Kolv/topp far in i bröstkorgen

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Borde det inte gå att, på något mycket avancerat sätt, gjuta cylinder o topp i ett stycke så man inte kan skjuta av skiten? Jag antar att det är bultarna, förstärkningar till trots, som sviker?

Räknar man lite på det så hade en helgjuten cylinder/topp klarat sååå många gånger större påfrestnining i alla vinklar än en vanlig standart. Om än förstärkt.

Men vad vet jag.. Det kanske redan finns?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Borde det inte gå att, på något mycket avancerat sätt, gjuta cylinder o topp i ett stycke så man inte kan skjuta av skiten? Jag antar att det är bultarna, förstärkningar till trots, som sviker?
...
Men vad vet jag.. Det kanske redan finns?
Jo, Miller/Offenhauser, redan på 20-talet.

Mvh
PiPPi
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo, Miller/Offenhauser, redan på 20-talet.

Mvh
PiPPi
Det finns några stycken.
Till exempel amerikanen med konstigt efternamn som byggde räjshoj på TV.

Jag tror inte på det till dragracing.
Svårmekat.
Inbillar mig dessutom att det är bättre att skjuta av fästöronen än att skicka ut hela vevpartiet.
Hydrar en cylle, så kommer något att ge med sig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Borde det inte gå att, på något mycket avancerat sätt, gjuta cylinder o topp i ett stycke så man inte kan skjuta av skiten? Jag antar att det är bultarna, förstärkningar till trots, som sviker?

Räknar man lite på det så hade en helgjuten cylinder/topp klarat sååå många gånger större påfrestnining i alla vinklar än en vanlig standart. Om än förstärkt.

Men vad vet jag.. Det kanske redan finns?

Flera flygmotorer har den designen. Samt Steyr marindieslar.
Det är mest för att undanröja toppackningan som felkälla

/J
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top