kn filter

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Oscar.m skrev:
På en sugmotor är tratten avgörande!!!!!
Ring & beställ en "riktig" tratt an någon firma som bygger seriösa tävlings motorer.
Tänk då inte bara på mc firmor.
Tänk även på hur mycket varm luft motorn suger i sig,
utan luftburk...

Just därför jag sparar luftburken som ett slags värmeskydd. Funderer även att linda insugsröret med något slags värmeskydd...

Min tratt är tillräckligt skaplig i alla fall...

/G
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
SM 570 RR skrev:
Då kan jag rekommendera trattar och vanlig tunn filterduk för 50 spänn istället.
Förresten, om du ska toppfartsåka eller köra på strippen kanske du skulle byta hoj... :gnissla

Det nog inte så mycket fråga om dragracing, utan snarare en fråga om att ha en motor som fungerar fint och går bra :7peta . Ju rappare och piggare motor destå roligare/bättre tycker jag. Ett sätt att mäta detta är att se fart på vissa sträckor en bra mätning för att se hur hojen också fungerar i tävlingssammanhang, även om andra faktorer som bromsar, chassie m.m. är minst lika viktiga där... Ett annat sätt kan vara att se accelerationen på en viss växel mellan vissa varvtal...

Att rejsa med motarder på "strippen" kan vara kul om man kör mot andra motarder. Starten är väl bland det viktigaste momentet i en sådan tävling, eller hur? Ju mer startträning destå bättre...

Toppfartsåka är inte speciellt väsentligt i annat hänseende än att det ger en vink om effekten i min 660 kontra andra 660... vilket det var en fråga om i det här fallet; om KN-filter ger mer pulver i motorn eller inte...

Hur kör du din Husky egentligen för att få reda på att den går som den ska vid injustering av förgasare m.m.?! Jag tycker 300 m tester avslöjar ganska väl hur bra motorn jobbar. Har man ex 147 km/h med 160 huvudmunstycke(Hm), 153 km/h med 167 Hm och 147 km/h med 170 Hm så kör jag ju självklart med ett 167 Hm, eller hur?

/G
 
Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
ceasar skrev:
Vad är din exakta förgasarinställningar? Tänkte nämligen sätta på ett slipon och montera KN-filter.

Har inte dessa uppgifter i huvudet just nu utan måste kolla upp vad jag kör med... (för en liten anteckningsbok som ligger i garaget..) Skicker dig ett PM vid tillfälle! :tummenupp

/G
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
tänkte slänga på ett koniskt bilfilter på min förgasare nu och ta bort luftburken, är det nån som gjort det här? vad behövs? ser lite trångt ut bakomförgasaren. Varför spelar det roll hur långt det är mellan filter och förgasare? med koniskt filter direkt på förgasaren borde den väl få i sig mer än väl? kan förstå att det är skillnad mellan förgasare och cylinder, men hur noga är det på andra sidan? det är ju redan en längre bit till luftboxen från förgasaren än det skulle bli med en filter direkt på fuggen.

/T
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
tänkte slänga på ett koniskt bilfilter på min förgasare nu och ta bort luftburken, är det nån som gjort det här? vad behövs? ser lite trångt ut bakomförgasaren. Varför spelar det roll hur långt det är mellan filter och förgasare? med koniskt filter direkt på förgasaren borde den väl få i sig mer än väl? kan förstå att det är skillnad mellan förgasare och cylinder, men hur noga är det på andra sidan? det är ju redan en längre bit till luftboxen från förgasaren än det skulle bli med en filter direkt på fuggen.

Jag har lite bilder på http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/ som visar K&N-filtret som är anpassat för KTMs Factory Replica. Filtret är så stort att det inte får plats direkt på förgasaren och luftburken fick tas bort också. Idealet är att bara ha en avstämd tratt direkt på fuggen, men man måste ju kompromissa för att få lite filtrering av luften också. Stor filteryta och luftigt runtomkring är viktigt. Det finns en massa teorier och även praktiska bevis för hur det ska se ut på ett optimalt sätt, även när man tvingas kompromissa med rörförlängning, men ofta har man inte så stort val. Jag valde ett stabilt plaströr som var så kort som det gick att göra.
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Jag valde ett stabilt plaströr som var så kort som det gick att göra.

Jag sitter på ett nytt kn-filter, lite större en en 33c öl burk. (500cc speedway) tycker ni att jag skall sätta dit det på 620in?:confused: burken är öppnad och slipon ska på...
 
Last edited:

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Jag har lite bilder på http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/ som visar K&N-filtret som är anpassat för KTMs Factory Replica. Filtret är så stort att det inte får plats direkt på förgasaren och luftburken fick tas bort också. Idealet är att bara ha en avstämd tratt direkt på fuggen, men man måste ju kompromissa för att få lite filtrering av luften också. Stor filteryta och luftigt runtomkring är viktigt. Det finns en massa teorier och även praktiska bevis för hur det ska se ut på ett optimalt sätt, även när man tvingas kompromissa med rörförlängning, men ofta har man inte så stort val. Jag valde ett stabilt plaströr som var så kort som det gick att göra.

vad var det för rör du köpte? och vart? jag tänkte köpa ett filter från micro bara, vanligt koniskt filter.
/T
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top