Kolv

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
har man tillgång till sjutmått kan man mätta upp loppet o se vad den har för diameter, är man osäker så är det troligen standard borr 54mm, då ska du ha 53.97mm kolv.

Sen skrev du fel angående diffen på 0.001, det är 0.01 man mäter oftast i, det är stor skildnad på 0.01 & 0.001, specelt i mätningar.

100 delar & 1000delar.


Skjutmåttet kan du slänga i soptunnan när vi pratar om att mäta cylindrar.

Mät upp din cylinder med invändig micrometer tex, kolla i rephandboken vad den säger att du sedan ska ha för kolv.

Väljer du för stor kolv får du med stor chans köpa minst 1 ny kolv och risk för andra skador.
För liten kolv ökat slitage men ingenting som direkt rasar.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Skjutmåttet kan du slänga i soptunnan när vi pratar om att mäta cylindrar.

Mät upp din cylinder med invändig micrometer tex, kolla i rephandboken vad den säger att du sedan ska ha för kolv.

Väljer du för stor kolv får du med stor chans köpa minst 1 ny kolv och risk för andra skador.
För liten kolv ökat slitage men ingenting som direkt rasar.

AA o´kej tack för svaret! men har ingen tillgång till en sådan sak tyvärr :( men jag chansar på den minsta kolven då :-D (53,97)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
AA o´kej tack för svaret! men har ingen tillgång till en sådan sak tyvärr :( men jag chansar på den minsta kolven då :-D (53,97)


Det har en tendens att bli klart mycket dyrare än tänkt med liknande saker om man chansar.
Tror säkert i princip alla firmor som sysslar med motorrenovering av gräsklippare, hojar, bilar, traktorer tex och ett flertal mekaniska verkstäder har den utrustning som behövs för att vettigt mäta upp din cylinder med tillräcklig nogrannet.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Det har en tendens att bli klart mycket dyrare än tänkt med liknande saker om man chansar.
Tror säkert i princip alla firmor som sysslar med motorrenovering av gräsklippare, hojar, bilar, traktorer tex och ett flertal mekaniska verkstäder har den utrustning som behövs för att vettigt mäta upp din cylinder med tillräcklig nogrannet.

AA jo jag kan tänka mig detta :(
Men om kolven blir för liten vad är det värsta som kan hända då? det är ju så ytterst små marginaler!
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Min hoj ger vit rök när man gasar på neutral. Tror ni det är dax för byte? Tror inte den ger lika mkt rök på växlarna. Kolv byte brukar det ta lång tid att fixa och vad kostar det totalt på verkstad ?
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
direkt eller? Finns det andra tecken på att den inte går bra eller det bara händer woops så skär cylindern? Hur långt tid tar det att skicka in
hojjen och få det fixat?

Vad ska ja säga till farsan? Han kör 4 takt och tror inte kolvar behöver bytas så ofta som på 2 takt. (Är en relativt ny ägare av en mc)
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
direkt eller? Finns det andra tecken på att den inte går bra eller det bara händer woops så skär cylindern? Hur långt tid tar det att skicka in
hojjen och få det fixat?

Vad ska ja säga till farsan? Han kör 4 takt och tror inte kolvar behöver bytas så ofta som på 2 takt. (Är en relativt ny ägare av en mc)

Beroände på hur man kör hojjen så skall man i stort sätt byta var 1000 mil!
Att det kommer vitrök när den står på neutral är normnalt! men hur mycket kommer det? det ryker olika beroände på vilken olja som blandas med bensinen. castrol tts 2 takt oljan ryker nästan inget medans biltemas ryker desto mer!
4 takt behöver du ej byta kolv som du gör på en tvåtaktare (det är det ända som är possetivt med 4 taktare) mindr servicar!
Om du lämnar in hojjen på en verkstad tar de för det första typ 3-4 tusen bara för orginal kolven som du köper för 500 på nätet! och för att de skall göra jobbet tror jag de tar typ mellan 3-5 hundra kroner i timmen!
Det kan bli väldigt dyrt! du har ingen tillgång till att göra detta hemma eller?

Du kan fortfarande åka på hojjen om kolven inte är bytt! men för den kolven som du har på så har den fått jobba ganska så mycket (om den inte är bytt) men ett råd är att inte axa med den utan ta det väldigt lungt och inte ligga några längre sträckor och köra. Om du gör det så blir din gammla kolv ganska så överhettad och det kan medge att om den är sliten att den varmnyper eller att den skär.
Jag måste tyvärr också byta min kolv nu och jag har åkt 1100 mil och jag axar oerhört lungt! upp till 70 kanske jag gör på 13-15 sek alltså väldigt lungt! tror inte jag har glömmt något ;)

Kolvar kan du beställa hem på pjme.co.uk ;) om du har orginal cylinder (rotex 122) så skall du ta en kolve som har diametern 53,97
Det är den första kolven på den sidan ;)

http://pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html
 
Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Okej för den ryker på neutral hyfsat mkt men det kan vara för att vi hällde i statoil olja, (hade inget annat hemma). Men tycker den går lite hackit på 1:an. Eller vet inte om man kan kalla det hackit känner bara att den vill dra iväg. Tror dock den är ostrypt men får väll göra ett kolv byte iår.

Har ingen aning om hr man byter kolv själv :O. Tror vi får skicka in den, men det är ett senare problem.

Men det kommer inga andra tecken på att snart går den sönder?

Byter du kolven själv? Hur?
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Okej för den ryker på neutral hyfsat mkt men det kan vara för att vi hällde i statoil olja, (hade inget annat hemma). Men tycker den går lite hackit på 1:an. Eller vet inte om man kan kalla det hackit känner bara att den vill dra iväg. Tror dock den är ostrypt men får väll göra ett kolv byte iår.

Har ingen aning om hr man byter kolv själv :O. Tror vi får skicka in den, men det är ett senare problem.

Men det kommer inga andra tecken på att snart går den sönder?

Byter du kolven själv? Hur?

Du får absolut inte bland två olika oljor! du kan inte bara hälla i det du har hemma! du måste köra på samma olja hela tiden eller om du kör slut behållaren och sedan byter olja.
Men på ettan går den ganska så hackigt! det första så varvar denna hojen otroligt mycket (därav varför du måste byta kolven så mycket) och sedan är det ju en tvåtaktare och de går mycket med ojämnare en vad en fyrtaktare gör!
Har du den strypta boxen på?
Har du gjort något med hojen? typ klippt bryggan eller tagit bort pluggen i avgasröret? :-D

Asså det ända du kan kolla mer på hur kolven mår är hur den ser ut men då måste du dock plocka ut den och det vet du ju inte hur man gör :( men kolven har gått mycket så den behöver bytas ganska eller väldigt snart men den går att köra på ;)

Du måste för det första ta bort böjen för att komma åt kolven! sedan måste du fixa lite där inne också! men jag kan förklara med när jag har gjort det! då kan jag skriva väldigt punktligt om du vill! sedan måste du i alla fall ta av toppen på cylindern och vicka loss kolven! men förstå måste du då lossa en sprint som sitter igenom kolven där av att du måste ta ner böjen.

Och sedan går inte kolven sönder så lätt ;) utan den varm nyper nog ;) eftersom den vidgats så mycket. Om kolven går sönder så har du ett större problem! om du har otur måste du då byta hela cylindern och det blir lite dyrare ;)
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Jag har inte gjort något med hojjen men har hört att en strypt aprilia inte varvar över 10 000, vilket min gör. Plus så kände jag på den boxen under passagerar sätet och det kändes som dom hade limmat igen där bryggan sitter.

Ok vad för olja ska man köra på? Pris på den? Är det Castrol som gäller?

När den värmenyper vad är det som händer då? Stannar för att den är överhettad?

Tackar för era svar :yoparty
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Jag har inte gjort något med hojjen men har hört att en strypt aprilia inte varvar över 10 000, vilket min gör. Plus så kände jag på den boxen under passagerar sätet och det kändes som dom hade limmat igen där bryggan sitter.

Ok vad för olja ska man köra på? Pris på den? Är det Castrol som gäller?

När den värmenyper vad är det som händer då? Stannar för att den är överhettad?

Tackar för era svar :yoparty

AA okej men då har de antagligen klippt bryggan! hojen mår mycket bättre av att vara av strypt! så försök strypa av den och kör som vanligt ;) poliserna märker inget ;)
Jag kör på castrol tts 2-takts olja! men det är inget som säger att den är bättre en biltemas bara man läser på innehållet vad som krävs för hojen ;) tex att den inte skall vara halv syntetisk ;)
Vet inte riktigt exakt va som händer men skulle tippa på att när kolven är sliten så har den ju inte samma mått som original. den vidgas med tiden! När den varm nyper så har den blivit så varm att den tar emot själva loppet! (detta kan ej hända om man har rätt storlek på kolven och om den är ny! utan BARA när den är sliten)
Och då tar kolven i loppet och kan ej jobba upp och ner längre. om du har otur då kan du få ett haveri och allting nyper!
Kolven kan då ej pumpa fram bränsle som hojen behöver och det kan bli oerhörda skador.

Inga problem ;) svarar på allt jag kan och lärt mig :-D
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
direkt eller? Finns det andra tecken på att den inte går bra eller det bara händer woops så skär cylindern? Hur långt tid tar det att skicka in
hojjen och få det fixat?

Vad ska ja säga till farsan? Han kör 4 takt och tror inte kolvar behöver bytas så ofta som på 2 takt. (Är en relativt ny ägare av en mc)
när den vita röken kommer ska du nästan byta direkt, annars så kan det sluta med att du får byta cylinder också. ingen billig historia.

Du får absolut inte bland två olika oljor! du kan inte bara hälla i det du har hemma!

De går alldeles utmärkt att blanda två stycken oljor, bara det är av samma sort, ex båda syntetiska, står tydligt ofta på flaskan om de går blanda med andra oljor.
men om de är att rekommendera vet jag inte.
 
Last edited:

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
när den vita röken kommer ska du nästan byta direkt, annars så kan det sluta med att du får byta cylinder också. ingen billig historia.



De går alldeles utmärkt att blanda två stycken oljor, bara det är av samma sort, ex båda syntetiska, står tydligt ofta på flaskan om de går blanda med andra oljor.
men om de är att rekommendera vet jag inte.

du skall undvika att göra det! spelar ingen roll va det är för märke eller så :p du skall altid försöka hålla dig till en och samma sort!
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Hugger tråden lite snabbt för en fråga som inte har direkt med ämnet att göra, hoppas det är ok.

Lillebrorsan kör också RS 125 -07, men den vill inte gå ordentligt. Vi misstänker att motorn/solenoiden som öppnar/stänger avgasporten gått sönder. :va För visst ska den öppna runt 7-8 krpm, och öven öppna och stänga snabbt när man slår till tändningen?

Så, någon som är haft liknande problem, eller bara av en ren händelse vet var man hittar en sådan till hyggligt pris? Har kollat en del på Geiwiz, men hittar inte riktigt vad jag söker.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hugger tråden lite snabbt för en fråga som inte har direkt med ämnet att göra, hoppas det är ok.

Lillebrorsan kör också RS 125 -07, men den vill inte gå ordentligt. Vi misstänker att motorn/solenoiden som öppnar/stänger avgasporten gått sönder. :va För visst ska den öppna runt 7-8 krpm, och öven öppna och stänga snabbt när man slår till tändningen?

Så, någon som är haft liknande problem, eller bara av en ren händelse vet var man hittar en sådan till hyggligt pris? Har kollat en del på Geiwiz, men hittar inte riktigt vad jag söker.

Först och främst hur är det den går? vad är det som händer när du tex gasar?
Ja rave motorn skall öppna på 7-8 rpm! Va menar du att den skall öppna och stänga snabbt när man slår till tändningen?
Om du tittar på denna sidan så del nummer 8 är va du letar efter ;)
http://www.easyparts.nl/showdrawing...4-m1595-m2037-s2651-d47470/Secondary_air.html
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hugger tråden lite snabbt för en fråga som inte har direkt med ämnet att göra, hoppas det är ok.

Lillebrorsan kör också RS 125 -07, men den vill inte gå ordentligt. Vi misstänker att motorn/solenoiden som öppnar/stänger avgasporten gått sönder. :va För visst ska den öppna runt 7-8 krpm, och öven öppna och stänga snabbt när man slår till tändningen?.

Den brukar öppna på 7-8k på de flesta maskiner, varför den öppnar och stänger när man sätter på tändningen är för att man ska kunna höra om den går runt ordentligt samt att dem funkar ur huvudtaget.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo det klassiska greppet dök ju upp med Yamahas YPVS på deras gatmaskiner, just det där med att den testar funktionen när man vrider på nyckeln, det där följde väl alla efter sen, och även funktionen.

Jag mins min gamla RD 350 83a, den hade just den där funktionen, lite moppefjunsimponatorfaktor att det liksom fanns nåt i motorn som testades hehe, mins att man fick frågan iaf en del vad det var som lät.

Yamaha fick helt enkelt till den bästa typen av avgasport direkt och patenterade väl den så därför fick man se sånt elände som tex Hondas ATACK eller vad fasen den hette.

Dock var/är det hela ju vacuumstyrt på crossar och liknade, vet inte om nån gathoj har ett sånt system? då kan inte funktionen bli så exakt, en det funkar iaf någorlunda.

Det är ju inte så svårt antar jag att kolla om grejorna funkar, dels genom att riva bort kröken och vrida på axeln och se om nåt händer där inne, och sen köra utan den ev. lilla kåpa jag antar de flesta märken har som täcker just drivningen av avgasporten.

Sen är det ju bara tat starta hojen och glo vad som händer när man varvar upp den och om det hela ser ut tat funka, rör det sig som det ska och man reedan kollat att det verkligen fungerar i cylindern med, då avgasportar givetis kan gå sönder eller axeln till dem gå av och likande.

Såg nån bild här på forumet när en av ventilerna var borta på en NSR125a, jag begriper inte riktigt hur man missar en sån sak egentligen?
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Såg nån bild här på forumet när en av ventilerna var borta på en NSR125a, jag begriper inte riktigt hur man missar en sån sak egentligen?

Jo jag har åkt utan ett tag på min crm när jag byte till nsr cyllen, fick ut de gamla ventilerna med hjälp av vinkelslip ur den gamla crm cylindern som var demolerad inuti, men när jag skulle sätta dit dem så satt jag där ett bra tag och fundera på hur man skulle vrida och vända för att få i dem, tills jag kom till en slutsatts:
dom kommer inte passa
Ringer honda center och ber dom skicka ett par till nsr.
600kr fattigare med ett par crm-portar i en liten påse som det står nsr på. Då var jag måttligt imponerad när de inte kunde skicka rätt grejer.

men nu har jag sett till att jag har fått rätt och de sitter i, drygt 1 år efter.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top