knät i asfalten på gata

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rappe körde hoj på den tiden då ingen skrapa knän annat än ofriilviligt.. sen va det en kool kille som som kom på att!! Vaa faan man kan ju känna av vinkeln på hojen o stötta den på knät.. Tejpa på lite gummi me macgyver tejp o ut på banan o alla undra va fan han pyssla med.. men det såg cool ut,o det verka funka på bana.. han vann visst nåra rejs i moto gp.. Men på gata e det nog mest för syns skull fortfarande:) .
Moto GP?
"Koola killen" du skriver om var King Kenny (Roberts).
http://www.youtube.com/watch?v=70FPdFMMgLk
Tapen benämns fortfarande KR-tejp.
Samma som "silvertejp" på svenska, "Duct tape" på engelska, eller populärt "Hamstertejp" emedan den används till att tejpa dylika djur så att de ej skall spricka när man idkar samlag med dom.
Kallas ibland för "Gaffa-tejp", men det är fel.

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Hoj
X11
Moto GP?
Samma som "silvertejp" på svenska, "Duct tape" på engelska, eller populärt "Hamstertejp" emedan den används till att tejpa dylika djur så att de ej skall spricka när man idkar samlag med dom.

då är vi kunnigare på området tape här på sporthoj! :D

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Skrapar man knä på gatan kör man alldeles för fort tycker jag! Då har ,man väldigt väldigt lite marginal om något oförutsedd finns i svängen (grus, älg, sten, död grävling, tysk turist etc. etc.)

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Skrapar man knä på gatan kör man alldeles för fort tycker jag! Då har ,man väldigt väldigt lite marginal om något oförutsedd finns i svängen (grus, älg, sten, död grävling, tysk turist etc. etc.)

Intressant tanke. Jag har aldrig kört på bana (men kommer att göra så inom kort) och tycker också marginalerna är för små om man ofta ligger med knäskrap på väg. Skrapade kardborren (puckarna ligger hemma, ocoolt nog) för tag sedan men det var p.g.a att en kurva jag aldrig äntrat tidigare inte ville ta slut fast min hastighet var perfekt avvägd inför kurvan:rolleyes: . Det kändes odramatiskt men inte helt passande på allmän väg. En mördarsnigel hade varit nog för att det skulle bli betydligt mer dramatiskt.....

/D.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3040072 Skrapar man knä på gatan kör man alldeles för fort tycker jag! Då har ,man väldigt väldigt lite marginal om något oförutsedd finns i svängen (grus, älg, sten, död grävling, tysk turist etc. etc.)
såg en tråd här på SH för inte så länge sen med en film med knäskrap i 20knyck, om det ens gick så fort... är det för fort enl dig alltså?

Det behöver inte gå så fort för att man ska kunna lägga ner en hoj för att få knäskrap.. men det är ju mer för att man ska få skrapa än för att ta kurvan smidigt.

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Min kommentar blir som flertalet roadracing profiler brukar säga:
Man skrapar ALDRIG knän på allmäna vägar. Det är alldeles
för farligt. Gör man det kör man alldeles för fort, lägger ner hojen för mycket
och värdesätter inte andra trafikanter. I trafiken finns inga
avvåkningszoner och underlaget är inte att lita på. Behövs bara
lite grus eller något spill från ett annat fordon och olyckan kan vara
ett faktum. En duktig hojåkare anpassar sin körstil efter omgivningen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
3039336 Vad vill du med din fråga? Skryta?
Om det inte känns säkert att skrapa knät så gör inte det då, lyft upp knät o sänk farten då.
Det blir inte säkrare för att andra banåkare gör samma sak om det de du vill ha bekräftat eller nåt :confused: :va :näsblod :huvet

Grattis... :tummenupp :tummenupp
:fakta

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag kan skrapa knä på parkeringsplatsen här hemma. Går att skrapa i 30 km/h.
Lite löjlig trådskapare.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
klart man kneeeeeskrapar ibland på gata,varför inte??å man behöver absolut inte köra fort för att göra d heller....over and fu.....out

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ni menar såhär, *host* :gnissla

--

det är dock inte så unikt som det verkar.. åk ner till bulten eller bogan, där åker var och varannan kamikaze-kille sådär, kanske inte med lika mkt nerlägg men ändå :rolleyes: sen är det ju skillnad på skrap och skrap, vissa hänger ner så att de duttar i knänen, fast än kurvan hade kunnat tas 50 blås fortare utan skrap av en kille som kan köra och använda tyngden på rätt sätt...

tänkte just säga de, är de inte tuffare att inte skrapa?

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Rexy -07
Det e inget svårt o göra ett knäskrap! behöver inte köra så jävla fort, jag lyckades skrapa båda knä samtidigt i typ 70 knyck, skrapade viserligen huvet, armarna sedan bytte jag ställning o fortsatte skrapa butten o ryggen :rolleyes:

försök de du!!!:tummenupp

o nej du behöver inte köra bana innan för att fixa det, lite grus på vägen sen fixar sig resten av sig själv :gnissla

Dr.Bike

Guest
Min kommentar blir som flertalet roadracing profiler brukar säga:
Man skrapar ALDRIG knän på allmäna vägar. Det är alldeles
för farligt. Gör man det kör man alldeles för fort, lägger ner hojen för mycket
och värdesätter inte andra trafikanter. I trafiken finns inga
avvåkningszoner och underlaget är inte att lita på. Behövs bara
lite grus eller något spill från ett annat fordon och olyckan kan vara
ett faktum. En duktig hojåkare anpassar sin körstil efter omgivningen.

Väl talat! :klappar

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
såg en tråd här på SH för inte så länge sen med en film med knäskrap i 20knyck, om det ens gick så fort... är det för fort enl dig alltså?

Det behöver inte gå så fort för att man ska kunna lägga ner en hoj för att få knäskrap.. men det är ju mer för att man ska få skrapa än för att ta kurvan smidigt.
Problemet är ju inte hastigheten utan hur mycket man måste luta hojen. Om det finns något farligt mitt i kurvan hur ska man kunna köra runt faran om man redan lutar hojen maximalt?

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Överreklamerat! :gnissla
Det går att skrapa knäet i gatan runt 40 - 50 km/h..
Dessutom är inte knäskrap enbart relaterat till hasitghet..
Det går att köra fortare, mer kontrollerat med knäna i luften..

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Moto GP?

Tror inte att det kan finnas några frågetecken om att texten skrevs me glimten i ögat.. Men tack för Översättningen:rolleyes: Rappe:)

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Vilket hyckleri,,,,,hur många här på sporthoj har aldrig kört olaglit med sin hoj,,,man läser i den ena tråden efter den andra tråden om att den har wheelat där och den har dratt ifrån den hit......han frågar ju om det är fler som har upplevt samma sak och säger ju också att det inte känns bra,det är ju ett känt fenomen att alla är rossi på vägen hem från banan åtninstone var det så på lelle iallafall.Ni som inte skrapar knä behöver inte svara utan ni som vet vad ni snackar om som tex enduro killen..

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag kör inte så fort så att jag kan skrapa knät i backen på allmän väg. Självklart har jag gjort det. men då hänger jag av som en apa och det skulle gå rejält mycket fortare att bara sitta normalt i sadeln.

De som skrapar knä regelbundet pga hastigheten kör på bra.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag kör inte så fort så att jag kan skrapa knät i backen på allmän väg. Självklart har jag gjort det. men då hänger jag av som en apa och det skulle gå rejält mycket fortare att bara sitta normalt i sadeln.

Ungefär som IronMike gör på bilden ovan, menar du? :D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...