Kollar på en Suzuki GS450 -81, ägaren säger att den misständer på 2000-3000 varv

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo.

Håller på att köpa en nybörjarhoj att övningsköra med. Har fastnat för den här Suzuki GS450 från -81 med endast två ägare och har gått 4000 mil.

Den enda "nackdelen" är att ägaren säger att om man ligger på jämn gas vid 2000-3000 varv så misständer den lite. Dock inga problem när man varvar upp den. Han har provat byta tändstift utan framgång.

Någon som vet vad det kan vara för fel? Är det säkrast att avstå köpet?

MVH
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Brytartändning på en sån eller cdi?

Oavsett så tror jag inte att du ska räkna med en hoj som inte behöver skruvning för dom pengarna.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Nu vet jag inte hur registret ser ut på sånna hojar, men på MC rent generellt ligger man väl aldrig på 2-3k rpm särskilt länge..? :va det hade varit en annan 5a om det va en bil där man ofta ligger å marchar mellan 2-3k.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ett tips, köp ngt som GÅR bra, det kan se ut som skit, men tro mig, mekaniska problem vill du inte tampas med vid sidan om att tampas med att ta lappen! (Honda brukar hålla...)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett tips, köp ngt som GÅR bra, det kan se ut som skit, men tro mig, mekaniska problem vill du inte tampas med vid sidan om att tampas med att ta lappen! (Honda brukar hålla...)
Jag håller med hundraprocentigt! :fakta Lägg till elfel också, det suger att felsöka :huvet Fast å andra sidan, elen på en hoj från tidigt 80-tal brukar vara ganska simpel :)

Till TS, det KAN vara så enkelt att det är dålig jordning nånstans, att generatorn inte är tiptop eller att förgasarna är slitna. Det är troligare att den har gått 14000 mil dessutom, att en hoj skulle ha gått 125 mil per säsong är knappast troligt, 440 mil om året är betydligt mycket troligare.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Brytartändning på en sån eller cdi?

Oavsett så tror jag inte att du ska räkna med en hoj som inte behöver skruvning för dom pengarna.

Inte en aning om din första fråga. Jag är inte hojmekaniker direkt.
Jag är inställd på att hitta en nybörjarhoj i bruksskick för ca 5.000kr. Bara den går att köra och går igenom besiktningen är jag nöjd. Men jag vill ju inte köpa en där motorn riskerar att gå sönder. Jag är väl ganska teknisk av mig och gillar att läsa guider på nätet.

Nu vet jag inte hur registret ser ut på sånna hojar, men på MC rent generellt ligger man väl aldrig på 2-3k rpm särskilt länge..? :va det hade varit en annan 5a om det va en bil där man ofta ligger å marchar mellan 2-3k.

Tänker man pendlar på motorvägen. När jag övningskör så blir det väl i för sig inte så mycket pendling, men man vill ju ändå gärna höra sig för om det är något allvarligt fel.

Ett tips, köp ngt som GÅR bra, det kan se ut som skit, men tro mig, mekaniska problem vill du inte tampas med vid sidan om att tampas med att ta lappen! (Honda brukar hålla...)

Det klart jag vill köpa något som går bra med bra kvalite. Utseendet skiter jag fullständigt i.
Jag har inget emot att göra lite mer regelbundna reparationer som oljor, filter och bromsar och liknande. Men dock kanske inte motorrenovationer.

Jag håller med hundraprocentigt! :fakta Lägg till elfel också, det suger att felsöka :huvet Fast å andra sidan, elen på en hoj från tidigt 80-tal brukar vara ganska simpel :)

Till TS, det KAN vara så enkelt att det är dålig jordning nånstans, att generatorn inte är tiptop eller att förgasarna är slitna. Det är troligare att den har gått 14000 mil dessutom, att en hoj skulle ha gått 125 mil per säsong är knappast troligt, 440 mil om året är betydligt mycket troligare.

Tror inte att hojen är mätarskruvad. Miltalet stämmer enligt besiktningen. Den ser ut att vara i bra skick på bilden i alla fall, men man ska inte säga något innan man sett den.

Det enda jag undrade var om ni tycker man ska avstå att köpa motorcykeln p.g.a detta?
Det är ganska svårt att hitta en billig skattebefriad MC som kvalificerar som A2.

Kollade på en Yamaha XS400 -82 som gått 7000 mil, men vissa på internet säger den motorn inte är lika hållfast och stabil som liknande Honda och Suzuki.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är svårt att säga vad det är för fel på GS450 som gör att den går dåligt på mellanvarv utan att kolla närmare. Det kan vara brända ventiler som ofta märks mest på lätt last. Andra möjligheter är otäta insugsgummin, trasigt förgasarmembran eller i bästa fall behövs bara en rengörning av förgasaren. Andra möjligheter är att den har försetts med något knasigt luftfilter så att bränslekurvan inte längre stämmer.

Tyvärr, inget entydigt svar...
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Det är svårt att säga vad det är för fel på GS450 som gör att den går dåligt på mellanvarv utan att kolla närmare. Det kan vara brända ventiler som ofta märks mest på lätt last. Andra möjligheter är otäta insugsgummin, trasigt förgasarmembran eller i bästa fall behövs bara en rengörning av förgasaren. Andra möjligheter är att den har försetts med något knasigt luftfilter så att bränslekurvan inte längre stämmer.

Tyvärr, inget entydigt svar...

Tack för svaret! Som jag trodde då, klart det är omöjligt för er att säga vad felet är bara sådär :)
Men låter det som ett allvarligt fel, eller är det bara att köra vidare i så fall?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror inte att hojen är mätarskruvad. Miltalet stämmer enligt besiktningen. Den ser ut att vara i bra skick på bilden i alla fall, men man ska inte säga något innan man sett den.
Skruvad behöver den inte vara, men dom visar max 99999 km, sen rullar mätaren runt, så det ser likadant ut om den har gått 4000 mil, 14000, 24000 eller 74000 mil ;)
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Skruvad behöver den inte vara, men dom visar max 99999 km, sen rullar mätaren runt, så det ser likadant ut om den har gått 4000 mil, 14000, 24000 eller 74000 mil ;)

Ah, det var ju inte så smart... i så fall skulle ju varenda hoj ute på Blocket kunna vara mätarskruvad? Enda sättet att se garanterad mätarställning borde väl vara att be bilprovningen om tidigare besiktningsprotokoll?

Så svårt att välja... en Yamaha XS 400 med motor som en person på nätet anser ha "dåligt rykte". Är det skitsnack? Ägaren är ju schysst och han har servat den och går som smort säger han.
Eller en Honda GS450 som har gått mindre men har problem med misständning på vissa varv.

Kanske är mer värt att vänta tills något mer intressant kommer upp på Blocket? Det är bara så svårt att hitta en som just passar in i A2-klassen och som man kan köra upp med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ah, det var ju inte så smart... i så fall skulle ju varenda hoj ute på Blocket kunna vara mätarskruvad? Enda sättet att se garanterad mätarställning borde väl vara att be bilprovningen om tidigare besiktningsprotokoll?
Ja, varenda fordon kan ju ha skruvade mätare, men att den har gått varvet runt har ju inget med skruvad mätare att göra, det är en del av funktionen i mätare som bottnar vid 10k mil.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
När du har kortet och vill ha en gammal hoj av nostalgiska själ, så kan det var en kul hoj att ägna sin fritid åt. Men för övningskörning ska du ha en väl fungerande hoj. 2-3000rpm kommer hojen ofta gå på vid manöverprov och olika övningar. En gammal -80tals hoj, eller är det rent av -70 tal. Är kanske inte det lättaste att manövrera runt på heller.
Oavsett mil, så kan en förgasarrenovering med tillhörande gummin vara på sin plats. Vips kan hojen vara dubbelt så dyr. DÅ kan du lika väl lägga 10k direkt på en fungerande hoj som går bra i körgården.
Men har du nostalgiska drag till just DEN hojen. OKEJ då.... Men inte rekommendation.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
När du har kortet och vill ha en gammal hoj av nostalgiska själ, så kan det var en kul hoj att ägna sin fritid åt. Men för övningskörning ska du ha en väl fungerande hoj. 2-3000rpm kommer hojen ofta gå på vid manöverprov och olika övningar. En gammal -80tals hoj, eller är det rent av -70 tal. Är kanske inte det lättaste att manövrera runt på heller.
Oavsett mil, så kan en förgasarrenovering med tillhörande gummin vara på sin plats. Vips kan hojen vara dubbelt så dyr. DÅ kan du lika väl lägga 10k direkt på en fungerande hoj som går bra i körgården.
Men har du nostalgiska drag till just DEN hojen. OKEJ då.... Men inte rekommendation.

Tack för svaret. Vad jag läst på så ska båda dessa hojar vara ganska bra nybörjarhojar ändå.
Men om vi skrotar GS450:n, kan XS400:n vara något fortfarande? Den ska ju ändå funka perfekt.
Låt säga att jag får den för 4.500kr och kör kanske max 3 gånger i månaden. Kan inte det vara värt ett köp?

Men självklart är det sant det du säger. Anledningen varför jag kollar på en såpas gammal hoj är ju just p.g.a skattebefriad, veteranförsäkring och inköpspriset.
Det klart att MC-kort inte är gratis på något sätt, men jag kom väldigt billigt undan med mitt B-körkort, och det är lite det tänket jag har här också.

Se A-körkortet mer som ett sidoprojekt. Jag övningskör lite då och då, och gör uppkörning när jag känner mig mogen. Det är därför jag inte vill gå in 100% och köpa en dyr hoj från början.

Hoppas ni förstår hur jag tänker! Jag är ju helt ny i MC-världen, mitt tänk kanske är helt idiotiskt, jag vet inte :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Antar att det är den här. http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS450_47590205.htm?ca=9&w=3
Den SER ju väldigt fin ut för det priset. Jag skulle nog köpa den med de förutsättningar som du har beskrivit.
Kolla så att den fungerar OK först. Att alla växlar fungerar utan problem och ingen hoppar ur vid pådrag. Bromsar, koppling etc. Om den drar bra vid max pådrag så är det antagligen inge fara med maskinen heller utan t.ex. bara något enkelt förgasarfel.

Lagringen till växelpedalen ska inte vara mycket slitna om miltalet stämmer. Om allt känns sladdrigt har den gått långt men det ser inte ut så på bild i alla fall. Är däcken kass kan du kanske pruta lite också.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Antar att det är den här. http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS450_47590205.htm?ca=9&w=3
Den SER ju väldigt fin ut för det priset. Jag skulle nog köpa den med de förutsättningar som du har beskrivit.
Kolla så att den fungerar OK först. Att alla växlar fungerar utan problem och ingen hoppar ur vid pådrag. Bromsar, koppling etc. Om den drar bra vid max pådrag så är det antagligen inge fara med maskinen heller utan t.ex. bara något enkelt förgasarfel.

Lagringen till växelpedalen ska inte vara mycket slitna om miltalet stämmer. Om allt känns sladdrigt har den gått långt men det ser inte ut så på bild i alla fall. Är däcken kass kan du kanske pruta lite också.

Tack för svaret, ja det är rätt annons. Yamaha XS400:n verkar såld, så den går bort.
Jag har ju varken körkort eller erfarenhet för att provköra, så jag funderar på att be han köra hit den, och sen se om min granne som är mc-mekaniker kan tänka sig att kolla på den. Tycker det är imponerande att den enligt Transportstyrelsen bara har haft 2 ägare.

Dock så vill jag inte heller göra ett förhastat köp innan jag hittat en handledare att köra med. Snackade med SVMC idag, och de lovade att de skulle höra runt i Göteborgsregionen och se om det fanns någon som skulle kunna tänka sig ställa upp :)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top