Knackande ljud från GSXR750 -00

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
Yamaha R1 06 med lull lull :) CR250
då ja e väldigt grön på det hör med att ha hoj och känna igen konstiga ljud och vibrationer så vänder jag mig nu till er.

jag var iväg nu i helgen och köpte en gsxr 750 -00 och allt kändes bra under provkörning och vi fick ett bra helhetsintryck så givetvis så blev de affär :) men nu till det tråkiga, körglad som man blir så var jag ute med hojen nu hela helgen och tryckte, plötsligt på väg ut ur en rundel så kände jag hur det började knacka i vänster fotpinne och de var inte bara känsla utan det hördes knackande med. antar att de inte ätr fotpinnen som e felet utan något bakom eller i närheten av den. när detta hände så låg jag i tvåan på lågt varv sen när jag var ute ur rundelen så slutade det knacka efter att den kommit ut i lite varv! jag blev givetvis nervös och körde hem direkt och nu står pärlan där och jag tuggar naglar och vet inte vad som är fel, snälla någon som har tips eller ideer om detta?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Vid vänster fotpinne sitter ju utgående axel och drev. Börja med att skruva bort kåpan över drevet och se så att det ser ut som det ska...

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
okej ska prova det, men det lustiga är ju att det försvinner när man fortsätter att gasa sen. tänkte ju att om de e drevet eller liknande så borde de väl fortsätta aven vid högre varvtal? men sen å andra sidan så e jag ju bara en glad amatör när det gäller hoj mek.

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
jag har en 750-99:a som jag har ett liknande "problem" med,det känns som att nån typ slår på fotpinnarna underifrån men inget missljud vad jag har kunnat höra.
på min så uppkommer det nästan enbart vid låg belastning/gaspådrag på högre växlar :va
spontant så känns det väl som att det skulle vara nåt med kedjan eller drivpaketet,har provat spänna kedjan så mycket jag törs men utan resultat..
hur som helst så har hojen gått hela säsongen så här (ca 750 mil) och nu står den inbackad i garaget för ommålning så jag har även tänkt byta drivpaketet trots att det ser bra ut så vi får se (känna/höra ?) i vår

//dema2

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kanske lyckades en sten flyga med in med kedjan och skapa lite oljud vid drevhuset innan den lyckades komma ut igen

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
då blir de till att skruva kåpan över drevet imorgon då efter jobb och kolla hur det ser ut, det ända jag kan trösta mig med är ju att jag fick ett nytt drivpaket till den förutsatt att det e rätt grejor. men det som oroar mig ganska mycket är om det ligger ett växellåds ras som väntar rund husknuten, kan det vara så eller om det är växellåds ras brukar det vara så här då?

nja jag vet inte om de e det med stenen för tio minuter senare när jag kom in i svenssonkvarteret och och skulle svänga ner på min gata så var det samma sak igen.. om det vore en sten så borde den väl åkt av efter tio min tycker man, men man vet aldrig.

Last edited:

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Är det inte vanligt lågvarv-för hög växel symptom du pratar om då? Alla motorer som belastas med för hög växel och låga varv protesterar ju, prova att köra i 20 på högsta växeln med bilen och gasa så får du se...?

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Hur lät knackandet? Som knaster el som att någon slog med en hammare på motorn?

Gissar på antingen löst framdrev, el att drivpaketet är helt slut + för låga varv.

Kedjan är inte tokslapp?

Last edited:

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
nej de e inte det problemet för de vet jag hur de känns men de e mer som ett knackande ljud som enbart känns på vänster sidan närmare bestämt enbart fotpinnen så jag var orolig för växellådan. menjag ska prova det med att kolla mitt drivpaket och axeln, om man bytter drivpaket och problemet kvarstår vad är nästa tips då? är detta ett vanligt fel eller de e bara jag med min vanliga otur?

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
rammstein,
nej det lät inte som knaster utan mer som det andra alternativet men så fort man gav den lite mer gas så försvann det efter några rpm.. kommer vi ca 2000 - 2500 rpm för att sen försvinna vi typ 3500 - 4000rpm och detta på låga växlar bara. 1:an och 2:an. nej kedjan känns som att den har rätt spel faktiskt..

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
.....
.....kedjan känns som att den har rätt spel faktiskt..

Om drivpkt. är slut kan det ha olika spel beroende var på varvet(av hjulet alltså) du kollar. Ställ upp på depåstöd el. liknande o snurra sakta på hjulet o känn hela tiden. Jag har sett hojjar som haft superspänd kedja på ett ställe o helt slak på ett annat. Detta kan ge diverse skumma ljud. Om du fick med ett drivpkt. så var det säkert så att förre ägaren planerade att byta det.

Det skulle kunna vara framdrevet som är löst åxå. Du sa att det lät i en rondell. Är drevet löst kan det ju falla ut mot motorkåpan vid låg fart i vänsterkurvor. Sen när du rätar upp o drar på så kryper drevet tillbaka för att kedjan strävar efter att gå rakt.
Ja du får kolla innanför drevkåpan till att börja med.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alla sporthojar låter väl en del tycker jag dvs en del lite knack, stånk och gnissel till man kommer upp i varv!

Har man bara koll på slitdelarna och kollar dom regelbundet så brukar det vara lugnt!

Riktiga motorproblem behöver man inte fundera om det är fel utan det hör man dIrekCt!

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Har precis upplevt samma problematik med min hoj med knack i fotpinnen vid låga varv. Väntar på nytt drivpaket och det gör väl susen hoppas jag :tummenupp . Men visst blir man nojig när man hör konstiga ljud från sin älskling..:näsblod ehh hoj menar jag....

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
ja jag har ju ett nytt drivpaket som jag fick till vid köpet så de blir väl att byta de nu i dagarna då de lovar lite dåligt väder så får man hoppas på det.
hehe.. ja älskling nummer ett ska de endast morra från och tvåan ska de bara komma blandad kompot av konstiga lätten:)

men jag får väl återkomma när drivpaketet är byt och medela resultat.
tack för alla tips och råd så hör långt!

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
kolla kedjan, jag hade samma sak, berodde på en kärvande länk i kedjan så varje gång den kom till framdrevet så "klonka" det till.. vid högre hastigheter osv så går det så jävla fort att man inte märker det.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Lyssna på Semper.

Mest sannolikt är det en länk som har skurit, och en ny kedja (hela drivpaketet ska man ju byta egentligen, annars kör manupp sin nya kedja på nolltid på dom gamla dreven) kommer fixa det.
När den skurna länken kommer upp från bakdrevet så vill den behålla vinkeln den hade på bakdrevet, men när kraften från det främre drevet blir för stor så orkar den skurna länken inte hålla emot utan blir rakt med ett knäpp som hörs och känns i fotpinnarna. Anledning till att den inte hörs vid högre varv är för du har mer kraft på främre drevet, och den skurna länken rätar ut sig som den skulle normalt.

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
jag ska byta drivpaketet på måndag för då har jag en kille som ska hjälpa mig som lite teksupport bara nu för de e första gången jag gör de själv på en motorcykel (inte riktigt samma sak som på crossen :) ) men jag åter kommer om resultat på måndagkväll.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...