Knäskrapsteknik, fotpinnarna skrapar i backen men får ej ner knät

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
vill åxå få till mina första skrap .... enbart för att det e coolt vid korvmojjen :fakta

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Första gången jag skrapa knä var på Rörken förra sommaren - helt oförberedd och blev så rädd att jag vingla till och ryckte upp hojen upp mitt i böjen! Instruktören låg precis bakom fick allt på film, duh! Tycker fortfarande det är coolt att skrapa och att det låter tufft! Men det har ju ingenting med hastighet att göra...

Rätt långt ifrån expert efter 1,5 säsong på hoj men tårna på pinnarna, röven långt bak, ut med överkroppen och ner med huvudet! Luta kroppen istf hojen.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
För mig tog det en säsong att träna bort dålig sittställning som jag hade fått av att skrapa puckar på gocartbanor/knix... Köra med röven brevid sadeln och huvudet kvar bakom kåpglaset är så 80-tal :)

Har sett en hel del andra "ovanor" som skapas av att jaga knäskrap, som dåliga spårval och yxig gaskontroll mitt i kurvan. Bättre att köra runt runt på en parkering eller liknande om man absolut skall i med knät.

Ta de moderna motogp förarna som förebild istället. Snorungarna som Marquez t.ex. där knäet (och annat) skrapar för att det inte finns mer plats kvar mellan tanken och asfalten :)

Kör mycket bana och ta hjälp av polare/instruktörer som kan filma och ge feedback.

Om jag skall göra som Leif GW Persson och göra en gissning baserad på statistik så säger jag, flytta bak rumpan lite så du inte gnuggar pungen mot tanken så får du nog till vinklarna bättre så knät går i före fotpinnarna.

Sedan behöver du inte flytta ut hela rumpan brevid sadeln, flytta litegrann bara så du inte tappar greppen om tanken med det andra knäet för då måste du börja hålla fast dig i styret istället.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring