KOllA IN DET HÄR!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
tobbeviking skrev:
Någonting måste ju släppa ut det övertryck som blir kvar när man släpper på gasen, kanske har han valt en saabdump bara för att slippa pysandet? Eller pyser det 18år om den med :hihi
//Tobbe

Saabdumpar pyser en del de med, men är väl inte utformad för att låta mycket för alla 18åriga rallywannabees. :hihi

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
shoik skrev:
Man måste inte ha dumpvetil när man har turbo :fakta
MEN turbon mår verkligen inte bra av att inte ha en dumpventil.

Okej, men det var ju just de ja mena :7peta att grejorna inte mår av de...skulle nog inte vara så lång livslängd på dom annars...kul att byta aggregat kanske var och varannan månad...och billigt värre :tummenupp Fast häftigt me så mycke pulver i grejorna...men en 18-års-pys...på en hoj....mjaa...känns lite EPA tycker då ja :gnissla

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
P-E skrev:
Tror att det är en på forumet som har den. Synd på dumpen, hojar ska icke ha dump.

Bara dumpen inte låter är det okej... dessutom är det ju obligatoriskt :)

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
H4 skrev:
Bara dumpen inte låter är det okej... dessutom är det ju obligatoriskt :)

klart som fan det ska låta :tummenupp det ger ju en ännu fränare känsla ju.

BTW såg någons post ovan, det var iaf en kille på forumet som byggde och ägde hojen, vet att han var på väg att sälja, kan dock inte svara på vad som hänt efter det.....

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Snälla, kolla på ghost-rider hayabusa special. Då förstår ni det skööna med dump-ljud på motocykel!!!!!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Snubbben skrev:
Snälla, kolla på ghost-rider hayabusa special. Då förstår ni det skööna med dump-ljud på motocykel!!!!!
Rallybilar ska pysa och smälla, en hoj ska inte leka tryck och pys.
Det är väl fan ingen star wars shuttle heller! :4skrika :D
Jag tror många fått avsmak för dumpsmatter då motorburen ungdom monterat detta på varenda turbosnurra dom hittar och kör ettan fullgas och släpper av precis utanför donken.
Detta verkar man kunna syssla med i all evighet, kanske därför så många turbobilar rasar lådan på ettan och tvåan :gnissla
Dump som låter mkt har man för att det inte finns andra prylar som orkar med, inte för att det låter fRäNIgT.
//Tobbe

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
tobbeviking skrev:
Rallybilar ska pysa och smälla, en hoj ska inte leka tryck och pys.
Det är väl fan ingen star wars shuttle heller! :4skrika :D
Jag tror många fått avsmak för dumpsmatter då motorburen ungdom monterat detta på varenda turbosnurra dom hittar och kör ettan fullgas och släpper av precis utanför donken.
Detta verkar man kunna syssla med i all evighet, kanske därför så många turbobilar rasar lådan på ettan och tvåan :gnissla
Dump som låter mkt har man för att det inte finns andra prylar som orkar med, inte för att det låter fRäNIgT.
//Tobbe
Dumpen finns där för en anledning, den låter för en anledning också! Om du nu vill slippa ljudet så skit i och sätta på en turbo över huvud taget!

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snubbben skrev:
Dumpen finns där för en anledning, den låter för en anledning också! Om du nu vill slippa ljudet så skit i och sätta på en turbo över huvud taget!

men den låter ju inget om man har en återcirkulerande... så vida membranet inte är dåligt på tex en saab dump, då blir det ett kvittrande ljud...

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
shoik skrev:
men den låter ju inget om man har en återcirkulerande...
En återcirkulerande vad? skulle man skicka in avgaserna i inloppet eller vad menar du?
Edit: Jag vet att jag inte är så hipp på detta med turbo, men nu förstog jag vad du menade med Återcirkulerande! Man använder övertrycket under gasspjällets stängningstid (Ingen gas) och skickar tillbaks det till inloppet till turbon.

Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snubbben skrev:
En återcirkulerande vad? skulle man skicka in avgaserna i inloppet eller vad menar du?

En dumpventil släpper inte ut några avgaser... en dumpventil sitter på insugsidan och släpper ut övertrycket i insugsröret så att det inte får turbon att tvärnita vid gasavsläpp en återcirkulerande dump är det som sitter på alla turbo bilar från fabrik i dagsläger, och när man släpper av gasen så åter leds övertrycket tillbaka in i insugsröret, istället för att pysas ut högljödt i atmosfären...

det som motsvarar en dumpventill (blowoff) på avgasidan är en Wastegate...
men den har lite samma uppgift men ändå inte...

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
shoik skrev:
En dumpventil släpper inte ut några avgaser... en dumpventil sitter på insugsidan och släpper ut övertrycket i insugsröret så att det inte får turbon att tvärnita vid gasavsläpp en återcirkulerande dump är det som sitter på alla turbo bilar från fabrik i dagsläger, och när man släpper av gasen så åter leds övertrycket tillbaka in i insugsröret, istället för att pysas ut högljödt i atmosfären...

det som motsvarar en dumpventill (blowoff) på avgasidan är en Wastegate...
men den har lite samma uppgift men ändå inte...
Förstog nu... När du sa återcirkulerande trodde jag du syftade på turbon!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Andreas N. skrev:
Okej, men det var ju just de ja mena :7peta att grejorna inte mår av de...skulle nog inte vara så lång livslängd på dom annars...kul att byta aggregat kanske var och varannan månad...och billigt värre :tummenupp Fast häftigt me så mycke pulver i grejorna...men en 18-års-pys...på en hoj....mjaa...känns lite EPA tycker då ja :gnissla

mår bra :confused: det är väll det dom gör om jag förstår det hela rätt eftersom avgaserna går egenom turbon så byggs en oerhört hög temeratur upp. Man släper väll på ladtryck för att kunna varva ner motorn snabbare

hur är det egentligen waste gaten är den som släpper avgassidan och dumpen som man säger sitter på insugnings röret efter IC :confused:

edit: oj såg dit inlägg nu shoik då vet jag

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Ursäkta att jag frågar om bilar nu men jag bara måste eftersom ni pratar så mycket om turbo. Är det en dumpventil eller en återcirkulerande i saab 900 turbo av den gamla årsmodellen? :näsblod

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
niklas_gripen skrev:
Ursäkta att jag frågar om bilar nu men jag bara måste eftersom ni pratar så mycket om turbo. Är det en dumpventil eller en återcirkulerande i saab 900 turbo av den gamla årsmodellen? :näsblod

Nu har du väll förstått det lite fel, en dumpventil kan antingen vara återcirkulerande eller öppen... och det som sitter på alla bilar från fabrik är återcirkulerande pga mer komfort att det inte låter en massa...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
öppen dump är kul i ungefär 2 mil, sen får man bara slag på det där djävla oväsenet

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Anton_Ljunghusen skrev:
öppen dump är kul i ungefär 2 mil, sen får man bara slag på det där djävla oväsenet

mmm visst kan det bli jobbigt ibland och man kan ju tänka sig att man har tex en audi rs6 med tomatlåda, då är det kanske lite fel kännsla med tanke på att det ska vara mer åt en "lyxig" bil...

Men samtidigt tänker man att man har en supra med 800hk så har man inte så mycket val, då inte en återcirkulerande klarar, den mängden ladd.
finns visst några man tagit fram just för mycket ladd som är återcirkulerande men hur kul är det då :) dessutom har man ju en massa ljud från ett stort avgasystem m.m. då ändå :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras