Klunkande ljud på R1:a???

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Har fått ett ljud som jag inte kan identifiera.
När jag rullar hojen så låter det om hojen. Känns nere vid vaderna(typ). Spelar ingen roll i växel eller inte, på eller av. Känns mer när jag ska stanna och ska börja rulla. Alltså vid låg fart. Sedan låter det snabbare och snabbare när jag ökar farten. Märker inte av den i hög fart. Men det e kanske för att den drunknar i allt annat. Känns som om nånting slår i mot nåt. Ungefär som en liten hammare.
Nån som kännt liknande?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Ta bort kopplingen och inspektera lamellerna direkt!
Inte helt ovanligt att lameller går sönder och en lite flisa kan orsaka ett litet lite märke på vevaxlens drev (utgånde axeln) som löper mot kopplingskorgens korghjul.

Har själv råkat ut för ovan och det verkar inte vara helt ovanligt!

Ta gärna ur stiften och dra runt motorn försiktigt, tar det emot lite lite lite extra på just ett och samma ställe varje vevaxelvarv så finns det anledning att inspektera drevet på utgånde axeln noga.

/Nitrous

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Anton_Ljunghusen skrev:
Känns det i fotpinnarna?
Nja, vet inte riktigt. Känns i hela hojen men xtra när jag "klämmer"(ihop med benen) på hojen.
Nitrous skrev:
Ta bort kopplingen och inspektera lamellerna direkt!
Ska göra ASAP. Inte köra nå mer???
Nitrous skrev:
Ta gärna ur stiften och dra runt motorn försiktigt, tar det emot lite lite lite extra på just ett och samma ställe varje vevaxelvarv så finns det anledning att inspektera drevet på utgånde axeln noga.
Men det känns ju även när hojen är av. Och i friläge

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
är det berornde av varv eller bara farten?. :confused: Rätt lätt att utesluta isf..

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Kan kedjan ha en trasig länk kanske, en som inte kommer på drevet riktigt.

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
benny w skrev:
kan vara kedjan som är spänd förhårt
Har kollat.
philsson skrev:
är det berornde av varv eller bara farten?. Rätt lätt att utesluta isf..
Bara att bakdäcket rullar. På eller avstängd, i eller utan växel.
morlock skrev:
Hjullager som är slut?
"Ljudet" kommer inte från hjulen, mer typ från svänghjulet eller där lilla drevet fram sitter(vet inte vad det heter)

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Lyfte upp hojen och rullade på bakhjulet. Lite observationer:
Kommer definitivt från nånstans som har med kedjan att göra. Hjulet blir svår rullat presic innan klicket(klunkar inte nu utan klickar) Kedjan är som mest spänd då klicket kommer. Spelar inger roll om man rullar framåt eller bakåt.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
jiGGa skrev:
Lyfte upp hojen och rullade på bakhjulet. Lite observationer:
Kommer definitivt från nånstans som har med kjedjan att göra. Hjulet blir svår rullat presic innan klicket(klunkar inte nu utan klickar) Kjedjan är mest spänd då klicket kommer. Spelar inger roll om man rullar framåt eller bakåt.
Låter som det är problem med kedjan ja. Kanske för spänd. Möjligt att en länk har hakat upp sig. Kolla om någon länk är stelare än de andra och smörj upp och reka den länken.

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
Alternativt utslitet drivpaket...Låter likadant om min nu....märkte att det saknades 6kugg bak idag :3freak ...funderar lite lätt på att köpa nytt paket till min blå fara

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Låter precis som jag hade på min Blade innan jag bytte drivpaket. Det visade sej att några länkar i kedjan rostat ihop. Så mitt tips är att kolla kedjan!
/B)

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
BMS skrev:
Låter precis som jag hade på min Blade innan jag bytte drivpaket. Det visade sej att några länkar i kedjan rostat ihop. Så mitt tips är att kolla kedjan!
/B)
Har plockat loss lite och kollat närmare. Det är en länk som kärvar. Har smörjt och då blev det mindre, men vad gör man? Ny kedja? Eller toppar hojen och hoppas på det bästa?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
jiGGa skrev:
Har plockat loss lite och kollat närmare. Det är en länk som kärvar. Har smörjt och då blev det mindre, men vad gör man? Ny kedja? Eller toppar hojen och hoppas på det bästa?

Antagligen har en rulle skadats eller skurit, byt kedja om den i övrigt är dålig och sliten. Alternativt kan det gå att ersätta länken med ett nitlås och ny länk.
Hur ser resten av paketet ut, drev? Kanske läge för ett nytt drivpaket!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024