Klotat o vf ska jag göra/inte göra?

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Klotat o vf ska jag göra, service eller inte?

Tja!
Var ute och våldade runt med 4 polers igår, körde från värmdö över till vaxholm,, körde bogan fram o tillbaka ett par ggr, när vi senare bestämde oss för att dra oss mer norrut, hittade en skön väg wira bruk eller nå sånt, stannade till vid ett mysigt bad o doppade tårna.
Skitsamma till saken nu, på väg hem tog vi vägen över waxholms RR bana :) (bogan, från sthlms hållet) kommer förbi dödskurvan utan probs, upp ellboda S'et håller man ganska bra tempo för att sedan slå av och ta det lungt rakan förbi husen, vid busshållsplatsen på höger sida står en bil stilla men blinkar vänster, jag trycker lätt på bromsen för att släppa ut bilen, hon påbörjar "svängen" MEN avbryter efter bara 50-100 cm, mao var hon knappt ute på vägen, jag tänker direkt att hon sett mig och ska släppa förbi mig, så jag accar upp till 50km/h igen, ett par meter bakom bilen och hon svänger UT, spärrar totalt hela vägen.
Det jag hade att välja på var att sätta mig i hennes bagagelucka eller skogen på höger sida av vägen, jag väljer skogen :3freak
Inga skador på mig, men hojen fick buckla i tanken repor på div kåpor, bakspeglar och en dyr miniblinkare åt helvete :huvet

Jag anser att hon mer eller mindre var vållande till olyckan enligt utfartsregeln?
Vi fyllde i skadeanmälan och nu hoppas jag på att henns FB ska fixa hojen.

Frågan är... Ska ju som sagt på norgetrip den 13e, hojen går att köra o allt och jag vill o tänker dra på tripen om inte FB tar hojen, jag har servicetid på tisdag(stor service) som endå kostar runt 5K.
Om nu FB beslutar att lösa in hojen är servicen typ att kasta pengarna i vattnet, eller ökar det på något sätt värdet på hojen?

Och vad anser ni, mitt eller bilförarens fel?

Over and out!

Peace
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Känns som om det är helt bilförarens fel.
Boka om servicen och vänta på FB o se vad dom säger...
 

Nicotin

Guest
rBy skrev:
2276039 Tja!
Var ute och våldade runt med 4 polers igår, körde från värmdö över till vaxholm,, körde bogan fram o tillbaka ett par ggr, när vi senare bestämde oss för att dra oss mer norrut, hittade en skön väg wira bruk eller nå sånt, stannade till vid ett mysigt bad o doppade tårna.
Skitsamma till saken nu, på väg hem tog vi vägen över waxholms RR bana :) (bogan, från sthlms hållet) kommer förbi dödskurvan utan probs, upp ellboda S'et håller man ganska bra tempo för att sedan slå av och ta det lungt rakan förbi husen, vid busshållsplatsen på höger sida står en bil stilla men blinkar vänster, jag trycker lätt på bromsen för att släppa ut bilen, hon påbörjar "svängen" MEN avbryter efter bara 50-100 cm, mao var hon knappt ute på vägen, jag tänker direkt att hon sett mig och ska släppa förbi mig, så jag accar upp till 50km/h igen, ett par meter bakom bilen och hon svänger UT, spärrar totalt hela vägen.
Det jag hade att välja på var att sätta mig i hennes bagagelucka eller skogen på höger sida av vägen, jag väljer skogen :3freak
Inga skador på mig, men hojen fick buckla i tanken repor på div kåpor, bakspeglar och en dyr miniblinkare åt helvete :huvet

Jag anser att hon mer eller mindre var vållande till olyckan enligt utfartsregeln?
Vi fyllde i skadeanmälan och nu hoppas jag på att henns FB ska fixa hojen.

Frågan är... Ska ju som sagt på norgetrip den 13e, hojen går att köra o allt och jag vill o tänker dra på tripen om inte FB tar hojen, jag har servicetid på tisdag(stor service) som endå kostar runt 5K.
Om nu FB beslutar att lösa in hojen är servicen typ att kasta pengarna i vattnet, eller ökar det på något sätt värdet på hojen?

Och vad anser ni, mitt eller bilförarens fel?

Over and out!

Peace

Hmm hon har ju väjningsplikt så det borde vara solklart tycker man men med FB så vet man aldrig...

Vad ansåg hon ??
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Bushojjen skrev:
2276071 Hmm hon har ju väjningsplikt så det borde vara solklart tycker man men med FB så vet man aldrig...

Vad ansåg hon ??
Hon var en snärtig liten tjej på 22 år, tog körkort i jan -06, det märktes på henne då hon var så jäkla osäker på mer eller mindre ALLT.
Hon sa inte så mkt om vems fel det var, men hon hade 4 polare i bilen som tyckte att vems fel det var är en tolkningsfråga, alltså 5 personer vs mig...
 

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
det låter som att det är hennes fel, men det vet man ju inte vad fb anser...jag råkade ut för en lite liknande grej för några veckor sedan och jag ska till italien på tisdag, jag fick dock motpartens fb att stå för hyrbil för min semester plus att de löste hojen, så jag köper ny när jag kommer tillbaka...

men jag skulle boka om servicen direkt och avvakta vad fb säger, hade du trafik/halv /hel?
 

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
rBy skrev:
2276097 Jag har bara halvförs... :huvet

det hade jag med...men försök få tydlighet i skuldfrågan och tryck på att du iaktagit största försiktighet och att du inte kunde gjort på något annat sätt och att det inte kunde förändrat utfallet...du borde även försökt få henne att ta på sig skulden direkt på plats...men det är ju lite sent nu...
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
rBy skrev:
2276092 Hon var en snärtig liten tjej på 22 år, tog körkort i jan -06, det märktes på henne då hon var så jäkla osäker på mer eller mindre ALLT.
Hon sa inte så mkt om vems fel det var, men hon hade 4 polare i bilen som tyckte att vems fel det var är en tolkningsfråga, alltså 5 personer vs mig...


Du skullen ringt Polisen då hade hennes lapp suttit löst och ev hade hon erkänt på plats.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Helt/delvis "offtopic" hoppas det är OK...
Synd på dig och hojen, hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig. Går "bogan" från Åkersberga till Waxholm? Vad det Largen ny doppade tårna i? Vi har sommarstuga i de krokarna men jag är lite dålig på vilka vägar som är goa att åka på
 

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Ort
.
Hoj
Lilla Råttan
Vilka trafikregler gäller på platsen? Huvudled, väjningsplikt, högerregel? Det borde vara avgörande för vem som gjorde fel.

För övrigt håller jag med slangaren, hon borde vara rädd om sitt körkort. Om det visar sig att hon är vållande kanske hon hostar upp vad det nu kostar att fixa din hoj bara för att rädda sitt eget körkort.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Det är oftast "ingen" som gjort fel om man frågar 2st parter i en olycka!

Dessutom har hon massa vittnen, d.v.s. pisslätt för dem att säga att du kom i 160 blås (det kan säkert alla längs hela Bogan dessutom intyga trots att de inte ens var där) och hon omöjligt kunde ha avhjälpt olyckan.

Då ligger du pyrt till... Om de är ärliga och försäkrade så borde det inte bli några större problem men man vet aldrig - hon kanske inte har någon större lust att offra semesterkassan på självrisken...


Lycka till ändå - det är ett helsicke med halvförsäkring!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Tooby skrev:
2276110 Helt/delvis "offtopic" hoppas det är OK...
Synd på dig och hojen, hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig. Går "bogan" från Åkersberga till Waxholm? Vad det Largen ny doppade tårna i? Vi har sommarstuga i de krokarna men jag är lite dålig på vilka vägar som är goa att åka på

Bogan går från skylten bogesund till den andra skylten bogesund :)

Strax innan vaxholm till statoil waxholm.

attachment.php


Den du kanske tänker på är svinningevägen.

I olycksfrågan så skall hon vara ensam vållande, man får inte
svänga ut från vägkant överhuvudtaget om man är till fara eller
hinder för övriga trafikanter, hur hon sen gör det är ointressant i
sammanhanget. Viktigt är att du är klar och tydlig med hur du agerade.
 

Bifogat

  • bogesund.jpg
    bogesund.jpg
    55 KB · Visningar: 261
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
alltså körde hon ut från en busshållsplats är de hennes fel,
din hoj lär väl knappast lösas om den är körbar mm, förutsatt att den inte har nå skador på ram.
så jag skulle lätt göra servicen..,men risken finns ju att dom vill ha in den o fixa de.
sen kan du ju alltid hoppas att hennes polare inte säger att du kom i typ 150++ hastigheter o ni inte hann..
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Varför skulle fb lösa hojen för några repor, det är bara att köra vidare och laga i vinter.
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Man har väjningsplikt från vägkant så det ska inte vara nå problemn för att det är hennes fel.
 

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Ort
.
Hoj
Lilla Råttan
Oooops! Jag missade det där med busshållplats.

Skadorna på din hoj motsäger väl att du körde i 150? Likaså de uteblivna skadorna på dig. 150 rätt ut i vegetationen borde inte det innebära åtminstone några brutna ben? Om man ens överlever det...
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Du ska inte ha några probs ifrågan om Hon hade väjningsplikt på plats. Hennes FB ska ta "smällen" utan kostnad från Din sida. Dock tar sådant tid! Allra helst nu...sääämeeesster :rolleyes: Va sj ute för liknande i våras men fick välja bilplåten pga andra omständigheter, m personskada som följd. Tagit 2 mån för att få pappren på att d va bilistens fel ("polis rapport"), så nu ska d joxas m massa papper t hennes FB...tar tid, men rätt ska va rätt!! Lycka till & "rätt ska va rätt", prata m hennes FB o planera därifrån...
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Har du också vittnen till vad som hände? Om hon hade en massa polare i bilen som vittnar till hennes fördel så blir det svårt. Dom kan ju t.ex. påstå att du stannade för att släppa ut bilen och sen ändrade dig. Det går ju att ljuga ihop vad som helst om man vill och alla berättar samma historia.
Jag har själv råkat ut för det.. Det var en timmerbil som inte såg mig (jag körde bil), jag låg jämsides med timmerbilen i höger körfält och plötsligt såg jag hans högra blinker gå igång och sen small det. Han hade en passagerare som svor på att det var jag som bytte fil och trängde honom...
Det löste sig i alla fall och jag fick ersättning från åkaren, men hade vi blandat in försäkringsbolaget så vet man inte hur det gått. Nu vågade inte åkaren riskera det, självrisken låg visst på 10000:- eller mer och det blev billigare att ge mig några tusenlappar. Chaffisen körde också sin sista tur med den åkaren efter det, hörde jag sen...han blev inte poppis.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top