Klotning på slingerbulten 22/9

chippe

Retta fighter
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Retta...nu fighter!
Någon som vet hur det gick för killen som klotade på slingerbulten i onsdags?
Jävligt mycket grus i vissa kurvor!
Hoppas han klarade sig oskadd!

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
chippe skrev:
Någon som vet hur det gick för killen som klotade på slingerbulten i onsdags?
Jävligt mycket grus i vissa kurvor!
Hoppas han klarade sig oskadd!

Det var minst tre st som gjorde det den dagen...
Jag var inte där men kompisen var det. I en av de första kurvorna efter Rosenhill mot bulten drog en kille om och gick sen rakt ut i diket - men verkade klara sig ok. På mitten av bulten mötte han en bärjare med en ganska skrotad hoj på flaket. Bärgaren blinkade ihärdigt (varnade troligtvis för allt grus...) Efter hela bultenrepan vände han o skulle köra tillbaka mot Rosenhill...när han fick hejda sig någonstans på mitten av sträckan av att det låg en ducce o snurrade mitt på vägen med föraren som reste sig i diket. Även den killen såg ut att ha klarat sig rätt bra. Hur det gick med föraren av hojen som gick med bärgaren vet han dock inte.

Tydligen jäkligt sladdrigt på den vägen nu när vägverket lagat med grus...

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Zlide skrev:

Jag var inte där men kompisen var det. I en av de första kurvorna efter Rosenhill mot bulten drog en kille om och gick sen rakt ut i diket - men verkade klara sig ok. På mitten av bulten mötte han en bärjare med en ganska skrotad hoj på flaket. Bärgaren blinkade ihärdigt (varnade troligtvis för allt grus...) Efter hela bultenrepan vände han o skulle köra tillbaka mot Rosenhill...när han fick hejda sig någonstans på mitten av sträckan av att det låg en ducce o snurrade mitt på vägen med föraren som reste sig i diket. Även den killen såg ut att ha klarat sig rätt bra. Hur det gick med föraren av hojen som gick med bärgaren vet han dock inte.

Dax för antimotarder om man skall köra den sträckan nu för tiden, skruva crossdäck på R-hojar....

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Mellan bulten och rosenhill i skogspartiet efter skolan, så va det 2 ton grus på mittlinjen, jag ramlade nästan bara genom att titta på skiten :fatta!

Jag va ute och lärde min bror lite teknik på bulten innan typ 70-90 km/h körning, såg inge grus (inte mer än vanligt) det här var dock tidigt typ 17-18:00

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Zlide skrev:

Jag var inte där men kompisen var det. I en av de första kurvorna efter Rosenhill mot bulten drog en kille om och gick sen rakt ut i diket - men verkade klara sig ok.

Det var min polare som körde ut i diket. Hojen klarade sig utan en skråma! Men han själv hade ett hjärta som slog i 200. Han fick bakhjulssläpp och redde ut det hela rätt bra o hamna till slut i diket. Farligt grus!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag kör själv där i bland..... O jag undrar....vart kommer allt grus ifrån?... Vid ett tillfälle va jag där på en förmiddag, och inte speciellt mycke grus....sen på eftermiddan så var det massa grus i en kurva.... ligger det någon kross i närheten som lastbilar hämtar grus eller?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Får man förespråka banåkning? ;)

(jag tycker det är trist att folk ska åka omkull i onödan)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hoztic skrev:
Det var det väl ingen som sa något om heller? :va

Finessen med banor är ju avsaknaden av vv's gruslagningar, rullgrus i kurvorna, bilister och älgar, och något bättre avåkningszoner än tallskog! :)

EXAKT. :tummenupp

Kör av er där istället.
Jag ska inte moralisera om att man inte ska gasa på allmän väg.
Jag gör det jag med.
Men känslan att köra bana och slippa se alla träd ,stenar, diken , bilar och annat man kan slåihjäl sig på för et liiitet misstag eller en gnutta grus!
Den är mycket trevlig.

Ta det lungt nu.
Det är riktigt halt nu när det blir kallare och löven faller.

Vill gärna slippa läsa dessa trådar där våra kamrater förolykats...

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Hoj
Honda VFR 750F
Det ligger både ett grustag utefter "bulten" samt ett lastbilsåkeri alldeles vid RH dit l-bilar kommer från Nynäshamn. Dom drar upp mängder med grus i varenda högerkurva genom att ett eller flera hjul drar utanför asfalten i innern. Jag har ledsnat på bulten just därför och åker oftast Sorundavägen istället.

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Fast nu var det iofs en massa grus vid mittlinjen och i närheten av en skola... kanske ngn som fått nog av motorcyklar längs slingerbulten :confused:
Finns det ngn lagning under gruset?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
TM skrev:
Fast nu var det iofs en massa grus vid mittlinjen och i närheten av en skola... kanske ngn som fått nog av motorcyklar längs slingerbulten :confused:
Finns det ngn lagning under gruset?

Japp, det fanns lagningar både här å var. Vi åkte den vägen i onsdags, och vek sedan ner mot Sorunda före Tungelsta. På dom vägarna var det helt livsfarligt på en del ställen. En kurva var riktigt lömsk med fint rullgrus över precis hela kurvan! Bara att pallnita före, rulla igenom och hålla alla tummar för att polarna bakom hann se det också!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Olof Eriksson skrev:
Får man förespråka banåkning? ;)

(jag tycker det är trist att folk ska åka omkull i onödan)

Om det bara hade funnits en bana närmare än 20 mil bort som var öppen för allmänheten så hade nog många valt det alternativet. Själv så drömmer man om en bana max 5 mil bort, under 10 och mycket bus på bulten är borta!

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Zlide skrev:

Det här var ju märkligt, i flera månader har den här vägen betecknats
som "bana" av ett antal åkare här på forumet... Var var flaggvakterna den
här kvällen som kunde vinkat och varnat....????

Hur som helst så önskar man jue inte precis livet ur folk, blir alltid lika beklämd när ngn går omkull !! Imorgon är det 2 år sen jag låg spjälad och åkte helikopter.. *väcker vissa känslor/tankar*.. Ta det vackert i höst så vi får se att vi har lika många medlemmar nästa år oxå på forumet..../M

Kawwa skrev:
Om det bara hade funnits en bana närmare än 20 mil bort som var öppen för allmänheten så hade nog många valt det alternativet. Själv så drömmer man om en bana max 5 mil bort, under 10 och mycket bus på bulten är borta!

....Jo det ligger mkt sanning i det...... :tummenupp Men ändå har man släpat sig iväg på drygt 10 bandagar i år, det är ju trots allt där man får den riktiga åkningen !!! Visst blir det adrenalinkick på allmän väg ibland men det är lite rysk roulette hur mkt du än har åkt och kan vägen det får vi jue bevis för nästan dagligen.... /M

Last edited:

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
grus

Blanco skrev:
Jag kör själv där i bland..... O jag undrar....vart kommer allt grus ifrån?... Vid ett tillfälle va jag där på en förmiddag, och inte speciellt mycke grus....sen på eftermiddan så var det massa grus i en kurva.... ligger det någon kross i närheten som lastbilar hämtar grus eller?

visst det ligger en massa grusstag runt bulten bla Riksten mm. Varenda bonde runt i närheten har typ ett eget grustag. Jag har kört grusbil (15 år sedan) och hämtat på en massa olika ställen runt bulten. Ibland fick man ett överlass och då händer det att lassek kalvar/rullar över i tvära kurvor :huvet . med katastofa följder för mc åkare. Så mycket grus beror nog på detta.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024