Knackningar

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Min Rs har jag just bytt cylinder på, och förut hade jag denna tråd uppe och kom fram till att det var för hög oljehalt som kunde orsaka det. Men nu har jag fixat nytt munstycke och bytt till "ren" bensin och kör med separat oljesmörjning. Men fortfarande håller den på att knacka vid gaspådrag ungefär vid 6k varv. Det känns som att den bara knackar när man släpper gasen men jag kanske inte hör när ja gasar? Till alla er som har bytt cylinder, har ni aldrig hört detta ljud eller vet ni vad man kan göra åt det?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Snubbben skrev:
Jo det är väl tyvärr så... Vet du nånstans man kan få tag i det billigt?

hmm ramlager är billigt men dom brukar mest viberara satan om det är dom, är nog vevlagret men är inte säker, kostar väl 2000kr +arbete?

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
DJM skrev:
hmm ramlager är billigt men dom brukar mest viberara satan om det är dom, är nog vevlagret men är inte säker, kostar väl 2000kr +arbete?
Asså driver du med mig? menar du hela vevstaks kit då eller bara Vevlager?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Snubbben skrev:
Asså driver du med mig? menar du hela vevstaks kit då eller bara Vevlager?

man byter oftast alltid vevlager och vevstake, alltså sats. Men fråga nån annan innan du gör nåt kanske inte ens är det. Men liksom, vad kan det annars vara?

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
DJM skrev:
man byter oftast alltid vevlager och vevstake, alltså sats. Men fråga nån annan innan du gör nåt kanske inte ens är det. Men liksom, vad kan det annars vara?
Nej det undrar jag också.. Men jag blir bara så ledsen, har inte äns betalat tillbaka hojen eller fått dit alla delar och så ska nått mer krångla som kostar skjortan :4skrika ... Är väl bara och sälja och köpa fräscht... :huvet

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Snubben känn dig inte ensam, min rs skar för några veckor sen.

Var köpte du cylinder och kolvpaket? Priser? MVH

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
alltså vad håller du tzr91 på med? skar den igen?

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Fråga till alla er som har bytt cylinder flera gånger på RS. Hur får jag lättast fram vevlagret? är det bara att öppna upp och plocka ut eller finns det nåt "lättare" sätt ? Hur sitter vevtappen fast i tyngderna, delbar? ska ja byta lager när jag ändå håller på?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Snubbben skrev:
Fråga till alla er som har bytt cylinder flera gånger på RS. Hur får jag lättast fram vevlagret? är det bara att öppna upp och plocka ut eller finns det nåt "lättare" sätt ? Hur sitter vevtappen fast i tyngderna, delbar? ska ja byta lager när jag ändå håller på?

du måste dela på motorn.

sen får du lämna in vevaxeln hos en firma som gör sånt, kostar runt 700kr tror jag?

ramlagrena kan du byta ja.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
DJM skrev:
du måste dela på motorn.

sen får du lämna in vevaxeln hos en firma som gör sånt, kostar runt 700kr tror jag?

ramlagrena kan du byta ja.
Måste man lämna in? Jag har aldrig fattat hur man balanserar och shit.. Hur funkar det? Vad är det svåra, att få upp vevtappen?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Snubbben skrev:
Måste man lämna in? Jag har aldrig fattat hur man balanserar och shit.. Hur funkar det? Vad är det svåra, att få upp vevtappen?

jo du klarar det inte själv.

Först måste du pressa ut tappen, och värma upp den med gassvets. Tror det är några ton innan den flyttar på sig?

Inte så svårt att få de rakt men lämna in du.

Eodmc.se i solna fixar de.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Snubbben skrev:

Måste och måste, är vevparti i obalans viberar hojjen ganska friskt+ att allting slits mycket mer...

Han som bytte mitt vevlager/stake sa att jag inte skulle pressa ur tappen innan utan bara ta lsö veven.
Kostar mellan 500-1000 så det är inte så farligt.

Vevstas kostar 1500-2000kr nånting. Kolla med starol och Racingkonsult. Dom har.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
AndersJohansson skrev:
Måste och måste, är vevparti i obalans viberar hojjen ganska friskt+ att allting slits mycket mer...

Han som bytte mitt vevlager/stake sa att jag inte skulle pressa ur tappen innan utan bara ta lsö veven.
Kostar mellan 500-1000 så det är inte så farligt.

Vevstas kostar 1500-2000kr nånting. Kolla med starol och Racingkonsult. Dom har.
Det där priset 500-1000 kr, är det borttagning av vevlager, påsättning av vevlager och balansering eller bara borttagning av vevlager? Måste lägga upp min ekonomi :yoparty

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Snubbben skrev:
Det där priset 500-1000 kr, är det borttagning av vevlager, påsättning av vevlager och balansering eller bara borttagning av vevlager? Måste lägga upp min ekonomi :yoparty

Balansering och byta av vevstake&vevlager. Då lämnade jag in vevpartiet löst.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!