sierra117
Ny medlem
Hejsan! Som rubriken säkert förklarar handlar det huvudsakligen om kolvbyte och lite allmänt däromkring. Är ett av mina första inlägg här så jag hoppas ni har överseende och moderatorer kan visa mig rätt om jag postat fel
Hojen är en dt125r DE03 från 1999 och har snart gått 3000 mil varav ca 900 i min ägo, och om förra ägaren kan tros gjordes första kolvbytet omkring 1500 mil. Jag anser att hojen på sista tiden blivit märkbart allmänt trött. Därtill tycker jag ana att den tappar kraft när den kommer upp i högre varv, ca 8 000-9 000 rpm, och underdraget har även det minskat i kombination med att den verkar tveka på fullgas på låg och mellanregister
Gissar att den har dålig kompression då kicken känns väldigt lätt. Det tar även lång tid att kicka igång den, och den beter sig nästan som om den inte får bensin först. Efter ett antal kickar med choke hostar den kort igång och dör sedan, och rör jag gasen dör den direkt. Efter 2-3 av dessa försök så går den igång och varvar upp rejält, nästan 5 000 rpm, stänger jag choken dör den igen. Brukar släppa ner choken halvvägs så den lugnar ner sig tills den blir varmare, då öppnar jag choken igen och ger några snabba drag på gasen, den går orent och ryker lite men lägger sig sedan snällt omkring 1 500 rpm tomgång
När den sedan väl kommit igång och går på tomgång hör man ett lätt klickande ljud från motorn, och detta tillsammans med ovanstående och en snabb titt in genom avgasporten leder mig till att tro att kolven sett bättre dagar
Jag undrar således om man som amatör månntro kanske kan få ta del av er högaktade expertis här på forumet
Vet inte riktigt var jag skall börja, så börjar väl med själva kolven. Frågade om kolvkitt hos Yamahacenter och de erbjuder mig "kolv + packningar" för 1600 kr, tyckte dock det verkade lite dyrt när man kollar Ebay, 400-600 för ett kolvkitt eller omkring 1000 om man skall ha något fräsigt från wössner. Är lite osäker på kvaliteten på de billigare från utländska återförsäljare, har ni kanske några erfarenheter här? Man verkar ju kunna spara en del om man köper från utlandet men vill ju inte att motorn rasar heller
Med det ur vägen skall det nämnas att jag inte gjort någon demontering riktigt än. Jag vet att glappet mellan cylinder och kolv skall vara max 0.1 mm, och om sagda millimeter saknas från cylindern skall den borras till nästa överdimension. Hade ju funderat på att mäta cylinder och kolv med skjutmått men toleranserna tycks ju vara mikroskopiska, har ni några tips kanske?
Vad som sedan bekymrar mig är ju just hur viktig denna precision är, har googlat en del och vissa tycket att det bara är att snabbt dra isär och kleta i en ny standardkolv och slänga ihop under fikarasten, medan andra är övertygade att världen rasar samman om man inte lägger en vecka på mätningar under mikroskop, börjar därför få kalla lite fötter. Har ju bara "grundläggande" verktygssats från biltema till mitt förfogande. Om saker och ting inte är allt för slitna, är det då bara att köpa kolv av rätt dimension och hona cylindern lite lätt med billigt biltemaverktyg?
Sist men inte minst undrar jag hur viktigt det är med momentnyckel. Jag äger ingen sådan och funderar på att köpa en på biltema, men har hört att de "billiga" kan vara helt värdelösa. Går det montera och dra åt "På känn" eller är momentnyckel ett måste?
För er som orkat läsa igenom allt och fortfarande är här här, ett stort tack! Är glad för varje svar och tips jag kan få.
Hojen är en dt125r DE03 från 1999 och har snart gått 3000 mil varav ca 900 i min ägo, och om förra ägaren kan tros gjordes första kolvbytet omkring 1500 mil. Jag anser att hojen på sista tiden blivit märkbart allmänt trött. Därtill tycker jag ana att den tappar kraft när den kommer upp i högre varv, ca 8 000-9 000 rpm, och underdraget har även det minskat i kombination med att den verkar tveka på fullgas på låg och mellanregister
Gissar att den har dålig kompression då kicken känns väldigt lätt. Det tar även lång tid att kicka igång den, och den beter sig nästan som om den inte får bensin först. Efter ett antal kickar med choke hostar den kort igång och dör sedan, och rör jag gasen dör den direkt. Efter 2-3 av dessa försök så går den igång och varvar upp rejält, nästan 5 000 rpm, stänger jag choken dör den igen. Brukar släppa ner choken halvvägs så den lugnar ner sig tills den blir varmare, då öppnar jag choken igen och ger några snabba drag på gasen, den går orent och ryker lite men lägger sig sedan snällt omkring 1 500 rpm tomgång
När den sedan väl kommit igång och går på tomgång hör man ett lätt klickande ljud från motorn, och detta tillsammans med ovanstående och en snabb titt in genom avgasporten leder mig till att tro att kolven sett bättre dagar
Jag undrar således om man som amatör månntro kanske kan få ta del av er högaktade expertis här på forumet
Vet inte riktigt var jag skall börja, så börjar väl med själva kolven. Frågade om kolvkitt hos Yamahacenter och de erbjuder mig "kolv + packningar" för 1600 kr, tyckte dock det verkade lite dyrt när man kollar Ebay, 400-600 för ett kolvkitt eller omkring 1000 om man skall ha något fräsigt från wössner. Är lite osäker på kvaliteten på de billigare från utländska återförsäljare, har ni kanske några erfarenheter här? Man verkar ju kunna spara en del om man köper från utlandet men vill ju inte att motorn rasar heller
Med det ur vägen skall det nämnas att jag inte gjort någon demontering riktigt än. Jag vet att glappet mellan cylinder och kolv skall vara max 0.1 mm, och om sagda millimeter saknas från cylindern skall den borras till nästa överdimension. Hade ju funderat på att mäta cylinder och kolv med skjutmått men toleranserna tycks ju vara mikroskopiska, har ni några tips kanske?
Vad som sedan bekymrar mig är ju just hur viktig denna precision är, har googlat en del och vissa tycket att det bara är att snabbt dra isär och kleta i en ny standardkolv och slänga ihop under fikarasten, medan andra är övertygade att världen rasar samman om man inte lägger en vecka på mätningar under mikroskop, börjar därför få kalla lite fötter. Har ju bara "grundläggande" verktygssats från biltema till mitt förfogande. Om saker och ting inte är allt för slitna, är det då bara att köpa kolv av rätt dimension och hona cylindern lite lätt med billigt biltemaverktyg?
Sist men inte minst undrar jag hur viktigt det är med momentnyckel. Jag äger ingen sådan och funderar på att köpa en på biltema, men har hört att de "billiga" kan vara helt värdelösa. Går det montera och dra åt "På känn" eller är momentnyckel ett måste?
För er som orkat läsa igenom allt och fortfarande är här här, ett stort tack! Är glad för varje svar och tips jag kan få.