Kolfiber

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Okej kolfiber. Riktig väv, vart köper man det? kollade på biltema men de hade inte? Vart får man tag på det, eller nån som har skaffat det förut, vad ligger det i för prisklass?
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Lundgren skrev:
Okej kolfiber. Riktig väv, vart köper man det? kollade på biltema men de hade inte? Vart får man tag på det, eller nån som har skaffat det förut, vad ligger det i för prisklass?
öööh :va de borde väll inte vara så dyrt? men sen måste det väll ligga under cp högt tryck föratt få det bra? :va eller e det jag som har fått för mig något? :3freak
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
Okej kolfiber. Riktig väv, vart köper man det? kollade på biltema men de hade inte? Vart får man tag på det, eller nån som har skaffat det förut, vad ligger det i för prisklass?
jag har kollat på det innan, och jag har för mig att det var ungefär 300-400 per m^2
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
3-400kr kvadratmetern stämmer rätt bra, och ska man göra grejer helt av kolfiber bör man tänka på att det inte direkt räcker med ett lager väv... AL Composite säljer väv, epoxi och annat godis, google har adresen.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kanon tack för svaren. Ne jag ska inte göra dem i kolfiber, det blir aldeles för dyrt. Tänkte göra dem i glasfiber och klä dem med kolfiber.
En annan fråga. hur pass bra fäster det? tänkte klä tanken också, men jag menar är det relativt lätt att få bort sedan?

Men tack så mycket iaf. :Bugar :Bugar
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Ja, principen är samma som för båtplast, även om man vanligtvis använder mer förfinade, dyrare och mer tidskrävande metoder när man pillar med kolfiber för att få max styrka och minimal vikt (som ju brukar stå högst på önskelistan när det gäller kolfiberdelar). De metoder som brukar användas när man bygger glasfiberbåtar m.m. (sprutlaminering eller handläggning med matta) utnyttjar inte på långa vägar glasfiberns egenskaper fullt ut, men det är billigt och går snabbt. Som vanligt är det en kompromiss mellan pris och prestanda...

Det fäster så bra som du vill. Om du polerar, vaxar och släppmedelsbehandlar tanken först bör det släppa snällt utan att skada lacken, ruggar du däremot upp lacken med ett slippapper kommer antagligen lacken släppa från plåten innan epoxin släpper från lacken...
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Flummo skrev:
Ja, principen är samma som för båtplast, även om man vanligtvis använder mer förfinade, dyrare och mer tidskrävande metoder när man pillar med kolfiber för att få max styrka och minimal vikt (som ju brukar stå högst på önskelistan när det gäller kolfiberdelar). De metoder som brukar användas när man bygger glasfiberbåtar m.m. (sprutlaminering eller handläggning med matta) utnyttjar inte på långa vägar glasfiberns egenskaper fullt ut, men det är billigt och går snabbt. Som vanligt är det en kompromiss mellan pris och prestanda...

Det fäster så bra som du vill. Om du polerar, vaxar och släppmedelsbehandlar tanken först bör det släppa snällt utan att skada lacken, ruggar du däremot upp lacken med ett slippapper kommer antagligen lacken släppa från plåten innan epoxin släpper från lacken...
Okej kanon, jättebra sida och inte långt ifrån mig som företaget ligger heller. Kanon schysst, nu ska det kläs massa grejer.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Mr.PB skrev:
Va kul,lycka till :yoparty
Tackar
Japp, fast det blir lite åt gången för det e så jävla dyrt. Men det som kommer kläs är, bakskärm, sidokåpor, kylvingar, tank, framlyse och framskärm, samt att jag köper ett par kolfiber handskydd. Samt att bakskärm, sidokåpor och kylvingar blir egendesign, eller iaf efterapning med modifikation.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
Tackar
Japp, fast det blir lite åt gången för det e så jävla dyrt. Men det som kommer kläs är, bakskärm, sidokåpor, kylvingar, tank, framlyse och framskärm, samt att jag köper ett par kolfiber handskydd. Samt att bakskärm, sidokåpor och kylvingar blir egendesign, eller iaf efterapning med modifikation.
lägg upp en projekt tråd så att vi kan se hur man ska göra :tummenupp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
-Rosen- skrev:
lägg upp en projekt tråd så att vi kan se hur man ska göra :tummenupp
japp kommer upp i min crm styling sedan tänkte jag, men det blir inte riktigt än. ska bli klar med dessa fälgar först. sen så.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Finns på ark om jag inte minns fel. Altså kolfiber belagdfolie.

Edit: kan ha vart av model svartplast med vita prikar.
 
Last edited:

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
prulle skrev:
Finns på ark om jag inte minns fel. Altså kolfiber belagdfolie.

Edit: kan ha vart av model svartplast med vita prikar.

Nedå det finns kolfiber ark att köpa, nån som är intresserad så kan jag länka nåra sidor där det finns :tummenupp
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
grym cross.. typ helt i kolfiber...
VILL HA!!!!

Pris: tror det va 250 000 eller 450 000...
 

Bifogat

  • fibercross1.JPG
    fibercross1.JPG
    78.8 KB · Visningar: 55
  • fibercross2.JPG
    fibercross2.JPG
    89 KB · Visningar: 56
  • fibercross3.JPG
    fibercross3.JPG
    90.8 KB · Visningar: 71

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Mr EmCom skrev:
grym cross.. typ helt i kolfiber...
VILL HA!!!!

Pris: tror det va 250 000 eller 450 000...
Det var precis så jag ville göra med min. Den är så jävla läcker.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Mr EmCom skrev:
grym cross.. typ helt i kolfiber...
VILL HA!!!!

Pris: tror det va 250 000 eller 450 000...
riktigt fin i alla fall men jag höll på att kräka när jag såg bromsarna, visst det är en cross men för det priset så kan de gott slänga på lite grövre bromsar. hur starkt är kolfiber igentligen, jag menar är svingen kolfiber rakt igenom eller?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Kolfiber blir precis så starkt som man vill ha det, man får bara se till att anpassa tjocklek och utformning. Jag vet inte om den svingen är gjord av 100% kolfiber eller inte, men den kan utan tvivel vara det. Möjligtvis med ingjutna metallbitar vid fäste för stötdämpare etc.
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Mr.PB skrev:
Nedå det finns kolfiber ark att köpa, nån som är intresserad så kan jag länka nåra sidor där det finns :tummenupp

Danmobilty: låttsas kolfiber ark typ som dekal...
Realcar finns på deras hemsida under kolfiber/kolfiberdelar/övrigt kolfiber...
 
Last edited:
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top