 -73.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Tack, bra info, då ska jag kolla kammen, centrifugen och vevlagren.
Tack för tipset med 20W/50W
Jag läste i handboken att det sitter en skruv på toppen som man kan lossa, om det sipprar ut olja där vid tomgång så ska det komma olja till kammen, jag får kolla det.

Accade över 8000, hur mycket varvar den original ? Jag har inte pressat den eftersom den låter som den gör.
Jag inbillar mig att rödmarkeringen började vid 10500 rpm (är nu inte hundra på saken). Men det ser ju själv då du bara kollar :) -ja, man drog ju hela vägen till den röda, inga konstigheter med det då motorn var frisk.
Nu kommer jag inte heller ihåg var vridmomenten var som högst, troligen var det vid 7000-8000 rpm.
Och just där fick man kopplings-slir. -efter att polerad och portad kanalerna lätt, något större munstycken och en 2-1 avgassystem som "surprise-surprise" gick ner och bak på hojens vänstersida! (Men fint och dyrt system var det, märket kanske var självaste Dunstall?)
-en bit över 100km/h gjorde hojen med allt detta, 110 enligt egen mätare.
 

ziif

Åk före ni, så väntar jag där framme.
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400T -83, 750 sida -43, cb 500 four -75
Det verkar vara ramlagren, om ni maxar upp ljudet så hör ni glappet.
Då har man ännu en motor att klyva till vintern =/
Räcker det med att byta nålarna eller ska man byta hållaren och yttre ringen med, även om de ser bra ut?

Det fattades även en bricka 87 och packning 86 vid centrifugalfiltret vilket ger ett större axiellt glapp men det borde inte låta så mycket va? Pga att brickan fattades så har centrifugalfiltret skavt av någon tiondel på motorkåpan.

centrifugalfilter.JPG


https://youtu.be/siSQHubtiTo
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kör motorn lätt varm och tappa ur oljan, kika efter silvriga avlagringar = renovering av motorn. Om du vågar/vill fortsätta köra, häll i 50W "classic" motorcolja och hoppas på det bästa.
Silvriga avlagringar.. tror inte jag bytt olja på nån hoj nånsin utan lite metallglitter i oljan..
Ska alla dom motorerna renoveras??
:)
Metallflagor och spån kan jag tycka är värre.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vadå, då har man ju en lattemaskin?
Eller är det det som är kafferäsers?

När det begav sig och jag sökte jobb på Cadbury Slotts i Uppsala parkerade jag brorsans CB125 i Östervåla och tog bussen resten för att slippa sommarens första hällregn. Istället för att mestadels pyssla med automatiseringsteknik parkerades jag bakom svarv, tigsvets, pumprenoveringar och pimplade gratis Sunkist och Gunillas Old English marmelad.

Det var mitt enda framträdade som kafferäser med lathe. Den CB125'an orkade 80... och plonkade också i vevlagren.
 

ziif

Åk före ni, så väntar jag där framme.
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400T -83, 750 sida -43, cb 500 four -75
Dåliga vevlager verkar vara standard på dessa maskiner. Sökte på cb 125 b6 på youtube och de flesta av dem har samma ljud. Att man får en till hoj för samma pris som ramlager/vevlager och vevstakslager gör att man inte blir jättesugen på att klyva den.

Kan det bero på att det sitter nålager på vevaxeln som gör att de blir dåliga så fort, Jag har bara sett kullager innan?

https://www.youtube.com/watch?v=gXtXE970Rg0

https://www.youtube.com/watch?v=fZW0iVRMVVU
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top