Kolfiber Vs Aluminium Hjul

MC Doktorn

Guest
Varför kör inte fler med kolfiber hjul ffa inom racing med ett extremt starkt och lätt material.

Ett kolfiber hjul bak till tex 916 tex väger 3,0 kg medan alu 6,0kg.
fördelarna måste vara flera
Minskar tot vikt.
Reduktion av gyroskopic effekt, förbättrar väghållning lättare att lägga ner hojen och tillsammans med bättre acceleration, när det är mindre massa att accelerara.
 
Last edited:

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
2ono skrev:
Varför kör inte fler med kolfiber hjul ffa inom racing med ett extremt starkt och lätt material.

Ett kolfiber hjul bak till tex 916 tex väger 3,0 kg medan alu 6,0kg.
fördelarna måste vara flera
Minskar tot vikt.
Reduktion av gyroskopic effekt, förbättrar väghållning lättare att lägga ner hojen och tillsammans med bättre acceleration, när det är mindre massa att accelerara.


I racing är det väl magnesium som gäller, inte aluminium
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
2ono skrev:
Varför kör inte fler med kolfiber hjul ffa inom racing med ett extremt starkt och lätt material.

Ett kolfiber hjul bak till tex 916 tex väger 3,0 kg medan alu 6,0kg.
fördelarna måste vara flera
Minskar tot vikt.
Reduktion av gyroskopic effekt, förbättrar väghållning lättare att lägga ner hojen och tillsammans med bättre acceleration, när det är mindre massa att accelerara.

Kanske dyrt eller kanske....
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=20350

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=20351
 
Last edited:

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
den där krashen måste vart redig! Det mesta ser ju skit ut. Gafflarna böjda,
ljulet mos, och en massa annat.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
ör att hålla ner kostnader, samt till viss del säkerhet, eftersom det funnits vissa som inte hållt tillräcklig kvalitet.


Hm Dymag & BST är TYV godkända. Kör själv med BST & det är den näst bästa mod jag gjort på min hoj. Att sätta batteriet under oljefiltret slår allt.
Känns som att köra med halv tank....
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
MickeG skrev:
Hm Dymag & BST är TYV godkända. Kör själv med BST & det är den näst bästa mod jag gjort på min hoj. Att sätta batteriet under oljefiltret slår allt.
Känns som att köra med halv tank....
Jaja, men inte tillåtet i alla fall
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top