Kollar dom avgasvärden vid besiktning?

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
tja

dags för besiktning för fösta gången på onsdag. det jag undrar är kollar dom något med avgasvärden mm. dvs något där man borde oroa sig för? och vad är det annars man bör tänka på?

Tack på förhand :Bugar

//Pelle
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
när jag besiktigade min 600 i april så startade de inte ens hojen.
jävligt kul då jag hade monterat tillbaka orginalsystem och allt för att klara bullertest.. (något bullertest gjorde de såklart inte heller).

värt att nämna är att dom får inte provköra hojarna medans det är för grusigt osv.. senare på våren, typ nu så gissar jag dock att de kör hojarna.. men avgasprov? nej, inte för min del iaf.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Glöm inte varningstriangeln.
Knäpp gärna ihop sägerhetsbältena för att förenkla för besiktninsmannen också, det gillar dom.:D
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag var på min första hojbesiktning i fredags.
Klagade först på min ljusbild, men det justerades kvikt på plats.
Klagade sen på att kedjan var för dåligt spänd.
Efter provkörning så klagade han på att den var svår att wheela med, men börna gick bra så där fick den också godkänt.
Inget annat att klaga på, inga anmärkningar i protokollet.

Kollade inga avgasvärden. Kollade inte ljudnivå, om det nu inte är dB mätare i den där multifjärren han bar runt på, men gasade inte upp hojen inomhus iaf och när den är på tomgång så är den tyst som när lammen sover.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag var på min första hojbesiktning i fredags.
Klagade först på min ljusbild, men det justerades kvikt på plats.
Klagade sen på att kedjan var för dåligt spänd.
Efter provkörning så klagade han på att den var svår att wheela med, men börna gick bra så där fick den också godkänt.
Inget annat att klaga på, inga anmärkningar i protokollet.

Kollade inga avgasvärden. Kollade inte ljudnivå, om det nu inte är dB mätare i den där multifjärren han bar runt på, men gasade inte upp hojen inomhus iaf och när den är på tomgång så är den tyst som när lammen sover.

ok, är även lite fundersam på hur nogranna de är på att kolla skyltlyktor, min e nämligen lite utav ett hemmabygge:gnissla ser bra ut enligt mig men är lite osäker
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
ok, är även lite fundersam på hur nogranna de är på att kolla skyltlyktor, min e nämligen lite utav ett hemmabygge:gnissla ser bra ut enligt mig men är lite osäker

Vet inte hur noga de är med att skyltbelysningen ska vara "rätt".
Men vet att om man besiktigar helt utan skyltbelysning så får man en anmärkning.

Dock leder den inte till körförbud eller liknande, så det spelar i praktiken ingen roll.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Vet inte hur noga de är med att skyltbelysningen ska vara "rätt".
Men vet att om man besiktigar helt utan skyltbelysning så får man en anmärkning.

Dock leder den inte till körförbud eller liknande, så det spelar i praktiken ingen roll.

Måste de finnas skyltbelysning på hojar också?
Kör en mito där baklampan lyser ut mot baken men även ner på skylten,
räknas de eller? såfall kan man ju skippa bögläppen och sätta på miniblinkers och flytta in/upp skylten en aning, :)
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Skylten måste enligt lag vara upplyst av ett vitt ljus, dvs röd lampa duger inte. Men som sagt av föregående så ger avsaknad av detta bara en anmärkning, vilket om jag har förstått det rätt fortfarande betyder en godkänd besiktning.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Skyltbelysning är ett måste. Tror dock inte det spelar nån roll om det är ett hemmabygge eller original. Bara de fyller sin funktion.
En annan sak man inte ska glömma är reflexen bak.
Själv tog jag en cykelreflex som jag satte fast på en glasspinne som fästen på regplåtshållaren. Allt med dubbelhäftande tejp. Åkte bort igen direkt efter besiktningen :)
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Skyltbelysningen måste vara e-godkännd, men förhoppningsvis kollar dom inte så noga på min då den fyller sin funktion. Och reflexen satte jag på idag, slog på stort och använde faktiskt en aluminiumpinne:D
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag var o besiktade idag, det enda som är viktigt med skyltbelysningen är att det är vitt ljus e-godkänt och att den inte lyser rakt bakåt, alltså uppåt framåt eller åt sidan kan det lysa. Men inte bakåt så jag ska åka dit igen och visa upp min nyriktade belysning och min uträtade fotbroms inom en månad...
Ombesikting alltså.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top