Kolv (efter) sökning

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Letar kolv.

Viktiga data, borrning 54mm. Nästa viktiga punkt är kolvbult 16mm och att den går att köpa fortfarande.

Någon som har något vilt förslag, bör vara från räjser eller eventuellt cross. Inget landsvägskrot med dubbla ringar etc.

Var nöjd förra året då Yamaha återupptog tillverkningen av kolvar som varit slut i mer än tio år, men nu när jag skulle införskaffa årets laddning kom kallduschen. Killen som hade hand om försäljningen (ur sin skrivbordslåda !!!) har gått i pension...
Verkar svårt att få tag på igen.

Alternativet är bara info om alla 54mm kolvar och vad de har för kolvbultar. Med lite tur kan man istället hitta en nålrullkrans med andra mått så jag kan få det att passa i staken ändå.

Eller om någon känner till en nålrullkrans med innerdiameter 15mm och ytter 20mm och en bredd på minst 18mm
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kompressionshöjden (höjd från kolvbult till ovankant på kolv) borde ju också vara ett rätt viktigt mått.
Kolvtoppens utseende är ju också intressant om än inte på tiondelen hit och dit. 2-t-kolvar brukar ju inte ha mer material än nödvändigt = går inte att bearbeta så mycket.
Glöm inte att vikten bör vara (eller kunna bli genom bearbetning) någorlunda rätt om du inte vill balansera om motorn.

Och eftersom det tydligen handlar om 2-t så vill det ju till att kolvskörten inte öppnar några portar vid fel tillfälle också.
Och att kolvringsgapet (dvs styrstiftet, om det finns nåt) sitter rätt så ingen kolvringsände tittar ut i en port. Detta är ju dock ett mindre problem, ett stift går ju alltid att flytta på.

Jag tror att ett flertal av kolvtillverkarna kan tillverka de kolvar du vill ha. De blir ju kanske dyrare än "på-hyllan-kolvar" men å andra sidan så kanske du slipper Yamahas påslag = kanske blir hyggligt pris i alla fall.


Jaja, jag kunde inte hjlpa med en lösning men jag har i alla fall belyst några fler aspekter på ett kolvbyte.
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Rolle Rotax skrev:
Letar kolv.

Viktiga data, borrning 54mm. Nästa viktiga punkt är kolvbult 16mm och att den går att köpa fortfarande.

Någon som har något vilt förslag, bör vara från räjser eller eventuellt cross. Inget landsvägskrot med dubbla ringar etc.

Var nöjd förra året då Yamaha återupptog tillverkningen av kolvar som varit slut i mer än tio år, men nu när jag skulle införskaffa årets laddning kom kallduschen. Killen som hade hand om försäljningen (ur sin skrivbordslåda !!!) har gått i pension...
Verkar svårt att få tag på igen.

Alternativet är bara info om alla 54mm kolvar och vad de har för kolvbultar. Med lite tur kan man istället hitta en nålrullkrans med andra mått så jag kan få det att passa i staken ändå.

Eller om någon känner till en nålrullkrans med innerdiameter 15mm och ytter 20mm och en bredd på minst 18mm

Till vilken motor skall den användas TZ250D-F? Ska ru ha rullagret till 16mm bulten å i så fall till Yamma staken?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Robban_C skrev:
Kompressionshöjden (höjd från kolvbult till ovankant på kolv) borde ju också vara ett rätt viktigt mått.
Kolvtoppens utseende är ju också intressant om än inte på tiondelen hit och dit. 2-t-kolvar brukar ju inte ha mer material än nödvändigt = går inte att bearbeta så mycket.
Glöm inte att vikten bör vara (eller kunna bli genom bearbetning) någorlunda rätt om du inte vill balansera om motorn.

Och eftersom det tydligen handlar om 2-t så vill det ju till att kolvskörten inte öppnar några portar vid fel tillfälle också.
Och att kolvringsgapet (dvs styrstiftet, om det finns nåt) sitter rätt så ingen kolvringsände tittar ut i en port. Detta är ju dock ett mindre problem, ett stift går ju alltid att flytta på.

Jag tror att ett flertal av kolvtillverkarna kan tillverka de kolvar du vill ha. De blir ju kanske dyrare än "på-hyllan-kolvar" men å andra sidan så kanske du slipper Yamahas påslag = kanske blir hyggligt pris i alla fall.


Jaja, jag kunde inte hjlpa med en lösning men jag har i alla fall belyst några fler aspekter på ett kolvbyte.

De flesta av 'problemen' du räknar upp är bara fixar.

Kompressionshöjden är egentligen ointressant, behövs det får jag flytta cylinder upp eller ner samt förbränningsrum. Men utan kolv kan jag inte köra alls...

Likadant med skörten, då motorn är kolvstyrd kommer troligen alla skört vara för långa och behöva kortas.

Kolvtillverkarna kan nog tänkas tillverka, men då måste jag beställa cirkus 50-100 kolvar och det är lite mycket.

Att fixa i kolvar från någon annan hoj blir mer ekonomiskt.

6008pro skrev:
Till vilken motor skall den användas TZ250D-F? Ska ru ha rullagret till 16mm bulten å i så fall till Yamma staken?

Till tz250 F

Får jag tag i kolvar med 54borr och 16mm kolvbult så är det ju hyfsat direkt montera, annars är det ju med någon annan kolvbult så man får montera ett annat lager.

Har andra kolvar liggandes men de har 15mm kolvbult och det finns inget lager som passar mellan stake/kolv då tyvärr.

Nyrenoverade vevar så det är tz stakar, vore ju kul att köra slut på de innan man bytte...



Alla som kör modernare honda, yamaha, aprilia etc med 54mm borr, vad har ni för kolvbultstorlek? Eller är det inga som mekar?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Rolle Rotax skrev:
Alla som kör modernare honda, yamaha, aprilia etc med 54mm borr, vad har ni för kolvbultstorlek? Eller är det inga som mekar?

14mm både honda och yamaha.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
oFFkeFF skrev:
14mm både honda och yamaha.

En verktygslös och nästan hojlös posör :) Då tackar vi för den infon.
Då ska vi börja slå i lite lagerböcker igen och se vad för hemskt man inte hittar.

Kommentar om kompressionshöjden, då det efterfrågas räjskolvar alternativt någon cross skiljer sig inte komp-höjden märkbart heller. Är hyfsat lika på alla räjshojar.

Kommentar om pris på Yamahas kolvar, dessa som gick att köpa kostade 100 Euro tror jag, inklusive lager, ring och bult. Helt ok pris enligt mig.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Rolle Rotax skrev:
En verktygslös och nästan hojlös posör :) Då tackar vi för den infon.
Då ska vi börja slå i lite lagerböcker igen och se vad för hemskt man inte hittar.

Kommentar om kompressionshöjden, då det efterfrågas räjskolvar alternativt någon cross skiljer sig inte komp-höjden märkbart heller. Är hyfsat lika på alla räjshojar.

Kommentar om pris på Yamahas kolvar, dessa som gick att köpa kostade 100 Euro tror jag, inklusive lager, ring och bult. Helt ok pris enligt mig.

Standard från japan både honda och yamaha, ~500kr/st ungefär.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Rolle Rotax skrev:
... Kolvtillverkarna kan nog tänkas tillverka, men då måste jag beställa cirkus 50-100 kolvar och det är lite mycket. ...
Nu har jag inte koll på fabrikat men förr åkte en polare runt med en Yamaha SR500, den var på 720 cc, han beställde enstaka kolvar (titt som tätt för övrigt:)) till den. Jag vet alltså inte fabrikat och jag träffar honom ytterst sällan nu för tiden men det kan ju vara värt att du verkligen kollar med tillverkarna. Och framförallt med rätt tillverkare, alla kanske inte är lika intresserade.
Det dom gör är att ta en "blank", dvs ett ämne, en kolv utan ringspår men med material för kolvbultshålet ungefär på rätt ställe och sen färdigställa enligt kundens önskemål. Jag har full förståelse för att dom måste göra 50-100 st om dom inte har några ämnen som ligger i närheten.
Samma sak förekommer rätt ofta vad gäller kolvar till 8:eek:r för dragracing.
Jag vet dock inte om deta går att få gjort på samma sätt på 2t-kolvar men det kanske du redan har koll på.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kolvtillverkare

http://www.woessner-kolben.de

Dom har i alla fall haft formulär på hemsidan för att specialtillverka kolvar.
Vet inte om det beror på hemsidan eller för att dom har slutat med den servicen. Men det är väl enkelt att skicka en förfrågan.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
oFFkeFF skrev:
14mm både honda och yamaha.

14mm ?? Är du säker

Kolvbultens ytterdiameter är 15 på honda och aprilia på dom jag skruvat med. Skulle tro att även yamaha har samma
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ako skrev:
14mm ?? Är du säker

Kolvbultens ytterdiameter är 15 på honda och aprilia på dom jag skruvat med. Skulle tro att även yamaha har samma

När du säger det så blandade jag nog ihop det med "kit-bultarna" som nordgren hade problem med. Det är 15, sen vet jag att "a-kit" så har de kört både 14 och 16mm, men inte samma som standard.
De kolvarna är dock ännu svårare att komma åt.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
ako skrev:
14mm ?? Är du säker

Kolvbultens ytterdiameter är 15 på honda och aprilia på dom jag skruvat med. Skulle tro att även yamaha har samma

Vilken tur att det finns folk med hjärnan kvar :)

Tyvärr hjälper inte 15mm mig, det har jag redan kolvar (rotax) som är.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Voyager skrev:
Enligt den sidan gör pro-x sådana nållager. (fast det visste du kanske redan)
"Rotax Max 125 pistons ( single thin ring ) come in graded sizes 53.96 etc and will fit TZ250's. Unfortunately they run a 15mm gudgeon pin but luckily Pro-X make a 15mm ID x 20mm OD bearing so that problem is solved. Deck height and skirt length are the same as the OEM TZ250 unit. ( James Clarke ) "

SKF gör 15X20X13
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Bearing skrev:
Enligt den sidan gör pro-x sådana nållager. (fast det visste du kanske redan)
"Rotax Max 125 pistons ( single thin ring ) come in graded sizes 53.96 etc and will fit TZ250's. Unfortunately they run a 15mm gudgeon pin but luckily Pro-X make a 15mm ID x 20mm OD bearing so that problem is solved. Deck height and skirt length are the same as the OEM TZ250 unit. ( James Clarke ) "

SKF gör 15X20X13

Även FAG gör en 15*20*13, men jag tycker den är lite för kort för att det ska kännas bra. Åker den i sidledd kan den komma så långt den är halvvägs ute ur staken och kraften fördelas på stakens ena sida = brytkrafter i mina ögon.
Och den är för bred tyvärr för att montera 2st.

Kan jag bara få till det med 15mm kolvbult blir jag glad för då kan jag använda mina andra rotaxkolvar och direkt halvera kolvlagret ;-)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kanske en aning shakey, men borde man inte kunna förstora kolvbultshålet?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Angående smala/breda nållager:
Rolle Rotax skrev:
... Och den är för bred tyvärr för att montera 2st. ...
Kan du inte svarva ett par teflonringar och lägga på var sida av lagret då? Jag har iofs aldrig gjort det men eftersom man på 4t kan använda teflonknappar utanför kolvbulten (mot fodret) så borde väl ringar mellan stake och kolvens insida fungera alldeles utmärkt. Dvs om man inte hittar andra lager/kolvar som löser problemet enklare.


Och ja, man kan förstora kolvbultshål inom vissa gränser. Jag har tre st 20 mm kolvbultar och en st 20,63 mm (13/16") från nån speedwayknarr i min bil eftersom en av kolvbultarna skar :mad: vid hoppressning (tacka vet jag fullflytande! :tummenupp ). Har gått drygt 6000 mil sen dess.
Men det gäller att få ordning på vikten hos kolvbulten och kolven samt framförallt om det finns material nog i kolven och det kanske är det sista som kan vara problemet om det är lätta 2t-kolvar som är på tapeten.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Robban_C skrev:
Angående smala/breda nållager:

Kan du inte svarva ett par teflonringar och lägga på var sida av lagret då? Jag har iofs aldrig gjort det men eftersom man på 4t kan använda teflonknappar utanför kolvbulten (mot fodret) så borde väl ringar mellan stake och kolvens insida fungera alldeles utmärkt. Dvs om man inte hittar andra lager/kolvar som löser problemet enklare.

Bussningar har funderats på, blir nog reservplanen om ingen bättre kolv kan dyka upp.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
720 cc ??

Robban_C skrev:
Nu har jag inte koll på fabrikat men förr åkte en polare runt med en Yamaha SR500, den var på 720 cc, han beställde enstaka kolvar (titt som tätt för övrigt:)) till den. Jag vet alltså inte fabrikat och jag träffar honom ytterst sällan nu för tiden men det kan ju vara värt att du verkligen kollar med tillverkarna. Och framförallt med rätt tillverkare, alla kanske inte är lika intresserade.
Det dom gör är att ta en "blank", dvs ett ämne, en kolv utan ringspår men med material för kolvbultshålet ungefär på rätt ställe och sen färdigställa enligt kundens önskemål. Jag har full förståelse för att dom måste göra 50-100 st om dom inte har några ämnen som ligger i närheten.
Samma sak förekommer rätt ofta vad gäller kolvar till 8:eek:r för dragracing.
Jag vet dock inte om deta går att få gjort på samma sätt på 2t-kolvar men det kanske du redan har koll på.

Hej du.
Nja,,nu tog du väl allt i, du,,720 cc,,ur en SR 500 med original borrning på 87 mm och slag på 84 mm,,,så räcker de största mc-kolvar som jag kan hitta (102 mm),,"endast" till 690 cc med det slaget,,
Och inte fick han väl in så fet kolv i originalfodret,,,,är ju + 15 mm på diametern,,,,då bör ju originalfodret vara sådär typ 10 mm i godstjoclek,,,hmm
han måste ha skojat med dig,,;-)
Hälsn. Mogens.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top