Knack i växellådan på GSXR 1100 1991

Kirre14

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Suzuki GSX-R1100
Har fått ett lätt dovt ljud på 3:ans växel vid gaspådrag, knackar och rycker lite mer vid motorbroms, inga andra växlar låter illa.
Någon som haft liknande problem ?
Är det svårt att renovera lådan själv.
Någon som har en bättre begagnad motor att sälja ???
Någon som kan åta sig att laga/renovera växellådan mot en peng om jag lyfter ur motorn själv.

HJÄLP !!!!!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kuggarna på treans drevpar är det som går sönder först i en gsxr näst efter tvåans ingreppsklackar. Lyft motorn, vänd upp och ned och splitta halvorna så blir allt åtkomligt. Kan du använda momentnyckel och läsa service-manualen klarar du av det själv.
 

Kirre14

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Suzuki GSX-R1100
Tack för svaret, har själv liten erfarenhet av motorer men har fått samma info från olika Mc firmor.
Har nu hittat en hel hoj med 4100 mil på mätaren och motorn verkar vara i bra skick så jag kanske
byter den helt istället, jag får också loss en del andra delar som är i bra skick och kan vara bra att
ha till en gammal hoj.

Finns det någon efterfrågan på fälgar, gaffel, ram och lite annat till gamla gixxer hojar, jag kanske kan få tillbaka lite av det som man får betala för "reservdelshojen"
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
framgaffel och fälgar brukar vara väldigt åtråvärda då dessa oftast får en del smällar vid krockar och liknande. om ramen är hel så går den säkert att sälja också, likaså kåpor, tank, mm.
finns alltid en marknad för hojdelar, speciellt gamla gixxers då dessa är väldigt populära.

MVH Phille
 

Kirre14

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Suzuki GSX-R1100
Har hittat ett drevpaket till växellådan på Spinnin Wheel och det kostar 2700:-, enligt utsago så är ingreppet mellan
1:an-2:an slitet men inte så mycket, jag har problem med 3:ans drev så jag funderar på att sätta in det här drevpaketet, kan någon titta på bilden och berätta för mig vad och hur man skall titta på dreven för att avgöra om de är slitna, behöver man byta växelgafflarna också ?
Är dreven till 1:an och 2:an dreven från vänster i bild ?

PIC_5493.jpg
 
Last edited:

Kirre14

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Suzuki GSX-R1100
1 kugg på 3:ans drev var trasigt, låg i oljetråget, Aros Racing byter båda dreven.

Dreven till 2:ans växel såg bra ut och behövde inte bytas likaså växelgafflarna som såg bra ut, ingen antydan till missfärgning.

Ser ut som att det blir åka av i sommar ändå
 

Kirre14

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Suzuki GSX-R1100
Hej Andersbrink

Jag chansar att kontakta dig på det här sättet.

Du svarade påmitt inlägg om knack iväxellådan på Sporthoj och jag har nu fått svar från verkstan angående växellådan.

Verkstan har hittat felet, ett kugg hade gåt på ett av 3:ans drev, de byter nu båda 3:ans drev samt låsringar efter att de rivit växelstockarna, byter också packboxar på utgående axlar, drevaxel och kopplingens tryckaxel.

I övrigt så säger de att allt ser fint ut i lådan, ingreppen på 2:ans växel ser bra ut och växelgafflarna uppvisar inget slitage och eller inte heller någon missfärgning som det kan bli om växelgaffel får jobba hårt för att hålla växeln om lådan har dåligt ingrepp i dreven. Allt annat såg också fint ut, kopplingskorg, lameller, vevaxel.

Jag har inte haft några problem alls med lådan innan missljudet på 3:an och kuggen som gått sönder, alla växlar håller och lådan har känts bra.

Min fråga nu till dig som verkar veta massor om GSXR 1100 är om man ändå skall byta 2:ans drev då lådan är isär, skall man byta kullisrullen, hur ser man eller märker att den är dålig ?

Skall man byta allt i förebyggande syfte så skall man kanske byta alla drev och det blir inte billigt.

Hoppas att du kan ge ett svar med lite egna erfarenheter.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top