Klonkande vxl låda.

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag har nyss köpt en kawasaki zx9-r 96, och det är min första "sport hoj". Undrar över en grej, varje gång jag växlar så klonkar det i vxl lådan. Vissa säger att det gör så på alla och vissa säger att kopplingen tar dåligt. Hur är det och vad ska man göra får att få bort det.

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Om det är på alla växlarna det klonkar så hade nog jag blivit lite orolig.
Men på ettans och tvåans växel är det npg ganska vanligt på de flesta hojar.
Även på min RF900 klonkar det lite i ettans och tvåans växel (mest när man lägger i ettan dock).

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
non
Dainese skrev:
Jag har nyss köpt en kawasaki zx9-r 96, och det är min första "sport hoj". Undrar över en grej, varje gång jag växlar så klonkar det i vxl lådan. Vissa säger att det gör så på alla och vissa säger att kopplingen tar dåligt. Hur är det och vad ska man göra får att få bort det.

Köp en suzuki.. :) ...Klonket brukar infinna sig om man finåker och inte växlar som sporthojar vill bli växlade....Växlar du över 10000 rpm så blir den säkert glad...

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
I BIKEs tidning "TEST 2003" står det som sammanfattning till zx9r år 94 - 97 som minus:

Klånkande växellåda.

Så ja, det är nog vanligt på den vackra modellen ;)

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Som nämns ovan i tråden så har sporthojar en klar tendens att klonka ( t.o.m missa) på växlar när dom växlas på låga varv.
Man måste komma ihåg av växla bestämt när man tar det lungt. Självklart är en del modeller mer anpassade för gat-putter men dom brukar som regel slitas snabbare och vara mindre följsamma när man böra elda på.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...