kluven eller snarare splittrad- val av hoj

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Åstorp
Hoj
CB 1300
Hej alla sporthojjare!
som så många gånger förr här på sporthoj gäller detta inlägg köpråd. (please don´t hate me for my Ignorance) ni sitter ju ändå här och väntar på bättre tider...:D



jag är en ovanligt velig person som inte riktigt vet vad han vill...
jag har en budget på ca 25-35000:- som jag vill handla 2 hjuling för.
har inte haft mitt kort så länge ( 6 mån), men vill inte handla fel maskin som måste bytas...

jag vill ha något man sitter relativt skönt på, lära sig åka snabbt i busiga kurvor med, inte för dyr att försäkra (på mig själv), helst insprutare, inget jättestrul

maskiner jag har spanat in och kan tänka mig handla är:

TL1000 S/R
Aprillia SL1000 falco /RSV mille (same same?)
CBR929 (osäker om man kan hitta för 35k...)
hornet 900
VFR750 (ingen insprutare)
VTR1000 (ingen insprutare)
(ser nu att det är flest V maskiner i listan...)

pros n´cons med ovanstående lista? saknas det någon självklar maskin som jag missat?

helst en hoj som är fullvuxen, även om jag e en färsking/nOOb saknar jag botten i 600cc maskiner ex. ER6 och FZ6.. och jag kommer inte köra ihjäl mig DireCkt! :3freak eftersom jag kör med huvet och har familj...
 

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Daytona 675
Köp min Hornet 900. Jag har haft den i två säsonger, mycket trevlig hoj!
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Några snabba tankar på morgonkvisten...

TL'en tycker jag, kanske är lite partisk åt Suzuki-hållet men...

Kan du leva med förgasare så är ju VTR'en ett fullgott alternativ. Båda har bottendrag så det räcker med sina tvinnar.

929'an är ju en helt annan typ av hoj. Enligt mig så behöver en radfyra minst 150hk för att jämföras med en 120hk twin. Helt annan & brutalare karaktär i V2 helt enkelt. Aprillian vet jag inget om men anar att kvalitét, pris & tillgång på delar kan ställa till det. Säkert inga problem som så men japanerna är nog säkrare kort ivf...

VFR & Hornet är inga dåliga hojar men gud så tråkiga gentemot dina andra alternativ.
 

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Åstorp
Hoj
CB 1300
Några snabba tankar på morgonkvisten...

TL'en tycker jag, kanske är lite partisk åt Suzuki-hållet men...

Kan du leva med förgasare så är ju VTR'en ett fullgott alternativ. Båda har bottendrag så det räcker med sina tvinnar.

929'an är ju en helt annan typ av hoj. Enligt mig så behöver en radfyra minst 150hk för att jämföras med en 120hk twin. Helt annan & brutalare karaktär i V2 helt enkelt. Aprillian vet jag inget om men anar att kvalitét, pris & tillgång på delar kan ställa till det. Säkert inga problem som så men japanerna är nog säkrare kort ivf...

VFR & Hornet är inga dåliga hojar men gud så tråkiga gentemot dina andra alternativ.

Sitter det inte samma spis på Falcon som på TL:en? = reservdelar, tips och trix om TL passar falco? har för mig jag läste det nånstans...

har suttit och läst 929 tråden, och fick för mig att man sitter bra på den om man jämför med motsvarande sucka eller yama?
 

Täppas

Guest
Sitter det inte samma spis på Falcon som på TL:en? = reservdelar, tips och trix om TL passar falco? har för mig jag läste det nånstans...

har suttit och läst 929 tråden, och fick för mig att man sitter bra på den om man jämför med motsvarande sucka eller yama?

Inte samma motor som TL, Aprillia har egen spis. Det är en ned trimmad Mille motor i ett sämre chassi OBS sämre chassi än Millen har typ alla hojar du räknade upp så det ska du inte oroa dig för :)

Jag har kört TLS ett antal år, älskade den hojen !! Motorn har en underbar karaktär men chassit kräver en del fixande innan det känns bra (hade öhlinare bak på min och justerad gaffel). Provkörde en Mille en gång på en bankörning och där var den bättre än min på allt... men end of the day så körde jag TL ändå just för känslan :)
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Tror det är Cagiva Raptor som har Suzuki-maskin...

Har själv haft en 4-cyl. 600 & nu en SV1000. Mer eller mindre samma toppeffekt bara att SV'n går lika bra från tomgång till varvstopp. =)
 
Last edited:

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
kawa zx9r ?

hade jag som första hoj, och var grymt nöjd :)
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Några snabba tankar på morgonkvisten...

TL'en tycker jag, kanske är lite partisk åt Suzuki-hållet men...

Kan du leva med förgasare så är ju VTR'en ett fullgott alternativ. Båda har bottendrag så det räcker med sina tvinnar.

929'an är ju en helt annan typ av hoj. Enligt mig så behöver en radfyra minst 150hk för att jämföras med en 120hk twin. Helt annan & brutalare karaktär i V2 helt enkelt. Aprillian vet jag inget om men anar att kvalitét, pris & tillgång på delar kan ställa till det. Säkert inga problem som så men japanerna är nog säkrare kort ivf...

VFR & Hornet är inga dåliga hojar men gud så tråkiga gentemot dina andra alternativ.

929an har 152hk.

Med lite "is" i magen bör det inte vara några problem att få tag på en 929 för under 35 i bra skick. Jag köpte min för 32 2010.
 
Last edited:

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Åstorp
Hoj
CB 1300
tack för alla svar.
skillnader mellan TL1000R och SV1000?
hur är det med försäkringar på TL1000R/S? går den som sport eller touring?
929:an kan inte direkt vara billig... samma med zx9r.

svårt att veta nu när det inte är högsäsong, finns ju inga regnummer att låna på blocket...

hur sitter man på en Falco? skönt eller röv? tycker den e vansinnigt vacker att titta på...
och hur sitter man på en TL1000R?
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
hitta någon som e reggad som 55 kw :)

min zx9r är det, skickar reg i pm så kan du kolla.

tack för alla svar.
skillnader mellan TL1000R och SV1000?
hur är det med försäkringar på TL1000R/S? går den som sport eller touring?
929:an kan inte direkt vara billig... samma med zx9r.

svårt att veta nu när det inte är högsäsong, finns ju inga regnummer att låna på blocket...

hur sitter man på en Falco? skönt eller röv? tycker den e vansinnigt vacker att titta på...
och hur sitter man på en TL1000R?
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Vfr alla dagar i veckan. Rimlig premie, V4, komfort osv. Aningens torr kanske men kvalitet.
Suckorna som nämns är väl knappast förknippade med kvalitet?
Apa, jo men delar finns ju precis överallt..
Vtr schysst men törstig.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Mille R alla dagar i veckan. Har haft både Mille o TLS, mycket känsla i båda men Millens chassi är överlägset.

Hitta en -00 eler -01:a med Öhlinare i vettigt skick, det ska nog gå. Då har du hoj som räcker mycket långt både på kurviga vägar o bana. Rotaxmotor som bara tuffar o går. Sen halvförsäkrar du, det finns mycket reservdelar o oftast dyrare att helförsäkra/självrisk än att laga själv om olyckan e framme.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
tack för alla svar.
skillnader mellan TL1000R och SV1000?
hur är det med försäkringar på TL1000R/S? går den som sport eller touring?
929:an kan inte direkt vara billig... samma med zx9r.

svårt att veta nu när det inte är högsäsong, finns ju inga regnummer att låna på blocket...

hur sitter man på en Falco? skönt eller röv? tycker den e vansinnigt vacker att titta på...
och hur sitter man på en TL1000R?

TL och SV går som touring på försäkringen...Relativt säker på att Falco också gör det. 929 och ZX9R går som Sport.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Honda VTR1000 Sp1, ända rätta valet....
 

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Åstorp
Hoj
CB 1300
Mille R alla dagar i veckan. Har haft både Mille o TLS, mycket känsla i båda men Millens chassi är överlägset.

Hitta en -00 eler -01:a med Öhlinare i vettigt skick, det ska nog gå. Då har du hoj som räcker mycket långt både på kurviga vägar o bana. Rotaxmotor som bara tuffar o går. Sen halvförsäkrar du, det finns mycket reservdelar o oftast dyrare att helförsäkra/självrisk än att laga själv om olyckan e framme.

kollade en snabbis på blocket, både falco ocg RSV mille hamnar på ungefär rätt pengar...
sitter det samma rotaxmotor i båda?:va

millen sitter man bra pån?

Falco och RSV mille är båda försäkringsbara för inte omöjliga pengar och ser förjävlabra ut med :kär


VTR 1000 SP 1 ligger nog lite högre i inköp verkar det som... 45K+ vill ju skaffa skinnställ med :tummenupp
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Såg det sen att du hade en budget, i ditt fall skulle jag försöka få tag i en Rsv mille från 99 01, sjukt rolig hoj, rotax twinen låter nå sjukt bra med rätt rör... helt klart en potent hoj med vettig försäkring
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Eftersom ingen annan hunnit före...har du köpt klart skinnställ, hjälm, handskar, ryggskydd, skor så du har 35.000 över?

Går rätt lätt att bränna 20.000:- bara på kläder...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
TL har typ 1/4 försäkringskostnad jämfört med konkurenterna. Suzuki märkesförsäkring sopar banan med andra märkesförsäkringar(om du inte har en gsxr that is), TL har samma plats i listan som sv650
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
kollade en snabbis på blocket, både falco ocg RSV mille hamnar på ungefär rätt pengar...
sitter det samma rotaxmotor i båda?:va

millen sitter man bra pån?

Falco och RSV mille är båda försäkringsbara för inte omöjliga pengar och ser förjävlabra ut med :kär


VTR 1000 SP 1 ligger nog lite högre i inköp verkar det som... 45K+ vill ju skaffa skinnställ med :tummenupp

Sitsen är bland det bästa som finns på marknaden på de äldre Millarna, framför allt för att du har ett "överfall" på skålningen i tanken. Dvs du kan hålla i hojen väldigt bra med knäna. Detta är grunden i aktiv körning på både gatan och på banan för att du skall kunna slappna av i armarna och ge hojen rätt kommandon utan att sabba hojens egna egenskaper.

Sen har du ju "famiglio aprilia" där du hittar all hjälp du kan få ;-)

Har tyvärr ingen erfarenhet av Falcon men tror inte den har samma geometri i chassit och åtminstone inte samma karaktär/utväxling i motorn även om det är Rotax i båda (Vet inte om det är Rotax i Falco)
Däremot är Tounon en mycket trevlig hoj. Vet inte vilket år den kom eller om den ligger i ditt pris-spann.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top