Klonkande framgaffel!!

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Har ett störande problem på min tl1000. När jag kör över mindre-större vägbulor etc framkallas ett "klonk" från vad jag tror är framgaffeln. Många, med mig trodde att styrlagret behövde dras åt/bytas, så det drog en vekstad åt för 400 mil sedan. Problemet kvarstår och är oehört irriterande :mad:
Är det någon som har ett botemedel eller en tanke på vad som spökar!??
Vet inte hur ett gaffelben är uppbyggt, men finns det någon kolv/packning som kan va utsliten som kan framkalla detta?
F*n vat jag hatar när man inte vet vad som är felet.....

Jo, retur och decompen..hmm heter det så?? Iaf, de två inställningsmöjligheterna man har på dämparen. Kan de ha något att göra med detta, om de är för "lösa"?
MÅnga frågor, ja vet men ppplease, help mig :Bugar
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
suzukirules skrev:
oops glömde att det även kan vara för lite olja i benen

Hoppas, Hoppas du har någon poäng där!!
Känns som ett billigare, lättare ingrepp än allt jag föreställt mig :confused:

Kan tillägga att jag behöver inte köra spes fort, kan vara ex över en trottoarkant och då hörs detta ljud, "kla tonk"...
hehe, va det närmsta jag kunde komma i en skriftlig översättning
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Kanske har samma sjukdom som SV´n?
Hade också klonk som du. Jag bytte till progressiva fjädrar och lite högre oljenivå. Provade först med lite mer olja och det gjorde väl lite nytta. Med nya fjädrar så krävs det nu en rejäl bula innan det låter något. Så blev ju inte framänden lika orolig heller i lågfart och broms. Blev ju lite nigningar lätt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
samma på min xr tro jag.
har ganska rätt mängd men de kom efter att jag körde in luft i framgaffeln(ja man kan gö så på den)
vart lite högre fram så oljan har ju mer plats.....kan bero på för lite..
kanske prova o lufta dom :va
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Swedish Viper skrev:
Kanske har samma sjukdom som SV´n?
Hade också klonk som du. Jag bytte till progressiva fjädrar och lite högre oljenivå. Provade först med lite mer olja och det gjorde väl lite nytta. Med nya fjädrar så krävs det nu en rejäl bula innan det låter något. Så blev ju inte framänden lika orolig heller i lågfart och broms. Blev ju lite nigningar lätt.

Jo, det är väl så att både storasyster och lillasyster är begåvade med dessa deffekter (vissa). Problemet är alltså inte helt borta på din nu!? Är det någon ide att ge sig på dämparna själv eller är man bara dumsnål om man ger sig på å böka med dom?
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
andersbrink skrev:
Kolla först så att det inte är bromsoken som sitter lösa!

...Eller bromsskivorna som börjar glappa lite i sina "carriers" (vet inte vad dom heter på svenska). Mina ISR-skivor klonkar en del när jag kör över exempelvis fartgupp...
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
andersbrink skrev:
Kolla först så att det inte är bromsoken som sitter lösa!

Njae!? Jag bytte framdäcket i förrgår. Tog först bort oken och satte dit dom med rätt moment och allt...
Är tacksam för alla svar, på så sätt kan man utesluta eller komma på vad som spökar, förhoppningsvis!?
Denna skit tar bort det roliga med åkningen. Men bara stör sig :huvet
Sen att lämna in det till en verkstad som först ska lokalisera, demontera, dricka kaffe & bulle montera osv. Lär ju kosta mer än vad hojen är värd..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Rat skrev:
Njae!? Jag bytte framdäcket i förrgår. Tog först bort oken och satte dit dom med rätt moment och allt...
Är tacksam för alla svar, på så sätt kan man utesluta eller komma på vad som spökar, förhoppningsvis!?
Denna skit tar bort det roliga med åkningen. Men bara stör sig :huvet
Sen att lämna in det till en verkstad som först ska lokalisera, demontera, dricka kaffe & bulle montera osv. Lär ju kosta mer än vad hojen är värd..

för mig hjälper det o åka på bakhjulet över guppen..har du provat det
:va :hihi
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Rat skrev:
Problemet är alltså inte helt borta på din nu!? Är det någon ide att ge sig på dämparna själv eller är man bara dumsnål om man ger sig på å böka med dom?

Nej men det är bara vid en rejäl bula det vill klonka lite. Alla andra som gav klonk tidigare är det tyst nu. Den väl gungiga framänden blev ju också kurerad med nya frädrar.

Plocka ned gaffelbenen ska inte vara svårt. Till och med jag som inte är så meckig av mig klarade av det. Hade ju en verkstadsbok till hjälp för oljenivå mm. Jag hade bara ned dom och bytte olja.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Rat skrev:
Har ett störande problem på min tl1000. När jag kör över mindre-större vägbulor etc framkallas ett "klonk" från vad jag tror är framgaffeln. Många, med mig trodde att styrlagret behövde dras åt/bytas, så det drog en vekstad åt för 400 mil sedan. Problemet kvarstår och är oehört irriterande :mad:
Är det någon som har ett botemedel eller en tanke på vad som spökar!??

Jo, retur och decompen..hmm heter det så?? Iaf, de två inställningsmöjligheterna man har på dämparen. Kan de ha något att göra med detta, om de är för "lösa"?
MÅnga frågor, ja vet men ppplease, help mig :Bugar
antingen för lite olja eller så börjar bussningarna ta slut
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Ähhh!, Jag ska prova och dra styrlagret pötthårt!, bara för att vara 100% på att det inte är där det sitter. Slutar det så får man väl hoppas att syrlagret är slut, och inget annat :confused:
NI lär höra mer av mig....
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Bankade och slog utav h**** på styrlagret, dock inte så att man inte kunde röra på styrleden... Nope, hjälpte föga :4skrika
Drog ner till lokala mc-verkstaden för att rådfråga. Efter mycket ryck och slit sa han: -Packningarna är slut i gaffeln/larna, kostar ca 1800, om du kommer in med dom i handen.
Hmm, är väl bara att bita i det sura... Men nu vet man vad det är iaf!
 

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Degerfors
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
klonk!

känner igen det du beskriver... i både högre och lägre hastigheter kommer klonket. Trodde också det var gafflarna som spökade men efter tips från andersbrink gick jag ut och kollade nu. Mycket riktigt så sitter kan jag "rucka" lite på ena oket. (det i sin tur kom efter att jag kört iväg med skivbromslåset första dan... hmm...)
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Stagger Lee skrev:
känner igen det du beskriver... i både högre och lägre hastigheter kommer klonket. Trodde också det var gafflarna som spökade men efter tips från andersbrink gick jag ut och kollade nu. Mycket riktigt så sitter kan jag "rucka" lite på ena oket. (det i sin tur kom efter att jag kört iväg med skivbromslåset första dan... hmm...)

Så kan de gå om inte haspen är på dassdörra...
-kör du mycket på bakhjulet, sa meken!
hmm, japp, mer än bra sa jag då!!
Dock va det samma prob när jag köpte han, men jag tänkte:minor probs, jag vill ha den nu.... ja, ja det är bara att acceptera att denna hobby kostar kulor :3freak
 

David_bromma

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki TL1000S
klonk

Jag har samma problem med klonk!

Uppkom efter AVA bytte packboxar i gaffeln.

Kan det vara för lite olja? returdämp?

Förtroendet för AVA är i trottoarnivå så jag litar inte på att de utförde jobbet korrekt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top