Knep för att få tyst på hojen?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag ska in och besiktiga Husqvarnan ganska omgående och undrar om någon känner till något bra sätt att få den att låta mindre?
Att packa om den räcker ju bara "så långt".
Jag saknar tyvärr originalljuddämparen.

Fråga två, måste jag ha speglar på cykeln? Polaren menar att han varken besiktigar sin husa eller r1a med speglar utan problem.

Roadhunter

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Hoj
Honda CBR 1000 RR -09
Kan du ta loss dämparen går det att sätta något som slår sönder ljudet innan det går in i dämparen.

Du behöver inte ha backspeglar

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de ger så lite. finns diskbollar av stål på typ ica. köp, stoppa in, samt hitta på nåt sätt o få den o stanna kvar.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Suck! Ska vi slå hål på myten en gång för alla?
Ljud är energivågor. Energi går inte att slå sönder. Energi kan omvandlas till andra former av energi, men aldrig slås sönder. Spara dej jobbet att skruva i en bult och tro inte för ett ögonblick att det funkar. Det finns 2 alternativ för att sänka ljudnivån:
1. STOOOOR ljuddämparburk
2. Litet utblåshål.
Inget annat funkar. Alternativ 1 är att föredra då man med alternativ 2 förlorar en massa i effekt. Vill du inte göra en ny ljuddämpare återstår alternativ 2. Montera i nån typ av insats, med litet utblåshål och ta dej genom besiktning, därefter plocka bort insatsen igen.

//Stefan, med erfarenhet av ljudmätning av flera tusen hojar på Anderstorp Raceway

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Varför inte? Det behövs för helbilsgodkända hojar från andra halvan -99 å framåt, fast hans hoj kanske är äldre iof....

Hojen är från 00, så jag borde vara körd. Dock är båda polarens cyklar nyare än min, så då borde inte han heller klarat sig?

de ger så lite. finns diskbollar av stål på typ ica. köp, stoppa in, samt hitta på nåt sätt o få den o stanna kvar.

Det låter faktiskt som att det skulle fungera, det kan man säkert göra lite osynligt också!

Suck! Ska vi slå hål på myten en gång för alla?
Ljud är energivågor. Energi går inte att slå sönder. Energi kan omvandlas till andra former av energi, men aldrig slås sönder. Spara dej jobbet att skruva i en bult och tro inte för ett ögonblick att det funkar. Det finns 2 alternativ för att sänka ljudnivån:
1. STOOOOR ljuddämparburk
2. Litet utblåshål.
Inget annat funkar. Alternativ 1 är att föredra då man med alternativ 2 förlorar en massa i effekt. Vill du inte göra en ny ljuddämpare återstår alternativ 2. Montera i nån typ av insats, med litet utblåshål och ta dej genom besiktning, därefter plocka bort insatsen igen.

//Stefan, med erfarenhet av ljudmätning av flera tusen hojar på Anderstorp Raceway

Det ska bara hålla i 5 min medans besiktningsgubben inspekterar. Jag älskar ljudet !

Vad tror du om en kombination av diskbollsidéen och förminskat utblås?

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hur ser utblåset ut? Om du har ett litet rör ut kan du ta en ölburk som du klipperur botten på och fäster över röret med en slangklämma. Det kommer garanterat att sänka ljudet. Har själv besiktigat så. Hojen gick som en påse skit men vad gör det.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det låter faktiskt som att det skulle fungera, det kan man säkert göra lite osynligt också!

gör så varenda gång. brukar tillverka ett litet galler längst bak som jag skruvar fast. har i nödfall tom fått den o stanna kvar med ett slangklammer som skruvades upp så den klämdes fast. den for precis av när jag åkte därifrån.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Hur ser utblåset ut? Om du har ett litet rör ut kan du ta en ölburk som du klipperur botten på och fäster över röret med en slangklämma. Det kommer garanterat att sänka ljudet. Har själv besiktigat så. Hojen gick som en påse skit men vad gör det.

Så ser det ut:

Bifogat

• rör.JPG
    rör.JPG
    14.2 KB · Visningar: 61

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
vette fan, gå fråga på din lokala mchandlare, dom kan väll beställa hem sånt...vad har du för dämpare?

ja beställde hem till mina acra via mc butiken...

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...