Intressant, skulle mycket väl kunna tro att värmen från bromsen kan vara orsaken, vet inte vad bst använder för material men skulle tippa att matrisen (bindemedlet) inte tål mer än 120 -150 grader innan totalhaveri..
Intressant, skulle mycket väl kunna tro att värmen från bromsen kan vara orsaken, vet inte vad bst använder för material men skulle tippa att matrisen (bindemedlet) inte tål mer än 120 -150 grader innan totalhaveri..
frånMost importantly, they meet US D.O.T. and Japan JWL safety standards. RBX2 wheels are homologated for a maximum static load of 400 lbs. front, and of 620 lbs. rear, for a maximum operating temperature of 212 F° and maximum tire inflation pressure of 58 psi.
Precis så är det! Detta är samma orsak till att Könsäggets carbon fälgar pulvriserades på Ringen häromåret. Jag har själv kraschat med kolfiber fälgar i hög fart och visst gick de sönder, dvs knäcktes både i ekrar o fälgbana eftersom hojen voltade i hög fart flertalet gånger...
Här är max temperatur 212F=100C
från
https://www.cycleworld.com/rotobox-carbon-fiber-motorcycle-wheels-review#page-3
Hur varma kan däck bli vid bankörning ?
Men din krasch berodde inte på att fälgen gick sönder? Utan fälgen gick sönder utav krashen?
Hur var det i Koeningsegg's fall?
Isåfall är det ju inget konstigt, de är inte byggda för att krascha...
Rotobox: Här är max temperatur 212F=100C
Man blir ju nyfiken på hur mycket säkerhetsmarginal de har på temperaturen. Det där är ju operating temperature..
Är det så att däcken kan nå 100C vid bankörning så blir ju kolfiber för posörer.
Och i så fall är jag inte förvånad över att en bil med kolfiberfäljar kan få fälghaveri när man kör den på Ringen....100C däcktemperatur på en bil lär vara lätt överskrida
Här finns faktiskt möjlighet till en ny dimension av MC-burnout, till fälgen exploderar
(för med nytt däck smäller fälgen först !)
Själv tycker jag en lätt fälg fram skulle vara intressant men INTE bak.
Gissar min metod med en planka genom bakhjulet som stöder mot svingen inte är rätt metod med kolfiberfälg
för att kunna lossa främre kedjedrev vid drivpaketbyte.
Och går det nå 100C däcktemperatur vid bankörning / buskörning så är det ytterligare ett skäl till ingen kolfiberfälg bak.
Den maximalt tillåtna temperaturen för kolfiber är inte heller något problem. En bromsskiva kan bli uppåt tusen grader varm, däckets kontaktyta kan bli uppåt etthundrafemtio grader varm och däckets invändiga lufttemperatur kan bli uppåt hundra grader varm. Dock - det är ju endast en bråkdel av denna värme som går in i själva fälgen. Det mesta av bromsvärmen förs ju över till omgivande luft och det mesta av däckets värme förs ju över till asfalten.
Hur menar du här? kolfibern tål ju hög temperatur, dock inte i närheten av tusen grader, det är matrisen som kollapsar vid ganska låga temperaturer, beroende på matris som används. Men jag tvivlar på att det är någon värsting som används.
Jag menar precis det jag skriver - den maximala temperatur man mäter upp hos bromsar och däck når varken fiber eller matris i fälgen eftersom det mesta av denna värme strålas, leds eller förs över i andra riktningar.
Kolfiberfälgar för mc är mkt bra nuförtiden, tål mkt bankörning, inget att vara rädd för, Ghostrider körde ju i 400 blås med de på sin Turbo Busa
Håller med dig om att det mesta leds bort och i normalfallet så är det inga problem , men jag undrar hur mycket säkerhetsmarginal de kan tänkas ha med avseende på temperatur, skivan är ju skruvad i något som även har navet på fälgen skruvad i... samt ganska hög temp från däcket på det.. ducatihaveriet tidigare i tråden berodde nog på brand, eller extremt hög temperatur pga nå bromsfel..
Men om man, rent hypotetiskt nu, bromsar 250->0 några gånger, och sen står still med skållheta bromsar tills dom har svalnat, då borde man väl vara närmare riskzonen även med en hoj?På bil kan det (bevisligen) vara en issue men inte på hoj där hela fälgen har extremt mycket bättre och jämnare kylning och energin som ska bromsas bort är oerhört mycket mindre per hjul.
Det enda jag har emot kolfiberfälgar är att deras tillverkare allt som oftast inte verkar ha full koll på samtliga materialegenskaper och deras effekt på vibrationer. Jag vet inte hur många tester jag har bevittnat där en kolfiberfälg har bättre väghållningsegenskaper jämfört med de bästa magnesiumfälgarna, men tyvärr är helt oanvändbar på grund av så kallat "chatter", det vill säga högfrekventa däckvibrationer som uppstår vid greppcirkelns ytterkant. Detta trots att kolfiberfälgen enligt uppgift ska ha exakt samma styvhet som magnesiumfälgen och endast mindre massa och därmed mindre tröghetsmoment.
Vad är det för en konstig bil du har räknat på?På bil kan det (bevisligen) vara en issue men inte på hoj där... energin som ska bromsas bort är oerhört mycket mindre per hjul.
Vad är det för en konstig bil du har räknat på?
Finns en möjlig förklaring till det. Material har inte bara styvhet utan också dämpning. När man bygger en verktygsmaskin, använder man gjutjärn i stället för stål trots att E-modulen är ungefär hälften. Däremot är dämpningen mycket större, vilket ger mindre risk för chatter.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |