Intressant.
Min kusin jobbade på isbrytare, så jag fick en kortare guidad tour när dom hade planerat sommarunderhåll.
Där visade han på olika saker som kan ge vägledning om lagerskador, och smörjproblem.
Skulle utifrån det säga att din "skada" antingen kommer från ihopmonteringen av motorn, eller från en partikel i oljan.
När man fick in en partikel som är magnetisk, så kan den vandra på ett oförutsägbart sätt i lagerbanan beroende på det magnetfält som skapas av roterande delar.
Han visade ett sånt lageröverfall, men nämnde också att det inte är bara en repa då, utan flera, eftersom det beror på förorening i oljan, och då är det inte bara en partikel.
Så det stärker tron att det är en skada från monteringen av motorn.
Det han också nämnde var att en sådan skada gör att du får en sämre hållbarhet på oljefilmen, eftersom den kan "pysa ut" längs spåret, och på så vis kan det med tiden ge en annan typ av belastningsskada på lagret.
Hur ser lagerbanan som har skadan ut i övrigt, jämfört med den "friska"?
Jag, vet, det här kanske var överdrivet, men tänkte att det var intressant, och passade in just här.
Din hoj har ju gått en del timmar, och ser det bra ut, så funkar det troligtvis tillräckligt bra trots att det i teorin kan vara en försämrad oljefilm i den lagerbanan.
Någon annan kanske har mer input på detta, eller kommentarer?