Kolla på film

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Hej.

Behöver hjälp med vad jag ska ha för hårdvaror för att kolla på film från datorn på tv.

Tänkte behålla datorn jag har nu som Kontor/surf dator sen ställa en burk vid tv som jag tänkte ha hårdiskar med film på. Sen samköra med nätverk.
Vad krävs?? Behöver man det värsta moderkortet eller ska man satsa på ett grymt grafikkort..

Hjälp mig och snälla förklara som ni prata med en 7åring :kocko

Mathias

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Det behövs inga speciellt grymma grejer. En 3 år gammal dator funkar normalt utan problem. Det enda kravet är att grafikkortet har TV-out.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Hej!!

Du behöver inte alls en värsting dator för att kolla på film på tvn, det räcker med att du har ett grafik kort som har tv-out t.ex Geforce 4, 4200ti är skit bra. Verkligen ett bra grafikkort för pengarna. Om jag nu jämför med min dator så har jag det där grafikkortet och så en p4 2.4ghz men de behövs inte, räcker med en 2ghz men tänk på att köpa ett moderkort med bra mhz i system busen. Sen ram minne är bra att ha bra så att säga, rekommenderar 512mb i ram sdram. ja de var väll de. Ajusste om du vill ha bra ljud så finns de integrerat i moderkortet men det suger, köp nån 5.1 ljud kort för en 500hundring eller nåt dom funkar kanon. Du ska bygga själv va? för då kostar en sån data som jag har inte alls mycket.
Det blev lite men hoppas de hjälper. :)
Lycka till!

/David

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daviid skrev:
Hej!!

Du behöver inte alls en värsting dator för att kolla på film på tvn, det räcker med att du har ett grafik kort som har tv-out t.ex Geforce 4, 4200ti är skit bra. Verkligen ett bra grafikkort för pengarna. Om jag nu jämför med min dator så har jag det där grafikkortet och så en p4 2.4ghz men de behövs inte, räcker med en 2ghz men tänk på att köpa ett moderkort med bra mhz i system busen. Sen ram minne är bra att ha bra så att säga, rekommenderar 512mb i ram sdram. ja de var väll de. Ajusste om du vill ha bra ljud så finns de integrerat i moderkortet men det suger, köp nån 5.1 ljud kort för en 500hundring eller nåt dom funkar kanon. Du ska bygga själv va? för då kostar en sån data som jag har inte alls mycket.
Det blev lite men hoppas de hjälper. :)
Lycka till!

/David

Tänkte hitta en beg å sen bygga till mina behov. Den kommer bara att stå mot tv.
Ska försöka hitta en mellan 2,0 -2,6ghz helst fulltower. Tänkte sen plocka i ett bra gaffikkort och lagomt med minne. har en 160g hårddisk som jag tänkte använda till att börja med. Funderar även på att skaffa en dvd bränare utifall man vill bränna ut nånting.

Vad ska man ha för graffikkort? Vill bara ha bra bild på tv, plus kunna spela in.

Vad ska man ha för överföring? har en dator som står mot internet, som laddar ner. Nätverk, USB2 eller firewire?

Måste man ha ett bra ljudkort? eller kan man bara ta signalen till en grym förstärkare?

Mathias

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
MaPe skrev:
Tänkte hitta en beg å sen bygga till mina behov. Den kommer bara att stå mot tv.
Ska försöka hitta en mellan 2,0 -2,6ghz helst fulltower. Tänkte sen plocka i ett bra gaffikkort och lagomt med minne. har en 160g hårddisk som jag tänkte använda till att börja med. Funderar även på att skaffa en dvd bränare utifall man vill bränna ut nånting.

Vad ska man ha för graffikkort? Vill bara ha bra bild på tv, plus kunna spela in.

Vad ska man ha för överföring? har en dator som står mot internet, som laddar ner. Nätverk, USB2 eller firewire?

Måste man ha ett bra ljudkort? eller kan man bara ta signalen till en grym förstärkare?

Mathias

ATI:s grafikkort ger generellt bra TV-out. 9600/pro/XT är ett bra val för rimliga pengar.
Ska du ha Intel köp _inte_ celeron utan ta den billigaste P4:an istället. Kraven för filmvisning är som sagt inte höga, P3 500Mhz räcker utan problem. Det kan ju dock vara kul med lite kraftfullare grejer nu när HDTV är på g.
100Mbit ethernet är den självklara lösningen på överföringen.

Har du en förstärkare som klarar digitalingång ska du absolut ha ett ljudkort som fixar spdif-ut, vilket de flesta "lite dyrare" kort klarar.

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bgix skrev:
Enkla grafikkort (som mitt Nvidia Geforce 4 MX 420) ger helt OK TV-bild. Dock är TV-outsignalen i formatet SuperVHS så den funkar inte med äldre TV-apparater.

Inte heller går det att spela in på VHS-band, de flesta spelare saknar ingång för SVHS-signal. SIBA säger att de kan skaffa sådana apparater men de skulle då kosta över 3000:-.

Bättre grafikkort sägs kunna leverera flera olika slags utsignal, bl.a. sådan som passar i antennuttaget på alla slags TV/Video. ?OBS hörsägen, någon som kan bekräfta?

Jag hade tänkt spela in på hårddisken. Om det är värt att spara eller så så är tanken att kunna bränna det på skiva.
Min Tv har både Svideo och scart med RGB så det är lungt.

Mathias

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
The Doctor skrev:
Kan ju vara kul att ha en ganska tyst dator om den ska stå i vardagsrummet också.

Ingen fara för min del då jag ska ställa den i en skrubb som finns bakom vägen till tv´n, sen ta upp ett hål in till tv´n.

Men annars så vore det att föredra.

Mathias

R1joppe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K6 Racehoj
Fan sitter du vid datorn den här tiden....???
Ut och laga min växelåda nu istället...!!!!!! :7peta

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1joppe skrev:
Fan sitter du vid datorn den här tiden....???
Ut och laga min växelåda nu istället...!!!!!! :7peta

Kan inte laga din vxllåda på arbetstid för då blir det väl för dyrt :tungan

Så då får man surfa lite istället :yoparty

Mathias

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
-
bgix skrev:
Enkla grafikkort (som mitt Nvidia Geforce 4 MX 420) ger helt OK TV-bild. Dock är TV-outsignalen i formatet SuperVHS så den funkar inte med äldre TV-apparater.

Inte heller går det att spela in på VHS-band, de flesta spelare saknar ingång för SVHS-signal. SIBA säger att de kan skaffa sådana apparater men de skulle då kosta över 3000:-.

Bättre grafikkort sägs kunna leverera flera olika slags utsignal, bl.a. sådan som passar i antennuttaget på alla slags TV/Video. ?OBS hörsägen, någon som kan bekräfta?
Du köper bara en scart anslutning som du stoppar i s-video kabeln i.
Finns på biltema. Sen ändrar du på inställningar villken kabeltyp du ska ha.
Brukar stå på s-video, ändra till composite anslutning om du saknar färg!

R1joppe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K6 Racehoj
MaPe skrev:
Kan inte laga din vxllåda på arbetstid för då blir det väl för dyrt :tungan

Så då får man surfa lite istället :yoparty

Mathias

Ahhhh..... tänkte inte på det, klart man vill ha det billigt *hehe* :tummenupp

Så du får surfa på arbetstid du.... :rolleyes:

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Behöver du inte spela in, så funkar det ju med en moddad Xbox med större hårddisk i..
Den är ju gjord för Tv-ut, dessutom.

klarar av att streama filmer/musik från din andra dator via nätverk om du vill det.

Ska du också kunna spela in, då behöver du en dator istället, med ett kort med video-in också och sen kunna koppla lämlig inkälla till den.
Det finns ju annars Tvkort som du bara kopplar in antenningången på. Då har du en egen tv-modul i det kortet, du slipper alltså låsa en extern inkälla till en kanal medans du spelar in.
En del tvkort finns i PVR (Personal Video Recorder) utförande också, de har oftast lite bättre stöd för inspelning i bättre format och grejor tror jag.

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bulan skrev:
Behöver du inte spela in, så funkar det ju med en moddad Xbox med större hårddisk i..
Den är ju gjord för Tv-ut, dessutom.

klarar av att streama filmer/musik från din andra dator via nätverk om du vill det.

Ska du också kunna spela in, då behöver du en dator istället, med ett kort med video-in också och sen kunna koppla lämlig inkälla till den.
Det finns ju annars Tvkort som du bara kopplar in antenningången på. Då har du en egen tv-modul i det kortet, du slipper alltså låsa en extern inkälla till en kanal medans du spelar in.
En del tvkort finns i PVR (Personal Video Recorder) utförande också, de har oftast lite bättre stöd för inspelning i bättre format och grejor tror jag.

Ja, det är många som säger att man skulle skaffa en X-box. Men nu har jag PS2 med chipp och orkar inte byta. Och ja, jag vill kunna spela in. smart det där med att ha ett tv kort i burken det hade jag inte tänkt på. men tror inte jag kommer att spela in från det analoga nätet. Bor i villa med paraboler, har inte ens orkat koppla in en analog kabel....

Hörde att det inte spelar någon roll hur grymt graffikort man har, det blir inte bättre bild på tv. Utan det skiljer mellan tillverkare.falskt/sant?

Vet någon hur det ligger till med Windowsjättesatsning på multimedia, har hört att det skulle komma några uppdateringar till sommaren för XP som skulle göra det lättare att använda tv som bildkälla...

Mathias

Coola Ola

Guest
MaPe skrev:
Ja, det är många som säger att man skulle skaffa en X-box. Men nu har jag PS2 med chipp och orkar inte byta. Och ja, jag vill kunna spela in. smart det där med att ha ett tv kort i burken det hade jag inte tänkt på. men tror inte jag kommer att spela in från det analoga nätet. Bor i villa med paraboler, har inte ens orkat koppla in en analog kabel....

Hörde att det inte spelar någon roll hur grymt graffikort man har, det blir inte bättre bild på tv. Utan det skiljer mellan tillverkare.falskt/sant?

Vet någon hur det ligger till med Windowsjättesatsning på multimedia, har hört att det skulle komma några uppdateringar till sommaren för XP som skulle göra det lättare att använda tv som bildkälla...

Mathias

Det finns en specialversion av windows xp som kallas media center men det säljs bara med OEM-tillverkade standalone burkar för mediaspelning (ser typ ut som en dvdspelare men har innehåller i princip en pc). Kanske går att tanka ner nånstans iofs. Annars kan man göra samma sak med Linux men det kanske är överkurs.

Den burk jag kör film är en 1 GHz Athlon med 256 MB minne o ett ATi 9000 grafikkort. Kostade inte mkt o funkar kalasbra. Nvidia GeForce 4MX 420 räcker gott o väl annars. Nuförtiden är det ungefär samma kvalité på TV-ut från olika tillverkare, kanske att det blir sämre om man köper från den billigaste asiatiska tillverkaren.

Vill du kunna spela in på datorn måste du ha ett kort med S-Videoingång vilket kanske inte är så vanligt. Isf är nåt i stil med det här kortet helt rätt, både S-Video o vanlig antenningång http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASUSTV

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati