Klota hit...klota dit...

Jag vill inte tävla i årets trådlyft men vafan, jag har fortfarande ingen aning om varför det heter "klotat". :confused:

Nån som vet? Jag har googlat (det var då denna tråd dök upp) och jag har sökt på Wikipedia.

Det måste ju vara för att man ser ut/far iväg som ett klot när man krashar, jmf med bowlingklot.
Och/eller att hojen snurrar runt.

Det måste ju vara för att man ser ut/far iväg som ett klot när man krashar, jmf med bowlingklot.
Och/eller att hojen snurrar runt.
Skulle tippa på något i samma stil som ovanstående skribent skrev. Tycker personligen hojjen brukar flyga som käglorna på en strike :brynad

Jag vill hävda att det är en omskrivning av originalordet "mölla" som de lite mer dialektalt medvetna förstår innebörden av men som andra behövde en annan bildlig beskrivning för. Härav klota istället, för klot hade alla norr om gränsen sett medans möllor inte var lika frekvent förekommande. Skåda en mölla i aktion och föreställ dig sedan en människa med ben och armar likt Da Vincis "Vitruvian Man".

Jag vill inte tävla i årets trådlyft men vafan, jag har fortfarande ingen aning om varför det heter "klotat". :confused:

Nån som vet? Jag har googlat (det var då denna tråd dök upp) och jag har sökt på Wikipedia.

Dög inte Mattsons beskrivning?:va

P.S Om man nu inte vill tävla i årets trådlyft är kanske inte en tråd som är 9år gammal det bästa valet.
Vet att det bara är Maj, men jag skulle nog vilja nominera dig till årets trådlyft ändå!:crash:fyllisar
Vart lämnar man in nomineringen?:fakta

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back