kolv mm

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
tjena ska köpa en ny kolv till min aprilia rs från 2006 kan ni länka vilken kolv ni tycker är bäst också vidare. aprilian har gått 1100 mil så är det något mer som ska bytas på den då?? växellåds olja ska jag byta med tips på någon bra olja??
//Ludde
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det går oftast i under litern bara i växelådan så det funkar väl med vad som verkar ok för MC bruk, vissa biloljor har dock nån slags medel i sig som ska göra alla ytor hala och det är inte så bra på en MC som ju oftast har våtkoppling, då slirar nämligen denna också.

Eftersom 2taktare inte använder oljan till annat än just växelådan så är det inte nödvändigt med några vråldyra oljor.

10w40 som i exemplet ovan brukar rekomenderas.
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
ok men 50kr eller 135 är ju inte så stor skillnad så det blir nog den dyra :p kollade lite på kolvar vilken storlek ska man ha finns ju olika.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hur menar du nu?

Du ska ju ha den som passar till ditt cylinderlopp.

Har den inte skurit så den är omborrad så gäller ju original.

Dock kan de vara A-E lmärkta, isf så ska man ha den kolv som motsvarra märkningen på cylindern man har, det är inte hela världen om det är nåt steg fel heller, men det är faktiskt sån precision i tillverkningen, det kommer från den japanska MC tillverkningen.

Om du inte vet eller kan läsa vilken kolv du har i så låt nån mäta upp cylindern.

Kolven är givetvis något mindre än cylinderloppet, det kan handla om några hundradelar., det är ju kolvringarna som ska ta upp det slacket, men jag tror du förstår nu.

Din hoj är inte nån långmilare så jag tror inte du behöver oroa dig för tat cylindern är slut iaf, så använd den som den är, den är nicasilbehandlad eller nåt liknande så det är inet bara att borra och leva om i den utan isf måste den nicasilas om och jag kan lova att det är inget gratisjobb direkt, det är egentligen bara vettigt på racinghojar och då italienare, på en japs är det billigare att fixa en ny cylinder.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top