Knackar på tomgång, nåt farligt?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen min knackar när den står på neutralen. Ofta när man kommer till ett rödljus eller liknande och man växlar ner och lägger i neutralen. Annars om man startar den om den stått ett tag så knackar den inte lika mycket. Är det nåt fel eller nåt som jag borde åtgärda? Hojen är en gsxr 750 -96.

Sen har jag hört att den generationen har taskig kamkedja, hur vet man om den håller på att gå sönder?

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Hagster skrev:
Hojen min knackar när den står på neutralen. Ofta när man kommer till ett rödljus eller liknande och man växlar ner och lägger i neutralen. Annars om man startar den om den stått ett tag så knackar den inte lika mycket. Är det nåt fel eller nåt som jag borde åtgärda? Hojen är en gsxr 750 -96.

Sen har jag hört att den generationen har taskig kamkedja, hur vet man om den håller på att gå sönder?

Kamkedjan hör man oftast när man motorbromsar
Jag skulle tro att det kan vara nåt med kopplingskorgen
Har du koll på var hjudet kommer ifrån?
höger eller vänster osv.
Rassalar kamkedja både på gaspådrag och på motorbroms så är det hög tid att byta kedjesträckaren och ibland även kamkedja och kamkedjeguider.

Gör lite tester som typ hålla in kopplingen - lyssna, släppa kopplingen - lyssna, motorbromsa - lyssna, rappa till på gasen - lyssna, lyssna om ljudet finns både när den är varm som kall.
Kommer ljudet bara vid motorbroms eller när motorn varvar ner så är det troligen kamkedjan.
Lycka till

//G-meister

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Enbart i neutralläge tyder på att det är ojämn tomgång som får primärtransmissionen att låta. Isf inget att oroa sig för o inget att göra åt (utom att t.ex. synka förg f jämnare tomgång).
/u

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kamkedjesträckarproblem är vanliga på de där. Jag har bytt två stycken till manuella sträckare. Sedan får man hålla koll på spänningen själv. Easy-peasy att byta.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för svaret uffe!

Jag hör ett slags rasslande ljud när jag drar ut hojen ordentligt, dvs över 10 000 varv när den går som bäst. På lägre varv hörs den inget. Vid motorbroms hörs den inget. Är det kamkedjan?

KongaGixxer

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Gsxr1000 -02
Gixxer ska knacka

Har haft 3 Gixxrar en 750,1100 och nu en 1000 samtliga har knackat mer eller mindre..
750 var värst, bytte kamkedja och sträckare med knacket var kvar..
var startmotorn som låg bakom knackeriet, men om det bara rasslar och knackar lite grann är det inget att bry sig om..
En Gixxer skall inte låta som en Casio klocka (Honda) :)

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Hagster skrev:
Tack för svaret uffe!

Jag hör ett slags rasslande ljud när jag drar ut hojen ordentligt, dvs över 10 000 varv när den går som bäst. På lägre varv hörs den inget. Vid motorbroms hörs den inget. Är det kamkedjan?

Skulle inte tro det
Som det redan har sagts så väsnas gixxer lite mera än andra
blir det inte värre så är det nog inget att bry sig om.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln