knät ur led = operation

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Nu hände det igen, knäskålen hoppade ur led på jobbet förra fredagen. :(

hade turen och fick komma till en ortoped väldigt fort och efter lite klämmande på knät samt ett antal röntgenbilder har jag fått en ny tid för en Datortomografi (skiktröntgen). farbror doktor sa att det blir operation i båda knäna för att fixa till det. blev skitskraj när han sa det...

är det fler som råkat ut för samma sak? kommer det påverka vardagslivet? hojåkande? vad har rehabiliteringstiden?

Jag har haft trasiga knän i hela mitt liv. I maj förra året så gick det mesta i knät åt mösen och jag är tvungen att lägga av med alla idrott som jag tycker kul, d.v.s fotboll, innebandy och liknande. Jag kommer få hålla på med rehab i resten av mitt liv för att ha fungerande knän.

Det beror ju på vad de ska göra i knät? Är det bara en titthålsoperation där de tar bort eller rättar till lite saker i knät är det ju inte någon längre tid som du blir borta. Kanske 2-4 veckor innan du kör igång rehab ordentligt. Rehaben då brukar ta 3-4 månader.

Ska du däremot bygga upp nya ledband/korsband eller göra ngt allvarligare ingrepp i knät så kan du räkna med att vara borta bra j---a länge från idrott. MC-åkande kan man däremot klara av ganska omgående bara du blir av med kryckor och kan böja/stödja på knät är det inga problem. Jag körde direkt efter jag blev av med kryckorna men de hade jag i 9 veckor.

knän är fucked up, skadar man ett knä, så känns det oftast hela livet, att det är något som är skumt.

drog om kull på moppe när jag var 15, fick en spricka i knäskålen, "en Mini spricka" + att jag böjde benet på ett sett som man inte kan böja benet på.
Gjorde ganska så ont... :näsblod

men jag kan fortfarande idag, känna att det är något som är fel, specielt när man är kall, har suttit stilla länge"
och när jag böjer benen osv...
Men det funkar, jag kan springa, kan spela fotboll, blabla..
men det är bara irriterande, och så tror jag att det kommer bli värre med åren..

så det är bara att springa och lira boll, så mycket som det går innan dess.. :gnissla

det som händer är ju att knäskålen hoppar ur led och den lägger sid på sidan. han sa att man "knackar" loss fästet som sitter på smalbenet och skruvar fast det lite vid sidan om. sen skall de strama upp lite vävnader som håller skålen i position. detta skall göras på båda knäna och det är inte ledband eller korsband som det är fel på.

hoppas verkligen allt går bra :gnissla

det som händer är ju att knäskålen hoppar ur led och den lägger sid på sidan. han sa att man "knackar" loss fästet som sitter på smalbenet och skruvar fast det lite vid sidan om. sen skall de strama upp lite vävnader som håller skålen i position. detta skall göras på båda knäna och det är inte ledband eller korsband som det är fel på.

hoppas verkligen allt går bra :gnissla

Mitt råd till dig är att kontakta Capio Artro Clinic. Dom är bäst i Sverige på knäskador.

Samtliga (3 st) kommunala sjukhus berättade för mig att aldrig skulle kunna springa eller hålla på med någon idrott efter jag dragit av korsbandet + en mindre menisk skada i högerknät.

Efter det gick jag till Artro clinic, dom fixade knät och efter det genomförde jag både lumpen som Norrlands Jägare, kör enduro och spelar amerikansk fotboll.

Lycka till!

Mitt råd till dig är att kontakta Capio Artro Clinic. Dom är bäst i Sverige på knäskador.

Samtliga (3 st) kommunala sjukhus berättade för mig att aldrig skulle kunna springa eller hålla på med någon idrott efter jag dragit av korsbandet + en mindre menisk skada i högerknät.

Efter det gick jag till Artro clinic, dom fixade knät och efter det genomförde jag både lumpen som Norrlands Jägare, kör enduro och spelar amerikansk fotboll.

Lycka till!

jag skall definitivt kolla upp dessa, tack!

jag har haft turen att komma i kontakt med idrottskliniken på carlanderska tack vare jobbförsäkring. vad jag har hört är dom några av de bästa i göteborg, några erfarenheter?

Jag har också haft knäskålen helt & hållet ur led , sidledes, flera ggr.
(Fy h-vete, den smärtan önskar jag inte ens min värsta fiende) Jag vågade aldrig gå med på operation. Jag tränar massor, och det funkar bra allting.Fortfarande överrörlig. Det var nu 6 år sen det hände sist. Pajade det i innebandy i tonåren.Slutade med innebandy på läkares begäran, men jag hade 10st andra intressen utöver det, så jag var inte sysslolös :)

Jag har också haft knäskålen helt & hållet ur led , sidledes, flera ggr.
(Fy h-vete, den smärtan önskar jag inte ens min värsta fiende) Jag vågade aldrig gå med på operation. Jag tränar massor, och det funkar bra allting.Fortfarande överrörlig. Det var nu 6 år sen det hände sist. Pajade det i innebandy i tonåren.Slutade med innebandy på läkares begäran, men jag hade 10st andra intressen utöver det, så jag var inte sysslolös :)

jo ont gör det. det värsta är ändå när man stödjer på det benet som knäskålen går ut led och man bara ramlar ihop. känns nåtsåinnihelveteont att vrida det tillbaks.. :död

skall ta upp det med läkaren, om det går att träna bort. tror dock inte att det fungerar fullt ut på mig, gjorde nämligen det när jag var 15år och vad jag vill minnas så gick det ur led ändå efter knappt ett års träning/rehab.

Jag small av korsbanden o ledbanden i en moppeolycka i 15års ålder det var rätt lång rehab.
Men jag tränar kickboxning 3 dagar i veckan o spelar fotboll ibland o jag har inte lyckats sparka av det än, det blir ju inte sämre av att träna upp musklerna i benet enl mig iaf, idag, iofs 15 år senare känner jag inte av ngt märktvärt att jag gjort en uberoperation.

Man kan bara se det på dom 20 snygga stygnen över knä´t. På den tiden var inte titthålsoperation uppfunnet eller så var det för trasigt för att funka med en sådan operation :)

Så kör på men känn efter ifall det börjar kännas konstigt.

tanken var väl att man skulle försöka vänta med operation till hösten för att inte förstöra ev. hela hojsäsongen.
får dock ta ett snack med doktorn om hur lång tid allt tar tills man är helt återställd och om man eventuellt kan avhjälpa problemet med träning sålänge.

fortfarande ingen som har några erfarenheter utav idrottskliniken på carlanderska?

Jag har opererat mitt knä två gånger, en gång för miniskskada och nu senast för korsband. Bägge hos Capio Artro Clinic och jag är supernöjd med dem. Fått höra att det ska göra sjukt ont efter korsbandsoperation men har knappt haft nån smärta alls.

Har gått ungefär 2,5 månader efter korsbandsoperationen (tar ca 6-9 månader rehab) och nu börjar knät kännas rätt bra faktiskt, går till sjukgymnast 2 ggr./veckan. Jag känner att jag lätt skulle kunna köra hoj nu, men inte kuta och göra snabba vändningar.

Har dock fått lite problem med ryggen pga. jag snedbelastat eftersom knät varit dåligt rätt länge. Tränar även detta hos sjukgymnasten.

EDIT: Tänk på att försöka stå och gå så "bra" som möjligt efter operation. Jag fick som vana att när jag stod stilla nånstans lägga nästan all tyngd på högerbenet...

Mitt första inlägg här då.

Har haft samma problem att knäskålen viker undan och knät hoppar ur led
har opererats 2 gånger med titthål, första operationen va en lateral release, sen andra för att ta bort bråsket bakom knäskålen.
2 världelösa operationer enligt mig.

Sommaren 08 va jag på idrottskliniken på carlanderska.
Fick 20ml kortison i knät sen bedömde att genomgå en större operation.

Så i oktober 08 så opererades jag igen, då flyttade dom knäskålsfästet och stramade upp fästet med att skruva den på insidan av smalbenet.

Så nu i dagsläget så är jag fortfarande sjukskriven, kan röra knät mellan 10-115grader och är allmänt stel i knät, saknar nu helt känsel på utsidan av vaden.

Så får se om det blir något åkande iår då man har problem med att röra benet å foten pga smärtan.

//A

Opererade mitt ena knä både 2007 och 2008.

Korsband av, brosk mosat, knäskålen spräckt.

Kan nu gå rätt ok även om det blir stelt ibland, med bra uppvärmning funkar det. Kan inte springa alls i princip. Trots massiv rehab (4-5 ggr i veckan) så saknar jag en hel del muskelkontroll och styrka.

Är fd idrottare och saknar det livet något enormt, i övrigt funkar benet till vardagslivet..

Dansade på nyår 2007-2008. Ramla omkull. Ska resa mig upp, en igenkännande smärta och knät låser sig i 90 grader och går fan inte att räta ut. Jag försöker. Ber min "vän" att ta i med våld (var väl inte riktigt vid mina sinnes fulla bruk). Blev titthålsoperation och min menisk syddes fast på plats. 6 veckor, "inte nudda golvet" med höger ben. Jag HATAR att gå på kryckor så det var jäkligt irriterande. Men sen, när jag fick börja gå, blev jag bättre och bättre. Har tagit lång tid med sjukgymnastik 3 gånger per vecka i början och nu har jag eget ansvar. Har antagligen lite "slatter" som de säger är vanligt; MEN... Jag märker att om jag tränar regelbundet får jag mindre ont på vardagar; än när jag inte tränar. Så mitt råd är att bara stånga det här ursinnigt och kör så tuff träning du bara orkar och får!

Mitt första inlägg här då.

Har haft samma problem att knäskålen viker undan och knät hoppar ur led
har opererats 2 gånger med titthål, första operationen va en lateral release, sen andra för att ta bort bråsket bakom knäskålen.
2 världelösa operationer enligt mig.

Sommaren 08 va jag på idrottskliniken på carlanderska.
Fick 20ml kortison i knät sen bedömde att genomgå en större operation.

Så i oktober 08 så opererades jag igen, då flyttade dom knäskålsfästet och stramade upp fästet med att skruva den på insidan av smalbenet.

Så nu i dagsläget så är jag fortfarande sjukskriven, kan röra knät mellan 10-115grader och är allmänt stel i knät, saknar nu helt känsel på utsidan av vaden.

Så får se om det blir något åkande iår då man har problem med att röra benet å foten pga smärtan.

//A

Antar att du hade Lars Envall då. gick det bra på operationen? och den närmaste tiden efter?

trodde inte att det skulle ta så lång tid för rehabilitering efter operation som det har tagit för dig.. och jag har två knän att operera :(

hoppas allt går bra för dig!

Antar att du hade Lars Envall då. gick det bra på operationen? och den närmaste tiden efter?

trodde inte att det skulle ta så lång tid för rehabilitering efter operation som det har tagit för dig.. och jag har två knän att operera :(

hoppas allt går bra för dig!

Blev opererad i alingsås av P.Dhalqvist
Duktig läkare, men operationen är lika jobbig som en knäprotes operation.

Operationen gick bra, men gjorde fruktansvärt ont, vaknade upp ur narkosen med grym smärta så fick bli sövd igen, dom drog i en nerv i benet med skruven så va därför. Inte alltid det blir så men ofta.

Trodde heller inte att man skulle vara sjukskriven så länge först, Men sjukskrivningen är nu planerad ett halvår. Så får se sen om man är fullt kababel till att gå tillbaka till sitt jobb, Läkaren pratade dock om omskolning men är massa problem med försäkringskassan osv nu i dessa tider...

//A

Dottern (15år) stramade upp ledband och flyttade diverse fästen när hon var 13 då knäskål flyttade sig och benet vek sig ett antal gånger. 3månader med gips och sedan rehab minst 1g/vecka första året. Enl läkaren kommer hon att behöva träna benet hela livet, dvs inte vara en soffpotatis. Det roliga var att hon var uppe på hästryggen 4månader efter operationen så nog lär man klara en hojtur rätt snart.
Så räkna med att du behöver träna benet en lång tid framåt.

Edit: stavar lite illa :)

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick