klotade mellan märsta å knivsta

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Hoj
den bästa
Är en ganska märklig väg... va ut å kollade igen idag. Enligt skyltningen så är vägen kurvig om man kommer från Knivsta men inte om man kommer från märsta... märkligt!!!

Vad tror ni? kan man anmäla vägverket eftersom vägen tydligen är felskyltad???

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag tror faktiskt inte att vägverket har någon skyldighet att skylta att vägen svänger kraftigt, det är mer en bonus. Sen är det ju inga problem att ta den kurvan om man åker laglig hastighet. Lite svårt att kräva att skyltningen skall vara anpassad för vår ++ hastighet.
Tyvärr så är det nog bara att bita i det sura äpplet och fixa till skadorna så gott det går.

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
M:et skrev:
Jag tror faktiskt inte att vägverket har någon skyldighet att skylta att vägen svänger kraftigt, det är mer en bonus. Sen är det ju inga problem att ta den kurvan om man åker laglig hastighet. Lite svårt att kräva att skyltningen skall vara anpassad för vår ++ hastighet.
Tyvärr så är det nog bara att bita i det sura äpplet och fixa till skadorna så gott det går.

emmet... nu är du elak... bara för inte du klootade just där...
;p

/z

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
zeal skrev:
emmet... nu är du elak... bara för inte du klootade just där...
;p

/z

Nej hörre du Classe! Det fanns inte det minsta elakhet i det inlägget. Läs om, läs rätt!
Det jag menade var att om man håller lagstadgad hastighet så har man inga problem att ta kurvan /bromsa ner tillräckligt för att ta kurvan.
Men det är knappast som så att vi åker den underbart kurviga vägen för att hålla hastighetsbegränsningen. Jag gör det inte i alla fall, men sen har jag extremt svårt att hålla hastighetsbegränsningar också, fråga polisen :rolleyes:

Men det där är en otrevlig kurva, jag känner ett par stycken som har landat i diket där så vägverket BORDE verkligen sätta upp varningsskyltar. Och det tycker jag vi ska påtala för dem. Aldrig kul när någon går av vägen och det är som sagt för vanligt där.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Så fort jag läste beskrivningen av olyckskurvan så förstog jag vilken som menades. Den kurvan är lurig om man inte vet om den, men att få ersättning? Nee, det tror jag tyvärr inte.

Synd att du krachade. Det lär du inte göra om just i den kurvan. ;)

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Hoj
den bästa
Utmanade ju ödet igår när jag körde där igen...
... kurvan är ju dessutom feldoserad...

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag är inte så haj på den där vägen, men jag undrar om inte det är samma ställe som jag var på väg av tidigt i våras också.....

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Ok. Jag och Lars Cagiva är nu tillbaks från vår klotkurvsexpedition. Här kommer rapporten!

Vi började med en inspektion av klotoffrets motorcykel

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    81.6 KB · Visningar: 107

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
För att inte göra om samma misstag själva så närmade vi oss den elaka kurvan med mycket stor vaksamhet "bakifrån" dvs från Knivsta. Här finns en varningsskylt om man kommer från det hållet...

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 107

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
n'Lasse skrev:
Även bilar har tydligen problem med denna kurva!

Aj fan :skrämd Såg ut som den bilägaren hade lite värre otur. Det där kan inte ha varit skönt! Trist att de underbart kurviga vägarna även skördar sina offer.

Nej stäng av dem för vanlig trafik, på med ny beläggning och tillåt dem endast för MC-åkning :squid

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Vi testade sedan att ta kurvan i olika hastigheter. Både Lars och jag klarade den galant i 60 knyck fast då var vi ju beredda! Lars bedömde dock att den borde gå att ta i 170 med max nerlägg men det gick dessvärre inte vilket syns på de följande tre bilderna...

1:a bilden. Här tappar fötterna greppet om fotpinnarna...

Bifogat

• 5.jpg
    5.jpg
    41.4 KB · Visningar: 96

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Det gick dock förvånansvärt bra med tanke på den extrema hastigheten. Lars hade dock lite problem med att hitta vägen igen. Eller så är det en hägrande endurokarriär som lockar...

Bifogat

• 8.jpg
    8.jpg
    70.9 KB · Visningar: 90

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
M:et skrev:

Åkte förre veckan i Norge - så dar ved fkera tillfälle SPECIAL SKYLTA som varnar mott HÖG RISK för olycka..
Tyckar att det var kämpeflot - och jag garanterer att vi tog det lungt.
Kan inte VV fatta samma sak i samband med allt tjafs om 0-vison...
Kanske Tant Tove ka hjälpe oss med skyltar!

Och - bra att du inte gjorda illa dig.. :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping