Klonkig vxl-låda

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Tycker min vxl-låda på Gixxern är klonkig och trög. Tänkte inte på det först eftersom jag körde KTM innan, men efter att ha provat polarns Fireblade -00 så känns ju sukka lådan som rena skämtet! På Firebladen känner man ju knappt att man lägger i en vxl... medans min känns hård som sten och klonkar. Prostreet tyckte inte den kändes konstig, men åas så tycker jag man alltid får höra att sukka lådor är så otroligt lättjobbade :confused: Ska jag växla ned flera växlar tex inför ett rödljus och man suttit och sovit, så man ligger på en hög vxl när man sänkt farten mycket så får jag ibland släppa ut kopplingen lite mellan varje vxl..

Så vad tror ni? Är det dags att sprida ut motordelar över garagegolvet :tungan eller är detta naturligt?

/Micke
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Rammstein skrev:
Tycker min vxl-låda på Gixxern är klonkig och trög. Tänkte inte på det först eftersom jag körde KTM innan, men efter att ha provat polarns Fireblade -00 så känns ju sukka lådan som rena skämtet! På Firebladen känner man ju knappt att man lägger i en vxl... medans min känns hård som sten och klonkar. Prostreet tyckte inte den kändes konstig, men åas så tycker jag man alltid får höra att sukka lådor är så otroligt lättjobbade :confused: Ska jag växla ned flera växlar tex inför ett rödljus och man suttit och sovit, så man ligger på en hög vxl när man sänkt farten mycket så får jag ibland släppa ut kopplingen lite mellan varje vxl..

Så vad tror ni? Är det dags att sprida ut motordelar över garagegolvet :tungan eller är detta naturligt?

/Micke
Kopplar den ur som den ska...
Min var lite trög när jag hade nån skit olja i men och även när kopplingen inte var justerad. Kolla sånt innan du river motorn
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
DE Suzuki JAG provkört har haft kanon lådor..
Känns som smör gemfört med min Blade..

Trodde Suzuki var kända för deras trevlig lådor..?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Oljekvaliten har spelat roll på min Suzuki vad gäller smidighet och sånt i växellådan. Gör som Gildemeister förslår, byt till "bättre" olja innan du river.
Vad gäller nedväxling när man suttit och sovit visar min samma symptom men är bättre än många andra jag provat.
 

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
Rammstein skrev:
Tycker min vxl-låda på Gixxern är klonkig och trög. Tänkte inte på det först eftersom jag körde KTM innan, men efter att ha provat polarns Fireblade -00 så känns ju sukka lådan som rena skämtet! På Firebladen känner man ju knappt att man lägger i en vxl... medans min känns hård som sten och klonkar. Prostreet tyckte inte den kändes konstig, men åas så tycker jag man alltid får höra att sukka lådor är så otroligt lättjobbade :confused: Ska jag växla ned flera växlar tex inför ett rödljus och man suttit och sovit, så man ligger på en hög vxl när man sänkt farten mycket så får jag ibland släppa ut kopplingen lite mellan varje vxl..

Så vad tror ni? Är det dags att sprida ut motordelar över garagegolvet :tungan eller är detta naturligt?

/Micke

Jag har samma fenomen på min -98:a. Den känns trög och du måste släppa
kopplingen mellan endel växlar för att få i neutralen och växla ner.

Har även ett annat ljud när man ligger på 6:an. Är det något som fler känner igen? Eller är det helt enkelt så att 6:ans drev är slut?
 

Eldblad

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR
Låter inte helt onormalt, jag känner igen symptomen. En MC-låda går ju inte att jämföra med en billåda....
Det brukar klonka och framför allt när man lägger i ettan. Lustigt nog inte lika mycket när hojen är kall!? När den sen har blivit varm så klonkar det mer när man lägger i ettan.
Skönt att höra att fler måste släppa ut kopplingen mellan växlarna för att kunna fortsätta växla!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Testa att justera kedjan korrekt. Det har STOR inverkan på hur växellådan beter sig.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Min 93:a klonkar utav helvete, när jag lägger i ettan. Hela hojen skakar till, men va fan ont blod förgås inte så lätt :D Sen är tidiga Honda kända för det också.
Det här med att få släppa ut kopplingen för att växla till 1:an från typ 6:an stillastående fick jag även göra på min gamla R1:a - 02.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top