Klota med delat skinnställ

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har sett ett enda blixtlås som delat på sig vid vurpa och då har jag sett ganska många krascher. Betydligt vanligare är att dåligt sydda ställ spricker i sömmar som inte håller att kanas på eller att nycklar eller annat fickinnehåll skär sönder skinnet.

Jag har däremot sett en hel del skrapsår pga att okopplad jacka åkt upp men det blir sällan särskilt allvarliga skador förutsatt att ryggskydd används.
 

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Sweeps handskar och stövlar är av blandad kvalité helt klart. Stället verkar dock hålla ihop mycket bättre. Tror utan tvekan att det skulle klara en vurpa, dock vill jag inte att det delar sig så att jag kanar på bara skinnet. :)

Klotade i höstas i ca. 60 km/h med ett delat sweep skinnställ och det klarade sig fint. Bara skråmor i lädret där jag kanade. :)
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Någon som vurpat "okopplat" (separata skinnbraller o jacka) och det gått illa just pga av det (jackan kanske glidit upp med bar hud mot asfalt som resultat eller brallorna kasat ner å slipat en skinka eller dylikt tex)

Kör själv 2 separata delat "okopplat" , känns lite "sådär" måste jag villigt erkänna ....

Vurpade förra året i ca 30 km/h med okopplat textilställ (STR grafitti-jacka och GI-pants med "high-art". Blev knappt ens skrapmärken förutom ett litet 10mm hål på axeln. Ytan var asfalt täckt med 10 mm singelstenar på, vilket också var anledningen till att jag vurpade när jag bromsade. Höftskydden gjorde också att när jag låg och kanade dom här 5 metrarna på min högersida hann tänka att "Det här var ju inte så farligt, riktigt mjukt och skönt faktiskt"...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Har klotat med 2-delat.
Inga problem, men man måste koppla ihop delarna med dragkedjan annars kan jackan kavla upp sig och en T-shirt varar bara några dm ...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har däremot sett en hel del skrapsår pga att okopplad jacka åkt upp men det blir sällan särskilt allvarliga skador förutsatt att ryggskydd används.

Jag har ett 2-delat ställ och vet fan inte hur jag ska göra. Köpte ett AlpineStars ställ med minst 5 år på nacken men snudd på oanvänt och tydligen var det före ryggskyddens tid för det finns inte plats för ett. Jag kör med en AlpineStars Track vest under och om jag kopplar ihop jacka och byxor hamnar västen helt fel och glider upp i nacken. Stället sitter fan som ett korvskinn (och då är jag inte ens fet) och har svårt att se att nåt skulle glida upp/ner och resonerar som så att skydd för rygg och pattar överväger risken att skrapa mig lite.
 

Kneedrag

Guest
Klotat med ett 2 delat noname ställ från mc-dress. Höll ihop bra , inga konstigheter.

Klotat med arlen ness 2-delat , ingen konstigheter eller dragkedjor som vill släppa. Inga sömmar som gått upp heller. Gled på asfalt och jord. Skinnet var lite nött efter glid på asfalten dock.


Kan vi slå hål på myten nu att 2-delat skulle vara sämre än helställ. !?




Om du ska köpa ställ 2-delat eller helställ så vill jag verkligen rekomendera känguruskinn. lite tunnare än koskinn men starkare.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har kraschat en gång i stan och två ggr på bana med samma ställ, ett delbart Dainese. Det ända som hände var att det sprack i grenen, så jag ser inga problem med delbara ställ.

Men frågar ni å andra sidan Superlight vad han tycker om delbara Berik så får ni er en föreläsning...
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?9506-*Superlight*
Fast han klotade med ett Berik helställ...

"*Superlight* - 2012-03-09 04:17

Hehe, jag hade oturen att köpa mig ett BERIK helställ och sedan vurpa med det...
Skinnstället var helt nytt när det hände, men slets ändå mitt itu över ryggen när det hände...
DUELLS sa tillmig att de inte ersätter mig med något nytt skinnställ eftersom de menar att jag haft ett för dåligt ryggskydd och att jag därför fått mina skador..., Jo morsning, ett Knox level 2 ryggskydd med både axelremmar och midjebälte... "
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ah, då har jag missuppfattat. Hade för mig att han skrev att det var tvådelat i nån tråd...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Diezel skrev:
Eftersom jag nu kör med delat ställ så är jag lite nyfiken på hur mycket substans som verkligen ligger i detta påstående.

Ingen substans. En eller flera kommer på att det kan vara så och sen sprider det sig. Att det skulle kunna hända behövs det ingen raketforskare för att räkna ut men köper man inte skinnställ på Lidl så skulle i.a.f. inte jag oroa mig över det, då har ändå jag personligen ganska högt säkerhetstänk.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Att ett 2-delat skinnställ skulle vara farligare än ett helt ställ är en myt... vad skulle t ex ett 2-delat ställ kunna fastna i på slät asfalt? eller på grus?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Har klotat med delat ställ, både i terräng och på bana. Blixtlåset höll hur bra som helst, trots att jag själv bytt lås i jackan. Sydde tre sömmar. Damjacka och herrbyxor har olika längd på blixtlås. :gnissla

Ett litet tips: Ofta då man köper separata delar, jacka eller byxor, så följer båda delarna av blixtlåset med. Har man en lös halv blixtlås från jacka och en från byxor, så är det en smal sak att sy ihop dem! Då slipper man sprätta i skinnkläderna. :)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Precis som många andra redan skrivit så är det så vitt jag vet väldigt låg sannolikhet att ett delat skinnställ delar sig i skarven mellan byxor och jacka. Sannolikheten är större att det går hål på något annat ställe eller att en sömm eller något öppnar sig. Sistnämnda kan med andra ord hända även med ett helställ.

Jag gillar helställen mycket pga att passformen oftast är bättre på mig än delbara skinnställ. Passformen är A och O vid en vurpa så att skydden håller sig på plats och att inget löst kan haka tag i något.

Dessutom tycker jag att helstället hjälper till i körningen i smula. Stället avlastar och befinner sig i sitt neutral-plan när man väl sitter på hojen. Däremot vid korvmojjen är helställen något obekväma i min meningen.

//KaliZ
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hänger som sagt på kvaliten på jobbet, inte på delat eller inte,
och skulle det va ekonomin som avgör så finns det viktigare saker än skrubbsår att undvika,
innan man har riktigt bra hjäm och ryggskydd kan man eg skita i skinnställ, om plånboken är sätter stopp.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Dessutom tycker jag att helstället hjälper till i körningen i smula. Stället avlastar och befinner sig i sitt neutral-plan när man väl sitter på hojen. Däremot vid korvmojjen är helställen något obekväma i min meningen.

//KaliZ

Detsamma gäller ett 2-delat sport-ställ med förböjda ärmar och ben. Avundas dig som kan ha standardstorlek. För oss som inte kan det är 2-delat ett bra alternativ. Då kan man matcha storlekar så att skydden hamnar där de ska.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Slät asfalt... vilket land bor du i?

Rätt del av Svergie! :yoparty Klart vägarna ska vara släta! Annars passar de ju inte för hojåkning! Släta och kurviga. :) Välkommen till vår del av landet. :lol :7peta

Vill man ha bra hojvägar, hyfsat nära till roadracingbana, och ha råd med både hojen och villan med garaget, så finns det alternativ till Fjollträsk. :tummenupp
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Så var gick det fel för dig? ;) (hos maken)

Det betyder att jag och maken bor ihop. :) Villan äger vi ihop. Tycker det gått riktigt bra för mig. Tror inte att vi hade haft råd med en etagevilla, 4x4-bil, egen häst och ett antal motorcyklar om vi stannat i tokholm. :lol
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tycker det gått riktigt bra för mig.

Det är väl jätteskoj att ni har råd att bo, fordon och husdjur men vad försöker du väga upp med ditt fjortistjatter? :va För mycket rödtjut? Allt det där finns i det här länet också, ser ingen anledning att flytta söder om Östermalm för det =0)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det är väl jätteskoj att ni har råd att bo, fordon och husdjur men vad försöker du väga upp med ditt fjortistjatter? :va För mycket rödtjut? Allt det där finns i det här länet också, ser ingen anledning att flytta söder om Östermalm för det =0)

Beklagar om du uppfattar mig som en dum fjortis. :( Det hela spårade väl ur när någon ifrågasatte vägstandarden här i länet (NORR om Östermalm). Den är faktiskt oväntat bra, ocj jag gör gärna lite reklam för den här delen av landet. 08-or är ofta lite dryga (men det har diskuterats i en annan tråd), så jag brukar påpeka att det finns alternativ. Jag längtar definitivt inte tillbaka till lägenheten jag hade på Lidingö.

Vad gäller förutsättningarna för hojåkning så måste jag nog ändå hålla fast vid att de ÄR bättre här. :fakta

Däremot är det väl lättare för er att hitta bra 2-delade skinnställ? :hej
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top