kolvbyte aprilia

michelin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
yamaha r6 02
hej funderar på om jag ska byta kolven i min (aprilia 125 rs 98), kolven har gått ca 700 mil, och när dom bytte förra gången så nickasilbehandlade dom cylindern.
så jag undrar om jag ska byta kolven till nästa säsong, kommer nog att köra 700 mil den här sommarn som kommer också:).
och hur många mil kör ni där ute med era kolvar innan ni byter??, och nu menar jag 2takts ägarna:yoparty

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
400-500 mil mellan kolvringsbytena och ca 1000 mellan kolvar, men kolla hur kolven ser ut, de e ju synd att byta nu om den har 100-300 säkra mil kvar

michelin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
yamaha r6 02
400-500 mil mellan kolvringsbytena och ca 1000 mellan kolvar, men kolla hur kolven ser ut, de e ju synd att byta nu om den har 100-300 säkra mil kvar

aa ska göra det nån helg,, men cylindern är ju nickasilbehandlad så man måste säckert mäta sig till vad man ska ha för kolv ??, för tänkte att när dom nickasilar så blir det inte samma mått som original??, :confused:

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Vill man vara på den säkra sidan kan man ju byta så ofta, men jag körde 1600 mil på min kolv, bytte kolvringen en gång. :)

Är man bara noga med varmkörningen och oljeblandningen och inte ligger o pressar på varvstoppet en längre tid, så håller kolven betydligt längre än 1000 mil. Men det är nog inget man skulle rekommendera, men det funka för mig...

michelin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
yamaha r6 02
Vill man vara på den säkra sidan kan man ju byta så ofta, men jag körde 1600 mil på min kolv, bytte kolvringen en gång. :)

Är man bara noga med varmkörningen och oljeblandningen och inte ligger o pressar på varvstoppet en längre tid, så håller kolven betydligt längre än 1000 mil. Men det är nog inget man skulle rekommendera, men det funka för mig...

hehe joo det går ju säckert o köra mkt längre än 1000 mil xD. men känns säkrare o byta vid 1000 mil:)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00

men vilken 16-17 åring ligger nte på varvstoppet med en 125a hela tiden :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...