Kluven om man ska köra motard eller sporthoj!?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tjöp både, problem solved.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag körde cross halva mitt liv och sen satte jag på motardhjul på crossen och de var sjuukt kul :yoparty
Bestämmde mig att jag skulle ha en motard när ja tog kortet nu i sommars.. Men sen fick jag testa en kompis zx10r och ja nu står man här med en R1 och kan bara säga att faan vad roligt det är :banana

Men sen ska man nog tänka lite på vad kompisarna har för hojar. Inte kul att åka motard om alla andra kör sporthoj. Tänk när du ligger på högsta växeln på din motard och kompisen precis slängt i 2an ;)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Oavsett vad du väljer kommer du säkert byta hoj när du tröttnat eller vill testa nytt. Personligen tycker jag motard är riktigt bra för gatåka. Sportmoppe vill jag ha på banan.
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
just nu har jag ju inga polare som tänkt skaffa mc kort.. :( tanken är väl att jag ska försöka bekanta mig med folk som är mer sugna än mina nuvarande ;) men som sagt, det ultimata vore både och eftersom man skulle vilja kunna åka fort men samtidigt ha mångsidigheten i motarden! lutar nog åt motard då det verkar vara sjukt mycket lättare att hantera i början :tummenupp men då kommer nästa sak.. finns ju massa regler man måste följa också ;) vad säger dom nya reglerna efter nyår? äre fortfarande 21kw som gäller i början och hur länge gäller den? :) är ju bara 19 år och fyller 20 nästa höst :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om du ska ta begränsad nästa år så kan du glömma sporthoj eftersom ursprungseffekten får vara max 70kw.
Det finns ju dock hyfsade sporttouring/nakenhojjar med lägre ursprungseffekt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nästa år är det 35kw maxeffekt som gäller, med 70kw max ursprungseffekt samt max 0,2 kw per kg. Så en hoj med 35 kw måste väga minst 175 kg för att du ska få köra den. Något att tänka på med motards eftersom att de kan vara lättare än så...
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
ktm 625 smc är ju lätt snyggaste, lc4:eek:rna är ju lite tristare med bakdelen etc.

Det är snäppet över crossmotard kan man säga. Annars OM du absolut ska ha en crossmotard är det ju en ktm 525/530/560 eller va de nu är för jä... siffror. Mindre snurror (alla 450) brukar vara ettrigare och håller kortare, 525 är ganska snäll.

Sen får du inte glömma bort Husaberg, kika in deras nya FS570, efter 09 eller något kom den helt nya hojen och vad jag fattat det som är det en snällare maskin som håller längre? Sen finns ju äldre riktiga bushusor, men de är typ lika hardcore som 450 etc fast större motor :hihi

Va? 625, 640 och 660 är alla lc4:eek:r. Alla ser i princip likadana ut. 05 ändrade de arslet på samtliga modeller. Både baakram, plast och avgas är annorlunda 05-06.

Vad gäller valet mellan motard och sporthoj så kam jag säga såhär: Jag började på motard och ångrar det definitivt inte. Kändes som man "var mogen" för något större efter fem år på motard.
De absolut största fördelarna med motard: Försäkringen och det är billigt att klota.
Fördelarna med sporthoj: Vet faktiskt inte. Men de är roliga på olika sätt och jag ångarar inte köpet av sporthoj.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det är kul på olika sätt, motarden behöver det inte gå så fort med för att det ska vara kul men en sporthoj vill man köra fort med annars är det inte kul. Jag hade nog gått på en motard men välj då en race även om det är en del skruva på dem, husa 570 eller 650:tummenupp
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
men vad ska man köpa för hoj om man ska följa dessa regler då?! det blir ju typ nån fet bmw eller liknande? eller nån jättegammal 80-90 talare? :(
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Eller så kan några i denna tråd berätta hur farbror kör med sin 990SMR, motard eller sporthoj?:)
På bana, gata eller bulten?
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Eller så kan några i denna tråd berätta hur farbror kör med sin 990SMR, motard eller sporthoj?:)
På bana, gata eller bulten?

Du är snabb på din 990 men det är ju varken motard eller sporthoj, det är ju motardernas motsvarighet till belgian blue (vilket inte är en riktig ko, bara något framavlat missfoster)

Nackdelen med motard är ju att det måste svänga i princip hela tiden för att det ska varar roligt. Bakhjul i all ära men man (jag) lessnar fort på att bara köra bakhjul. Motorväg och större landsvägar är rena döden med motard, men funkar helt ok med sport.
 

mojja83

Guest
Eller så kan några i denna tråd berätta hur farbror kör med sin 990SMR, motard eller sporthoj?:)
På bana, gata eller bulten?


Farbror kanske ska hosta upp transpondertiden från Mantorp i höstas:rofl

Och fy fan vad denna farbror piskar sin tuffa 990 SMR på bana :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
men vad ska man köpa för hoj om man ska följa dessa regler då?! det blir ju typ nån fet bmw eller liknande? eller nån jättegammal 80-90 talare? :(

Nejdå, effektsvagare hojar får ju såklart väga mindre.
Och det finns antagligen motards som passar in, men du kan inte välja och vraka helt fritt bland motards.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Du är snabb på din 990 men det är ju varken motard eller sporthoj, det är ju motardernas motsvarighet till belgian blue (vilket inte är en riktig ko, bara något framavlat missfoster)

Nackdelen med motard är ju att det måste svänga i princip hela tiden för att det ska varar roligt. Bakhjul i all ära men man (jag) lessnar fort på att bara köra bakhjul. Motorväg och större landsvägar är rena döden med motard, men funkar helt ok med sport.

Så du kallar min hoj för ett missfoster? Tack för den. Skulle vilja vända på det och säga att det är en alldels oförskämt bra kompromiss. Man gör sporthojar förundrade på landsväg om man inte skall leka gåsrajder och bomba 300 på vägrenen och så fort det svänger lite lagom så har man bara ännu roligare eftersom den är så förbaskat lättsvängd.

Och utanpå allt det där så blir man ju stark av att färdas i stark motvind och lär sig att inte hänga i styret:tummenupp

Men vad som är viktigt är att köpa en riktigt bra hjälm (aerodynamiskt och bullermässigt).
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Rätt off topic, sluta spamma om hur duktiga ni är på att köra. Det var inte de tråden handlade om!

:va Rubriken på tråden är "kluven om jag skall köra sporthoj eller motard".

Och efter det som kommer svaren om vad de olika hojtyperna har för olika fördelar, med den påföljd att farbror påstår att man nog nästan kan få båda - hur kan det bli OT?
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Så du kallar min hoj för ett missfoster? Tack för den. Skulle vilja vända på det och säga att det är en alldels oförskämt bra kompromiss. Man gör sporthojar förundrade på landsväg om man inte skall leka gåsrajder och bomba 300 på vägrenen och så fort det svänger lite lagom så har man bara ännu roligare eftersom den är så förbaskat lättsvängd.

Och utanpå allt det där så blir man ju stark av att färdas i stark motvind och lär sig att inte hänga i styret:tummenupp

Men vad som är viktigt är att köpa en riktigt bra hjälm (aerodynamiskt och bullermässigt).

Det har du ju sagt själv (ok då, gravid kossa men det är itne långt ifrån ;) )

Om man inte kan välja så är nog 990, superduke eller liknande (fighter?) vara ett bra alternativ.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top